Gå til innhold

Hvor mange kaker skal dere ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har tallet på antall gjester steget til 50, om alle kommer, og vi skal ha bryllupskake, samt at vi ser for oss å ha disse (har gjort noen endringer ift kakevalg):

* Rullekake m/bringebærfyll x 2

* After Eight-kake

* Oreokake

* Marvposteier

* Snickerskake

* Fyrstekake

* Nougatkake med jordbær

* Daimkake

* Kjærlighetsbrownies

* Pinnsvinkake

* Ambassadekake

Det blir vel da ca 12 forskjellige kaker. Vi velger bevisst mange kaker, men det er fordi vi synes det er viktig å ha mye å velge mellom.

Hva med dere?

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kommer det nok til å bli overflod av kaker :fnise: Kommer en 40-50 gjester, og hotellet mente det var nok med 2-3 kaker av erfaring. Måtte bare flire inni meg, for vi kommer nok til å ha fire ganger så mange kaker.

For meg er det viktig at det er mye å velge mellom. Det er jo ikke alle som liker alt, så vi må ha noe for enhver smak. Kommer nok til å sitte igjen med kaker en mnd etterpå, men på en slik dag sparer vi ikke på godsakene.

Skal i tillegg ha potetgull og nøtter slik at man får noe salt også. Kan jo hende det blir for mye søtt for noen.

Skrevet

Helt enig. Og etter å ha vært på diverse bryllupsforum er det mange som erfarer at der det er lite kaker blir også gjestene redd for å kose seg skikkelig, for alle skal jo få smake. Her må man gjerne fråtse om man vil. ;)

Vi skal også ha litt snacks til festen, da kaker og selve dansegulvet vil være adskilt. :)

Skrevet

Har ikkje konkretisert kakebordet endå, men regnar med det blir rikleg med kaker, akkurat slik eit ekte sunnmørs kakebord skal vere :) I eit bryllaup i fjor, var det 100 gjestar og 40 kaker. Der var att "litt" restar ja ;)

Skrevet

Så langt har jeg ikke kommet enda. Vi blir vel rundt 35 gjester og kakebordet blir garantert stor og rikholdig.

Syns det er viktig å ha mye forskjellig så alle finner noe de liker.

Tipper vi sikkert ender opp med en 8-9 kaker + bryllupskake.

Og heller prøve å lage mange mindre kaker så det er noe for en hver smak.

Eneste jeg vet jeg MÅ servere i bryllupet mitt er min berømte jordbæriskake... :rodmer:

Skrevet (endret)

De kakene vi har komme fram til nå er : Oreokake, formasjkake, Chalott rose (eller hva den heter), Ostekake, Sjokoladekake, Bløtekake, Rullekake, Paldovakake, Suksessterte og Kransekake + 2 typer lefser og muffins i forskjellige smaker (mannen sitt ønske).

Kommer til å bli rundt 70 om alle kommer

Endret av Pebbles
Skrevet

Vet ikke om dette er relevant, siden jeg skjønner at det er litt ekstremt, men vi var ca. 60 stk da jeg giftet meg for et par år siden siden, og vi hadde faktisk litt over 20 kaker (22-24?). Det verste var at det ikke var så voldsomt mye rester igjen heller. :forvirret: Man kan jo nesten begynne å lure på om det var lite mat til middag, men det har vi fått tilbakemelding på at det ikke var. Men vi hadde ikke nattmat da, og de fleste kakene ble stående ute til festen var over (noe vi for øvrig fikk mye spesifikk positiv tilbakemelding på i ettertid, da folk likte at de kunne gå og småspise mellom dansing og annet).

Da vi skulle se lokalet på forhånd mente huseier at 4-5 kaker ville være mer enn nok, etter hans erfaring og vi fikk helt hakeslepp. :ler: Men så har vi begge aner fra en kant i landet hvor en hver legger all ære i kakebaksten, og generelt store mengder mat.

Men det du har beregnet høres fint ut, Yvonne. Hva er pinnsvinkake og ambassadekake, forresten?

For øvrig syns jeg det er et poeng å se kakene opp mot hverandre, at det ikke bare er "tunge" kaker, men f.eks. også en oste- eller fromasjkake med bær og en fruktterte eller to.

Skrevet

Oi, ja, det hørtes mye ut, men samtidig: synes det er flott at det mye å velge mellom. Synes det er bedre med for mye enn for lite i slike tilfeller. Og vi kommer nok også til å ha kakene ute så lenge det lar seg gjøre. ;)

Og her finner du pinnsvinkake og ambassadekake. Pinnsvinkake er en personlig favoritt! Jeg kommer til å trille etterpå. :ler:

Skrevet

Åh, må ha fromasjkake og ostekake ja :) Det skal jeg huske på. Så langt på lista har vi verdens beste, oreokake, sjokoladekake (bryllupskaka), marsipankake, muffins og kanelboller.

Ser ikke bort fra at vi må ha gulrotkake og suksessterte. Gleder meg til å fråtse i kaker huff hehe :fnise:

Skrevet

Ingen av oss liker ostekake eller fromasjkake, så det er uaktuelt her, hehe. Vi valgte kun kaker vi liker, så ego er vi altså. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er lurt å ha en kombo mellom de tunge kakene og noe lettere, selv om en ikke liker det selv.

greit at en skal være ego, men en skal jo passe på gjestene sine og :)

Skrevet (endret)

Tror det ikke er noen fare, kjenner jeg min kakespisende familie rett. ;) Og jo, akkurat i bryllupet som jeg betaler for så skal jeg (og min forlovede) like alt som blir servert. Enkelt og greit. Det blir en nydelig og lett dessert, jeg tviler på at de lider noen nød. :)

Endret av Yvonne
Skrevet

Ikke glem allergikere når dere tenker på kaker da ;) Jeg vet at det er dems ansvar å si i fra om en allergi, og selv hadde jeg gjerne lagd en kake selv som jeg vet jeg kan spise. Det er bare så utrolig kjedelig når man kommer et sted, enten det er kaffebesøk eller bryllup og ikke kunne spise noen kaker! Selvsagt sier man der og da at det gjør ingenting, men det er faktisk sårt.. Min egen svigermor serverte bare kaker proppfulle av melkeprodukter i sin bursdag. Vi trodde vi var invitert til middag i tilleg da så.. Hun er fullstendig klar over at jeg ikke tåler melk, men hun serverte bare det hun likte fordi det var hennes dag. Sa selvsagt at det gikk bra, med tanke på at hennes venninner var der og min samboer ikke satt i samme rom med oss. Helt ærlig så var jeg veldig trist når vi dro og ekstremt sulten!

Skal selv i bryllup til sommern og jeg har sagt i fra at jeg ikke tåler melk. Skal også tilby meg å bake en kake selv neste gang jeg prater med brudeparet. De skal forøvrig servere koldtbord pga de får mange allergikere med forskjellige allergier så :tongue:

Skrevet

Et lite tips til alle når det gjelder kaker. Pass på å ha noe helt fritt for nøtter. Mange er allergisk mot nøtter, og det er utrolig kjedelig å være i et selskap der man ikke kan smake på en eneste kake fordi alle inneholder nøtter i enten bunn, fyll eller som pynt.

Skrevet (endret)

Nå kjenner jeg ikke til at det finnes allergier i vår familie, ihvertfall ikke på min side (og veldig mange på hans side, det er bare et fåtall i hans familie jeg ikke kjenner da han ikke har så stor familie). Uansett, dette har de fått klar beskjed om å si i fra om på forhånd, og klarer de ikke det så er dessverre deres egen feil. Selvsagt skal vi finne alternativer til de med spesielle behov, men det er deres oppgave å si i fra til oss, spesielt når vi har bedt om å få denne informasjonen på forhånd.

Og bare for å ha sagt det: alle disse kakene jeg har nevnt vet jeg de fleste gjestene våres også liker, da de fleste av disse har blitt servert i ulike runde bursdagslag og feiringer.

Endret av Yvonne
Skrevet

Ikke glem allergikere når dere tenker på kaker da ;) Jeg vet at det er dems ansvar å si i fra om en allergi, og selv hadde jeg gjerne lagd en kake selv som jeg vet jeg kan spise. Det er bare så utrolig kjedelig når man kommer et sted, enten det er kaffebesøk eller bryllup og ikke kunne spise noen kaker! Selvsagt sier man der og da at det gjør ingenting, men det er faktisk sårt..

Skal selv i bryllup til sommern og jeg har sagt i fra at jeg ikke tåler melk. Skal også tilby meg å bake en kake selv neste gang jeg prater med brudeparet. De skal forøvrig servere koldtbord pga de får mange allergikere med forskjellige allergier så :tongue:

Om man har en allergi, må man jo, som du gjør, tar ansvar for å si fra selv. Min vanlige framgangsmåte er å opplyse om det, for så å spørre om det er noe jeg selv kan gjøre, f.eks. bake en kake dersom det ikke kommer til å være noe jeg kan spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...