AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Min mann, min datter og jeg bor i dag i en leilighet i 3.etasje uten heis. Ålreit leilighet og alt det der, men tungvint med småbarn og bo i 3.etasje..Tungvint, men også en vanesak, kanskje. Den trappa har vært til stor ergrelse for meg etter at vi fikk barn, men når jeg tenker grundig over det, så er kanskje trappa ikke SÅ ille likevel;) Nå skal vi ha barn nr 2, og jeg stilte tidlig et krav om at vi dermed skulle flytte herfra. Nå er lån og alt i boks, men jeg er blitt usikker. Først og fremst fordi valgene vi har i denne byen ikke er mye å skryte av. Prisene har gått i været, og det vi har lyst på, har vi ikke råd til. Dermed er sjansen størst for at det blir en ny leilighet som kanskje er noen kvm større, og som det enten er heis til, eller ligger i 1.etasje. Det jeg spør meg om da er om det er verdt å legge mye penger i en annen leilighet bare for å slippe trappa..Det er egentlig rekkehus vi vil ha. Jeg kan nevne fordeler og ulemper her (om ikke annet, så for å rydde i mitt eget hode..) Fordeler med å bo her: - Bor relativt billig. Så billig at vi kan velge fødselspermisjon med 80 % lønn, og vi kan være hjemme med babyen i 2,5 mnd lenger. Dette er et viktig punkt for meg. -Fin leilighet, bra nabolag og bra borettslag. Gåavstand til min jobb, og gåavstand til toget for min mann som pendler. -Nyoppusset bad og relativt nytt kjøkken. (mange av stedene vi har kikket på er dette ting som må gjøres noe med..noe vi har lyst til å unngå) Ulemper ved å bo her: - Litt liten plass, men ikke plagsomt. (65 kvm). Barna må sove på samme rom. - 3.etasje med to småbarn uten heis kan bli en utfordring. Min mann har egentlig et ønske om å vente med å flytte. Dette er fordi han kommer til å skaffe seg en ny jobb innen et par års tid. Ny jobb medfører bedre lønn, og for oss en større mulighet til å få tak i bostedet vi ønsker oss. I min jobb kommer ikke lønna til å endre seg betraktelig. Jeg føler meg egentlig litt dum her jeg sitter. Det er jeg som har pushet på at vi må flytte, jeg har klaget over bostedet vårt til venner og familie om hvor tungvint alt er osv, men så når det kommer til stykket, så blir jeg kjempeusikker. Hadde vi kunnet fått tak i rekkehuset vi ønsker oss, hadde valget vært lett, men siden det "bare" blir en ny leilighet et annet sted, mister jeg lysta på å flytte. Da er det plutselig ikke såå ille å bo her likevel;) Dette er kanskje et rotete innlegg, og sikkert ikke lett for dere å svare heller, men hva ville dere i min situasjon valgt å gjøre?
Gjest Fikira Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Jeg ville ventet til mannen får en ny jobb. Med bedre lønn kan dere finne en mye flottere leilighet enn med lønna dere har nå. =)
barnehagetanten Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Skjønner frustrasjonen, men som de andre allerede har skrevet: jeg ville også ventet til mannen fikk ny jobb og dere kan få det dere virkelig ønsker dere. Det er lov å ombestemme seg.
Piggsvin Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Vent til du er sikker. Det er ingen skam å snu. Kanskje holder du ut der til drømmehuset er innen rekkevidde, men hvis du i mellomtiden finner ut at det faktisk er håpløst å bli boende så kan dere vel heller se etter annen leilighet da?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #6 Skrevet 20. mars 2011 Jeg ville ventet til din mann hadde skaffet seg ny jobb. Den høyere lønnen han får kan jo bidra til at dere kanskje får råd til å kjøpe det rekkehuset dere ønsker.
Gjest Illiya Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 (endret) Det er dyrt å flytte, så ikke gjør det flere ganger enn nødvendig. Jeg ville ventet til det ble mulighet til å kjøpe noe dere virkelig vil ha. Vi solgte huset vårt i fjor sommer, og kjøpte et annet i en annen kommune. Bare meglerutgifter og dokumentavgift kom på rundt 150 000 kr. I tillegg kom ekstrautgifter til maling og litt oppussing. Så hold heller ut og vent. Venter dere kan dere ogs planlegge ny bolig i forhold til der mannen jobber da. Litt synd om dere har kjøpt leilighet i et strøk som er langt fra jobben han evt får. Endret 20. mars 2011 av Illiya
Pingting Skrevet 20. mars 2011 #8 Skrevet 20. mars 2011 Jeg ville også ventet med å flytte, og jeg får litt inntrykk av at det er det du egentlig vil også - men at du samtidig er i tvil? Jeg synes ihvertfal IKKE at du skal føle deg dum fordi du skifter mening! Det er menneskelig å ønske seg forandring når det man har ikke er perfekt. Heldigvis er det også menneskelig å kunne ta inn ny informasjon og tenke seg frem til en annen konklusjon enn det man har før. Det er ikke dumt, det er bare fornuftig det. Dumt ville være å stå på sitt bare i trass
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 Jeg må si meg enig med de andre her. Og vil legge til at selv om det er tungvindt med trapper så er det masse god, gratis trim i å gå/løpe i trapper.
Athene Skrevet 20. mars 2011 #10 Skrevet 20. mars 2011 Ut i fra hva du beskriver ville jeg blitt, i og med at det kun er trappene som er problemet og dere trives ellers. Det å flytte er utrolig dyrt, og tidskrevende. Om noen år ser dere hva dere har råd til på lengre sikt, og vet hvor dere vil jobbe, da kan dere kjøpe noe litt mer langsiktig. En ny leilighet vil det være nye ulemper med. Og du har gangavstand til jobb, det må jo være en kjempefordel tidsmessig? Jeg synes ikke trapper til 3.etage er en dårlig "pris" for dette. Jeg bodde i 7.etg med heis en gang, men tok likevel trappene hver dag selv med dagligvarer. Tar også trappene til 6.etg på jobb hver dag. For meg er dette gratis trim. Kanskje du kan jobbe med egen innstilling å se på trappene på den måten?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå