AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Hvordan er det å bo i Grønlandsområdet i Oslo? Hører bare utrolig negative ting om å bo der, men er det virkelig så ille som folk skal ha det til ? Begynner på skole i Oslo snart, og må da bo så billig som mulig.
Gjest bubbels Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 Jeg var også skeptisk før jeg flyttet hit. Har bodd her nå i 6 mnd og kunne ikke hatt det bedre. Utrolig sentralt, bussen går hele tiden, masse døgnåpne butikker/kiosker, masse bra (og billig) spisesteder, utrolig bra utesteder (datra til hagen er veldig bra), billige grønsaker. Selv om det bor en del utlendinger her gjør det ingenting, man tenker ikke over det. Og jeg er aldri redd når jeg går i gata her selv om jeg er en blond, søt jente som går helt alene Dessuten er det masse politi her hele tiden også, så føler man seg enda trygger. Anbefaler deg å flytte hit, jeg liker det masse! 4
Gjest bubbels Skrevet 19. mars 2011 #3 Skrevet 19. mars 2011 Og det er utrolig koselige gågater her som veldig mange ikke vet om. Fra her jeg bor er det: 30 sek å gå til døgnåpen joker, 1 min til delideluka, 3 min til 2 kiwi butikker, meny, rema 1000. Nille, apotek, posten, helsekost, vinmonopolet o.s.v man har alt i nærheten. Trikk, t-bane, buss.... Nei, her er det fantastisk. Jeg føler at grønland er det stedet i Oslo som aldri sover (ta det positivt eller negativt). Sånn som nå på lørdag er det masse norske barnefamilier som kommer ht for å gå tur og handle billig mat, spise billig ute o.s.v. Her er det utrolig fint. *reklamerer* 3
Cuckold Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 (endret) Hvordan er det å bo i Grønlandsområdet i Oslo? Hører bare utrolig negative ting om å bo der, men er det virkelig så ille som folk skal ha det til ? Begynner på skole i Oslo snart, og må da bo så billig som mulig. Hvis jeg skulle etablere en familie og finne et sted barna kunne vokse opp, ville jeg kanskje ikke valgt Grønland i Oslo, jeg ønsker ikke at barna mine skal vokse opp og i praksis være minoritetselever på skolen når de faktisk bor i sitt eget land. Men som student ville jeg ikke sett de store problemene. I hvert fall ikke som mann. Grønland ligger jo veldig sentralt, med kort vei til nesten alt, og selv om prisene er på vei opp her også, er det vel fortsatt noe billigere enn på Grünerløkka og de sentrale bydeler vestover. Mulig det kan være litt mer ubehagelig som jente hvis du liker å ha friheten til å gå kledd som du vil, men hvor stort problem det er kan jeg ikke si siden jeg selv er av hannkjønn. Endret 19. mars 2011 av Cuckold
Snop Skrevet 19. mars 2011 #5 Skrevet 19. mars 2011 Broren min stortrivdes der... helt til han hadde 2 innbrudd i leiligheten på under en måned 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #6 Skrevet 19. mars 2011 Oi, kjente jeg ble litt redd nå. Jeg er jente ja, bare 159 cm høy. Føler meg litt sjanseløs..
Gjest bubbels Skrevet 19. mars 2011 #7 Skrevet 19. mars 2011 Hvis jeg skulle etablere en familie og finne et sted barna kunne vokse opp, ville jeg kanskje ikke valgt Grønland i Oslo, jeg ønsker ikke at barna mine skal vokse opp og i praksis være minoritetselever på skolen når de faktisk bor i sitt eget land. Men som student ville jeg ikke sett de store problemene. I hvert fall ikke som mann. Grønland ligger jo veldig sentralt, med kort vei til nesten alt, og selv om prisene er på vei opp her også, er det vel fortsatt noe billigere enn på Grünerløkka og de sentrale bydeler vestover. Mulig det kan være litt mer ubehagelig som jente hvis du liker å ha friheten til å gå kledd som du vil, men hvor stort problem det er kan jeg ikke si siden jeg selv er av hannkjønn. Jeg er 20 år, har langt blondt hår og går kledd som vanlige norske jenter (det vil si at at jeg kan ha høye heler, tights, utrigning, strømpebukser, kjole o.s.v) ingen har noen gang kommentert meg. Jeg føler meg helt trygg og har ikke opplevd noe negativt eller følt meg utrygg. Det skal sies at jeg som oftest går med musikk på øra og ikke alltid hører hva folk sier til meg, jeg er vant til at folk snakker til meg men jeg pleier aldri å svare. Men folk snakker jo til meg uansett hvor man går. Enten det er selgere, gamle damer, tiggere, utlendinger, ungdommer, folk som sjekker opp... osv. Er når jeg er på karl johan at folk slenger kommentarer, faktisk. Men jeg føler meg helt fri til å gå slik jeg vil uten at noen reagerer her på grønland
Gjest bubbels Skrevet 19. mars 2011 #8 Skrevet 19. mars 2011 Oi, kjente jeg ble litt redd nå. Jeg er jente ja, bare 159 cm høy. Føler meg litt sjanseløs.. Jeg er 163! Jeg bor her alene Samboer er i militæret! Jeg føler meg trygg! Det er viiiirkelig ikke så ille som folk tror. ikke i det hele tatt! 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #9 Skrevet 19. mars 2011 Jeg er 20 år, har langt blondt hår og går kledd som vanlige norske jenter (det vil si at at jeg kan ha høye heler, tights, utrigning, strømpebukser, kjole o.s.v) ingen har noen gang kommentert meg. Jeg føler meg helt trygg og har ikke opplevd noe negativt eller følt meg utrygg. Det skal sies at jeg som oftest går med musikk på øra og ikke alltid hører hva folk sier til meg, jeg er vant til at folk snakker til meg men jeg pleier aldri å svare. Men folk snakker jo til meg uansett hvor man går. Enten det er selgere, gamle damer, tiggere, utlendinger, ungdommer, folk som sjekker opp... osv. Er når jeg er på karl johan at folk slenger kommentarer, faktisk. Men jeg føler meg helt fri til å gå slik jeg vil uten at noen reagerer her på grønland Hva slags kommentarer er det de slenger etter deg da?
Gjest bubbels Skrevet 19. mars 2011 #10 Skrevet 19. mars 2011 Hva slags kommentarer er det de slenger etter deg da? Nei det er forskjellig. Blir plystra på, "heey baby", skjer a baby.. sånne ting som gutter gjør uten å mene noe med det (tror jeg). Jeg bare går forbi. Kommerntarer får jeg mest når jeg er på jernbanetorget eller karl johan, ikke så mye her jeg bor faktisk. Men det er jo bare fordi de synes jeg er en søt norsk jente, det er aldri noe negativt. Eneste negative kommentarer jeg har fått er fra norske gamle damer som ikke skjønner hvordan ungdommen nå til dags går kledd. Da hadde jeg på meg nylonstrømpebukser og kjole og på bei hjem fra julebordet. Når jeg sier at jeg ikke føler meg utrygg så er det faktisk sant. Det er bare mennesker. Og om de har noe stygt å si om meg så sier de det nok på sitt eget språk. Nå skal det sies at jeg er ganske fordomsfull og litt rasistisk av meg i og med at jeg er i en jobb hvor 80% av de jeg snakker med er utlendinger og det har gitt meg et inntrykk over hvordan de er. Men jeg trives her på grønland like vel Flyttet fra st.hanshaugen og hit. Angrer ikke! 1
Gjest Kim Skrevet 19. mars 2011 #11 Skrevet 19. mars 2011 Ikke en bydel jeg kan anbefale. Det sagt, så ser det ut som om bydelen sakte er i forandring mot det bedre.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #12 Skrevet 19. mars 2011 Ikke en bydel jeg kan anbefale. Det sagt, så ser det ut som om bydelen sakte er i forandring mot det bedre. Hvordan da?
Cuckold Skrevet 19. mars 2011 #13 Skrevet 19. mars 2011 Jeg er 20 år, har langt blondt hår og går kledd som vanlige norske jenter (det vil si at at jeg kan ha høye heler, tights, utrigning, strømpebukser, kjole o.s.v) ingen har noen gang kommentert meg. Jeg føler meg helt trygg og har ikke opplevd noe negativt eller følt meg utrygg. Det skal sies at jeg som oftest går med musikk på øra og ikke alltid hører hva folk sier til meg, jeg er vant til at folk snakker til meg men jeg pleier aldri å svare. Men folk snakker jo til meg uansett hvor man går. Enten det er selgere, gamle damer, tiggere, utlendinger, ungdommer, folk som sjekker opp... osv. Er når jeg er på karl johan at folk slenger kommentarer, faktisk. Men jeg føler meg helt fri til å gå slik jeg vil uten at noen reagerer her på grønland Hva slags kommentarer er det de slenger etter deg da? Jeg er jo ikke jente så jeg har ikke opplevd problemet på kroppen, men det kan vel i veste fall være som beskrevet i denne Aftenposten-artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3456633.ece Den somaliske forfatteren Amal Aden mener det er skremmende at den sosiale kontrollen er blitt mye strengere etter at hun flyttet fra Grønland for åtte år siden. Hun forteller om unge jenter som blir tatt på brystene og kløpet i rumpa av menn som hevder at det er jentenes egen skyld fordi de ikke dekker seg til. –Dette rammer kvinner og jenter som i disse mennenes øyne går lettkledd, nesten nakne, når de går i olabukser og vestlige klær. Og: At det kan være farlig å snakke om, spesielt kritisere, religion, kan forfatter Walid al-Kubaisi bekrefte. Han har i årevis deltatt aktivt i debatten om norske muslimer og integrering. Nå ligger han lavt. Flere ganger er han blitt bedt om å flytte fra Grønland og har fått høre «dette er vårt område». Tre unge somaliere stoppet ham utenfor leiligheten hans, ropte og skrek og truet med å drepe ham hvis han ikke sluttet å kritisere islam. –Ikke alle er villige til å si sin mening og betale prisen. Jeg ønsker ikke mer bråk, fastslår han, og tror det er vanskelig for nordmenn flest å få med seg hva som foregår. Og: Egentlig skulle Tetouani sønn begynt på Vahl skole, med over 95 prosent fremmedspråklige elever. Men etter et besøk takket hun nei. –Alle jentene var dekket til, jeg følte meg som i moskeen. Sønnen min skal ikke bli mobbet fordi han har en far som spiser svin og ikke er omskåret. Hun har arbeidet i en barnehage i området og vet at det skjer. En mor fra Algerie trodde seg uhørt da hun kjeftet på sønnen sin fordi han hadde lekt med de norske barna. –Du vet jo at de spiser gris og kommer til helvete, minnes Tetouani morens formaning. Hun sukker. –Tradisjon og fattigdom gjør at de fortsetter å isolere seg i Norge. Det alvorlige er at de prøver å okkupere denne bydelen. En venninne besøkte henne i sommer. Kledd i kort sommerkjole, opplevde hun møtet med Grønland så ubehagelig at hun aldri vil komme tilbake. Det har jo også vært jenter som har tatt opp trakassering på gaten i tråder på KG: Noen utenlandske menn sjikanerer kvinner på gaten. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=532596
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #14 Skrevet 19. mars 2011 Jeg er jo ikke jente så jeg har ikke opplevd problemet på kroppen, men det kan vel i veste fall være som beskrevet i denne Aftenposten-artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3456633.ece Den somaliske forfatteren Amal Aden mener det er skremmende at den sosiale kontrollen er blitt mye strengere etter at hun flyttet fra Grønland for åtte år siden. Hun forteller om unge jenter som blir tatt på brystene og kløpet i rumpa av menn som hevder at det er jentenes egen skyld fordi de ikke dekker seg til. –Dette rammer kvinner og jenter som i disse mennenes øyne går lettkledd, nesten nakne, når de går i olabukser og vestlige klær. Og: At det kan være farlig å snakke om, spesielt kritisere, religion, kan forfatter Walid al-Kubaisi bekrefte. Han har i årevis deltatt aktivt i debatten om norske muslimer og integrering. Nå ligger han lavt. Flere ganger er han blitt bedt om å flytte fra Grønland og har fått høre «dette er vårt område». Tre unge somaliere stoppet ham utenfor leiligheten hans, ropte og skrek og truet med å drepe ham hvis han ikke sluttet å kritisere islam. –Ikke alle er villige til å si sin mening og betale prisen. Jeg ønsker ikke mer bråk, fastslår han, og tror det er vanskelig for nordmenn flest å få med seg hva som foregår. Og: Egentlig skulle Tetouani sønn begynt på Vahl skole, med over 95 prosent fremmedspråklige elever. Men etter et besøk takket hun nei. –Alle jentene var dekket til, jeg følte meg som i moskeen. Sønnen min skal ikke bli mobbet fordi han har en far som spiser svin og ikke er omskåret. Hun har arbeidet i en barnehage i området og vet at det skjer. En mor fra Algerie trodde seg uhørt da hun kjeftet på sønnen sin fordi han hadde lekt med de norske barna. –Du vet jo at de spiser gris og kommer til helvete, minnes Tetouani morens formaning. Hun sukker. –Tradisjon og fattigdom gjør at de fortsetter å isolere seg i Norge. Det alvorlige er at de prøver å okkupere denne bydelen. En venninne besøkte henne i sommer. Kledd i kort sommerkjole, opplevde hun møtet med Grønland så ubehagelig at hun aldri vil komme tilbake. Det har jo også vært jenter som har tatt opp trakassering på gaten i tråder på KG: Noen utenlandske menn sjikanerer kvinner på gaten. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=532596 Oi! Det var ikke bra.....
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #15 Skrevet 19. mars 2011 Jeg ville ikke valgt Grønland om jeg var deg. Du er spesielt utsatt hvis du er en liten og spe jentunge.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #16 Skrevet 19. mars 2011 Grønland er ikke farlig for norske jenter. Men jeg er enig i at det til tider kan oppleves litt ubehagelig. Det finnes mange andre billige og hyggelige områder i Oslo, men da må du litt lenger vekk fra Sentrum.
Gjest Heloise Skrevet 19. mars 2011 #17 Skrevet 19. mars 2011 Grønland er en veldig liten del av Oslo. Det er etter min mening ikke noe annerledes eller mer farlig å bo der enn andre steder i Oslo Sentrum. Jeg er mye på Grønland, men bor ikke der selv. Har en venn som bodde der... Jeg ville heller bodd på Grønland enn på Günerløkka. Som student er det helt fint å bo der
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #18 Skrevet 19. mars 2011 Har selv bodd i nærheten av Grønland i flere år og synes det var helt greit. Ville ikke vandret alene på natta noen steder i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #19 Skrevet 19. mars 2011 Har selv bodd i nærheten av Grønland i flere år og synes det var helt greit. Ville ikke vandret alene på natta noen steder i Oslo. Skolen varer fra 8-16, og jeg må nesten jobbe noen kvelder på deltid, hvordan skal jeg da komme meg trygt hjem hvis jeg ikke kan bevege meg trygt ute om kvelden?
Cuckold Skrevet 19. mars 2011 #20 Skrevet 19. mars 2011 Har selv bodd i nærheten av Grønland i flere år og synes det var helt greit. Ville ikke vandret alene på natta noen steder i Oslo. Jeg tror ikke jeg kjenner så mange jenter som ikke føler de kan gå ut uten følge etter solnedgang eller gå fra byen om de bor så sentralt at det går an, f.eks om de bor på Majorstuen eller Frogner. Så vi trenger ikke late som at jenter er mer ufrie i Oslo enn de faktisk er. Det er ikke vill vest i hele byen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå