AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #21 Skrevet 19. mars 2011 Skolen varer fra 8-16, og jeg må nesten jobbe noen kvelder på deltid, hvordan skal jeg da komme meg trygt hjem hvis jeg ikke kan bevege meg trygt ute om kvelden? Jeg var også student og jobbet om kvelden, det var ikke noe problem å gå rundt og ta t-bane eller trikk. Men jeg gikk ikke ut alene mellom kl 1 og 5 på natta uten at det var høyst nødvendig, for å rekke flytoget f. eks. Det at flytoget var i gåavstand var noe av det beste med å bo i området.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #22 Skrevet 19. mars 2011 Jeg tror ikke jeg kjenner så mange jenter som ikke føler de kan gå ut uten følge etter solnedgang eller gå fra byen om de bor så sentralt at det går an, f.eks om de bor på Majorstuen eller Frogner. Så vi trenger ikke late som at jenter er mer ufrie i Oslo enn de faktisk er. Det er ikke vill vest i hele byen. Før det første er det ikke natt ved solnedgang, spesielt ikke i vinterhalvåret. For det andre kan du snakke for deg selv så kan jeg snakke for meg.
Cuckold Skrevet 19. mars 2011 #23 Skrevet 19. mars 2011 (endret) Skolen varer fra 8-16, og jeg må nesten jobbe noen kvelder på deltid, hvordan skal jeg da komme meg trygt hjem hvis jeg ikke kan bevege meg trygt ute om kvelden? Jeg var også student og jobbet om kvelden, det var ikke noe problem å gå rundt og ta t-bane eller trikk. Men jeg gikk ikke ut alene mellom kl 1 og 5 på natta uten at det var høyst nødvendig, for å rekke flytoget f. eks. Det at flytoget var i gåavstand var noe av det beste med å bo i området. Jeg tror nok de fleste jenter føler at det er ganske trygt å spasere noen kvartaler alene mellom ett og fem på natten også, i hvert fall i bydelene Frogner, Majorstuen, St.Hanshaugen... Ingen grunn til krisemaksimering og å skape et urimelig negativt bilde av Oslo generelt. Endret 19. mars 2011 av Cuckold 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #24 Skrevet 19. mars 2011 Jeg tror nok de fleste jenter føler at det er ganske trygt å spasere noen kvartaler alene mellom ett og fem på natten også, i hvert fall i bydelene Frogner, Majorstua, St.Hanshaugen... Ingen grunn til krisemaksimering og å skape et urimelig negativt bilde av Oslo generelt. La de jentene si det, da. Det er ikke de bydelene vi snakker om heller og for øvrig er det snakk om å ta forholdsregler.
Cuckold Skrevet 19. mars 2011 #25 Skrevet 19. mars 2011 La de jentene si det, da. Det er ikke de bydelene vi snakker om heller og for øvrig er det snakk om å ta forholdsregler. Jo, men her er det en jente som ikke kjenner forholdene i Oslo og som ønsker å orientere seg før hun bestemmer seg for hvor hun skal flytte. Da blir det litt uheldig om hun skal bli sittende igjen med det inntrykk at jenter normalt ikke kan gå noen kvartaler på vei hjem etter en bytur hvis de bor sentralt.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #26 Skrevet 19. mars 2011 Jo, men her er det en jente som ikke kjenner forholdene i Oslo og som ønsker å orientere seg før hun bestemmer seg for hvor hun skal flytte. Da blir det litt uheldig om hun skal bli sittende igjen med det inntrykk at jenter normalt ikke kan gå noen kvartaler på vei hjem etter en bytur hvis de bor sentralt. Hva som er akseptabel risiko er det opp til hver enkelt å avgjøre. Her er et kart over overfall i Oslo mellom desember 2006 og mai 2007: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1661541.ece
Cuckold Skrevet 19. mars 2011 #27 Skrevet 19. mars 2011 Hva som er akseptabel risiko er det opp til hver enkelt å avgjøre. Her er et kart over overfall i Oslo mellom desember 2006 og mai 2007: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1661541.ece Selvsagt, men vi trenger ikke skape et fortegnet bilde av trusselen for en jente som har tenkt å flytte hit. Det er jo ikke så fryktelig mange overfall dette her, og som du ser er det bare tre av de markerte overfallene som har funnet sted i bydelene Frogner, St.Hanshaugen og Majorstuen.
louise1 Skrevet 19. mars 2011 #28 Skrevet 19. mars 2011 Grønland er ikke så ille som folk skal ha det til. Det var vel mye "verre" på Grønland før i tiden enn det er nå. Og om du er student så er det jo en fin plass å bo også
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #29 Skrevet 19. mars 2011 Selvsagt, men vi trenger ikke skape et fortegnet bilde av trusselen for en jente som har tenkt å flytte hit. Det er jo ikke så fryktelig mange overfall dette her, og som du ser er det bare tre av de markerte overfallene som har funnet sted i bydelene Frogner, St.Hanshaugen og Majorstuen. Vel, jeg mener at selv ett overfall er ett for mye. I disse uoffisielle meningsmålingene føler de fleste at det ikke er trygt i Oslo. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=534919 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=547114 Jeg må da få lov til å si hva jeg mener? Jeg synes ikke det er verdt risikoen å gå alene på natta noen steder i Oslo, kanskje spesielt ikke i sentrumsnære bydeler.
Gjest bubbels Skrevet 19. mars 2011 #30 Skrevet 19. mars 2011 Jeg føler meg ikke mindre trygg her på grønland enn det jeg gjorde på st.hanshaugen Selv om jeg er en liten norsk jente på 20 år Folk må slutte å være så dramatisk. Ikke noe værre å bo her enn andre steder i Oslo. Men om du går rundt i gata med hevede skulde og ser ned i bakken og går så fort at folk skulle tro du hadde satan etter deg så er du nok mer utsatt.
maya86 Skrevet 19. mars 2011 #31 Skrevet 19. mars 2011 Ville ikke vært redd for å bo på Grønland. Hadde en kompis som bodde der,som vi var en del med, og vært en del på dattra til Hagen. Aldri følt meg utrygg der nede og jeg er ganske lita. typ 157cm og under 60kg. Bodde selv på St.Hanshaugen, og gikk hjem fra grønland etter fest i helgene flere ganger, aldri vært borti noe skummelt
Cuckold Skrevet 19. mars 2011 #32 Skrevet 19. mars 2011 (endret) Vel, jeg mener at selv ett overfall er ett for mye. I disse uoffisielle meningsmålingene føler de fleste at det ikke er trygt i Oslo. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=534919 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=547114 Jeg må da få lov til å si hva jeg mener? Jeg synes ikke det er verdt risikoen å gå alene på natta noen steder i Oslo, kanskje spesielt ikke i sentrumsnære bydeler. Du må få si hva du vil, men begge artiklene du linket til viste jo til vold og ran på østkanten, den første en kvinne slått ned på Sagene, den siste en ransbølge på Grønland. Og det er kanskje ikke så rart at det er mange som svarer at de er utrygge i en poll tilnyttet en slik artikkel :gjeiper: VG har da også presisert følgende etter pollene: "Dette er ikke en vitenskapelig meningsmåling. Den viser bare holdningen til de internettbrukerne som har valgt å delta." La du forresten merke til linken i artikkel 2? Politiet i Oslo: - Ikke gå alene hjem fra byen i disse områdene http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=554942 Her advarer oslopolitiet mot å gå alene hjem fra byen hvis man må gjennom nedre del av Karl Johan, Jernbanetorget, Akerselva og nedre Grünerløkka. De advarer altså ikke mot å gå alene hjem til andre sentrumsnære bydeler. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=554874 Endret 19. mars 2011 av Cuckold
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #33 Skrevet 19. mars 2011 Ville ikke vært redd for å bo på Grønland. Hadde en kompis som bodde der,som vi var en del med, og vært en del på dattra til Hagen. Aldri følt meg utrygg der nede og jeg er ganske lita. typ 157cm og under 60kg. Bodde selv på St.Hanshaugen, og gikk hjem fra grønland etter fest i helgene flere ganger, aldri vært borti noe skummelt Puh! Føler meg litt tryggere nå!
Pemille Skrevet 29. mai 2011 #34 Skrevet 29. mai 2011 Ser at tråden ikke er helt fersk, men vil si at jeg ELSKER å bo her på Grønland. Har bodd her i snart ti år, er blond og lita, aldri opplevd noe ekkelt, går hjem alene til alle døgnets tider. Det er som å bo i en bygd, hyggelige folk i matbutikken som man er på hils med om man vil, alt i umiddelbar nærhet, koselig, trygt og litt "annerledes". Rett og slett helt fantastisk. Kunne ikke tenke meg noe annet sted jeg heller ville bo! Er lykkelig over at jeg kjøpte leilighet her!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #35 Skrevet 29. mai 2011 Rasjonalisering er alltids bra. Så slipper du å gå rundt og være lei deg i alle fall
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #36 Skrevet 29. mai 2011 Jeg er oppvokst i denne delen av Oslo. Jeg er jente,liten og spe og går kledd som de fleste norske jenter. Jeg kan ikke huske å ha vært redd noen gang. Jeg har vandret ute på nattetid å det har aldri skjedd no. Tror ting kan være ganske blåst opp.. om du ser livredd ut og er skrekkslagen så er du kanskje et lettere offer? Jeg har da opplevd at både den ene og andre har plystret på meg, ropt på meg eller sagt no. Jeg går bare videre og kaster ikke et blikk på de. Jeg bryr meg rett og slett ikke. Å det gjør stort sett ikke de heller. Hva de tenker om meg er likegyldig. Selvsagt man trenger jo ikke vandre alene langs Akerselva en lørdagsnatt,men i Oslo er det som regel alltid en annen vei å gå for å komme til mål. Forhåndregler er alltid fint å ta uansett hvor du er, hvilken by du er i eller land. Men nei.. skumle Oslo og skumle Grønland? Jeg føler det hvertfall ikke sånn :D
Tonka Skrevet 29. mai 2011 #37 Skrevet 29. mai 2011 Jeg tror nok de fleste jenter føler at det er ganske trygt å spasere noen kvartaler alene mellom ett og fem på natten også, i hvert fall i bydelene Frogner, Majorstuen, St.Hanshaugen... Ingen grunn til krisemaksimering og å skape et urimelig negativt bilde av Oslo generelt. Har ingen problemer med å gå alene på Grønland midt på natta, men Majorstua og St.Hanshaugen er jeg ikke så glad i. Der er det færre mennesker, og de som er ute er ofte drita/innpåslitne/brautende. På Grønland er det flere mennesker ute, og mange av dem er edru og på vei hjem fra jobb, eller på vei til eller fra de døgnåpne butikkene. På Frogner finnes det ingen grunn til at man skal være midt på natta med mindre man bor der, så der har jeg aldri prøvd å gå alene mellom 01.00 og 05.00. TS, Grønland er et hyggelig og forholdsvis rimelig sted å bo. Så sant du ikke føler deg truet eller trakassert bare du ser en pakistaner etter solnedgang så synes jeg at du skal gi det en sjanse. Det er i umiddelbar nærhet til absolutt alt her i byen, veldig livlig både dag og natt og mange unge mennesker. Men ja, du må tåle å se mennesker med mørkere hud enn du har selv (mange av dem), og å bli spurt om du har lyst til å kjøpe hasj når du har vært på Rema og kjøpt vaniljeis og telys midt på dagen.
HedvigR Skrevet 29. mai 2011 #38 Skrevet 29. mai 2011 Jeg føler meg alltid så trygg rundt Grønland om kvelden/natta fordi det er så mange folk der. Men så går jeg aldri i noen små sidegater eller noe da.
Ethereal Skrevet 29. mai 2011 #39 Skrevet 29. mai 2011 Jeg var også skeptisk før jeg flyttet hit. Har bodd her nå i 6 mnd og kunne ikke hatt det bedre. Utrolig sentralt, bussen går hele tiden, masse døgnåpne butikker/kiosker, masse bra (og billig) spisesteder, utrolig bra utesteder (datra til hagen er veldig bra), billige grønsaker. Selv om det bor en del utlendinger her gjør det ingenting, man tenker ikke over det. Og jeg er aldri redd når jeg går i gata her selv om jeg er en blond, søt jente som går helt alene Dessuten er det masse politi her hele tiden også, så føler man seg enda trygger. Anbefaler deg å flytte hit, jeg liker det masse! Datra til hagen ligger vel på Grünerløkka, ikke på Grønland?
Tonka Skrevet 29. mai 2011 #40 Skrevet 29. mai 2011 Nei, det er Fru Hagen som ligger på Grünerløkka. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå