AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har nå laget pasta, og har kjevlet ut lasagneplater. Det var overraskende enkelt og greit, men jeg stusser nå på to ting: Skal de ferske lasagneplatene kokes før jeg bruker de i lasagnen? Jeg Googlet det, og las flere steder at folk sier de skal forkokes. Og, kan jeg lage til lasagnen med de ferske platene i form, og la den stå et par timer før jeg har den i ovnen? Dette av praktiske grunner. Middagen skal stå ferdig til klokka 17, og tiden før har jeg veldig mye å gjøre. Jeg rekker å lage det til altså, men det hadde vært bedre om jeg kunne gjort den klar nå. Håper noen kan svare meg!
Pingting Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Nei, det trenger de ikke Det vil si: er de veldig tykke kan nok det være en fordel, men om de max er 1 mm eller så (som strengt tatt er den beste tykkelsen, mer gjør at det blir litt vel mye pasta synes jeg), så trenger du ikke det. Er det deg med treretters-middagen? I tilfelle: lykke til i dag!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Nei, det trenger de ikke Det vil si: er de veldig tykke kan nok det være en fordel, men om de max er 1 mm eller så (som strengt tatt er den beste tykkelsen, mer gjør at det blir litt vel mye pasta synes jeg), så trenger du ikke det. Er det deg med treretters-middagen? I tilfelle: lykke til i dag! Takk for svar! Jepp, det er det Men du, tror du at jeg kan lage klar lasagne-forma nå, og så la den stå til ca. halv fem? Blir lasagneplatene ødelagt av det? Deiga var veldig glatt og sklir frem og tilbake... Glad jeg begynte med dette nå! Har satt samboer til kjevling
Pingting Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Takk for svar! Jepp, det er det Men du, tror du at jeg kan lage klar lasagne-forma nå, og så la den stå til ca. halv fem? Blir lasagneplatene ødelagt av det? Deiga var veldig glatt og sklir frem og tilbake... Glad jeg begynte med dette nå! Har satt samboer til kjevling Hihi, jeg har også satt samboeren min til å lage lasagne til middagsgjesten vår i dag! (og om du bruker Ramsay-oppskriften så lager vi samme!) Hm. Min første reaksjon på å lage ferdig formen nå er: skeptisk. Uten at jeg helt kan begrunne det, men jeg ser for meg at platene kan trekke til seg endel fuktighet på den tiden og dermed risikerer du at de blir ganske overkokte. Jeg er ikke hundre prosent sikker altså, men jeg ville ikke tatt sjansen. Men du kan jo lage ferdig sausene, smøre form og alt annet først, da tar det ikke lang tid å gjøre det ferdig før det skal i ovnen!
Gjest Consensio Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har aldri forkokt platene før jeg skal ha alt i ildfast form. Det Pingting sier høres ganske riktig ut, at de vil trekke til seg så mye fuktighet at det vil blir veldig "smørjete" når du så skal ha det i ovnen. Om du gjør klart alt sammen på forhånd, men ikke har det i den ildfaste formen før den skal i ovnen, så tar det jo ikke langt tid å gjøre formen klar. Max 5 minutter.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #6 Skrevet 20. mars 2011 Hihi, jeg har også satt samboeren min til å lage lasagne til middagsgjesten vår i dag! (og om du bruker Ramsay-oppskriften så lager vi samme!) Hm. Min første reaksjon på å lage ferdig formen nå er: skeptisk. Uten at jeg helt kan begrunne det, men jeg ser for meg at platene kan trekke til seg endel fuktighet på den tiden og dermed risikerer du at de blir ganske overkokte. Jeg er ikke hundre prosent sikker altså, men jeg ville ikke tatt sjansen. Men du kan jo lage ferdig sausene, smøre form og alt annet først, da tar det ikke lang tid å gjøre det ferdig før det skal i ovnen! Ok, bra du svarte før jeg fikk lagt alt i form . Nå er pastaplatene ferdig, kjøttsausen koker og jeg holder på å lage ostesaus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå