AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Da jeg var på do tidligere(nr 2) merket jeg at det kom litt blod på dopapiret. Rimelig sikker på at dette ikke er mensen, og det virket også som det kom bakfra og ikke fra vagina. Er dette farlig? Hva kan det bety? Bør jeg oppsøke lege?
sequin Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 Kan bare være en rift eller et sprekt sår, men det kan også være hemoroide eller magesår. Om det skjer flere ganger og du merker ubehageligheter som kløe eller lignende, eller magevondt hadde nok en telefon til lege vært lurt.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Tror det kommer an på om blodet er friskt eller ikke? Har for meg at jeg har lest at hvis blodet er frisk, så kommer det fra en rift eller lignende nær analåpningen og er ufarlig, men om det er levret/gammelt blod er det tegn på problemer lengre inne i kroppen, og at man da bør oppsøke lege. Jeg for min del kan ikke huske sist jeg gikk nr 2 uten å få litt blod på papiret, det har alltid vært friskt/lyserødt blod, så jeg har ikke gjort noe med det... Uansett, om du er usikker, eller får tilleggssymtomer (smerte, kløe etc) bør du oppsøke lege. Ps. det står litt om dette på nhi.no, du kan jo kanskje gå inn der og se? Trykk på "symtomsjekk" og "mage/tarm", og se om du kjenner deg igjen i noe av det som står der.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Forsøk å finne ut om blodet kommer fra en hudrift eller fra inni tarmen. Når du har tørket deg ordentlig bak, kan du tørke lett med et rent papir, og kommer blodet fra en rift vil det jo da legge seg på papiret. Kan også være fra hemorride eller rift rett innenfor endetarmsåpningen, men tror nok du ville merket økt ubehag bak hvis dette var årsaken. Er blodet blandet i avføringen, ville jeg tatt en tur til fastlegen. Trenger ikke hastetime med mindre du har en frisk blødning fra endetarmen. Blod i avføringen kan skyldes mye rart, (feks polypper, ulcerøs colitt, mb crohn, cancer, divertikler), eller det kan være noe helt ufarlig som ikke trenger noe behandling. Blødende magesår - njææ ikke overhengende sannsynlig - hvis du hadde blødd så mye at blodet fra magen kom ut friskt ut endetarmen, hadde du vært rimelig klein (pga stort pågående blodtap). Som vedkommende over her skriver - jo lengre opp i tarmen blodet kommer fra, jo mørkere er det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå