Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har store problemer med at jeg har vondt i hælene mine. "På kanten" på en måte. Der skillet mellom det som er under og på siden av hælen er, hvis dere skjønner.

Det kjennes ut som at hælen er trykket for mye inn. Er dette en belastingsskade? Trør jeg feil/bruker jeg feil sko? Eller må jeg kanskje ha spesialtilpassede sko?

Æh, jeg skjønner at ingen av dere er leger, men kanskje noen har peilig, eller erfarnger? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trør sikkert feil, og må ha spesialtilpassede sko.. Tror jeg da. Har også fått litt vondt der, men det gikk over. Men viss det har vært der lenge, så ville jeg gått til legen med det.. Ikke for å få deg helt på tuppa, men man må alltid være forsiktig med det å ha vondt i bena (kan være blodpropp!!). Lykke til, det går sikkert over om ikke så lenge :klemmer:

Skrevet

Jeg har i alle år hatt en jobb som har innebært mye gåing og ståing.

Får ofte vondt i bena selv, spesielt helen og tåballen.

De beste tipsene jeg kan gi er å ha gode sko og å bytte sko halveis gjennom arbeidsdagenb, samt gå så mye barfot du kan når du er hjemme.

Skrevet (endret)

Hm, ja jeg skal nok ta meg en tur til legen. Kan jo være greit å høre hva hun har å si! :)

Ellers så har jeg også en jobb hvor jeg går mye, og bruker kroppen en del (hjelpepleier). Har ikke brukt verdens beste sko heller. Type økonomisko/sandaler til 199 kr, til jobb-bruk! :P

Når jeg var liten fikk jeg også høre mye at "Du må ikke trø så hardt på hælene"! Så det er kanskje en god kombinasjon. Går feil, og bruker dårlig skotøy.

Men hva kan jeg gjøre da bortsett fra å skaffe meg ordetlige jobb-sko? Må jeg lære meg å gå på nytt? :fnise:

Endret av Sulemu
Skrevet

Hm, ja jeg skal nok ta meg en tur til legen. Kan jo være greit å høre hva hun har å si! :)

Ellers så har jeg også en jobb hvor jeg går mye, og bruker kroppen en del (hjelpepleier). Har ikke brukt verdens beste sko heller. Type økonomisko/sandaler til 199 kr, til jobb-bruk! :P

Når jeg var liten fikk jeg også høre mye at "Du må ikke trø så hardt på hælene"! Så det er kanskje en god kombinasjon. Går feil, og bruker dårlig skotøy.

Men hva kan jeg gjøre da bortsett fra å skaffe meg ordetlige jobb-sko? Må jeg lære meg å gå på nytt? :fnise:

Tror det er ett eller annet at du skal gå på en tredemølle, også ser en spesialist på bena dine om hvordan du går. Det blir filmet også, slik at man kan se helt hvordan man går. Også tror jeg de tar bilde under bena dine for å se hvor du legger mest trykk og div div.. Er ikke helt sikker jeg assa :klo: tror det er best å snakke med legen ja :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Har du hard hud rundt kanten der? Det blir også vondt å gå på etter hvert. Kan være sprekker i huden der. Ta en tur til en skikkelig fotpleier?

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ett eller annet at du skal gå på en tredemølle, også ser en spesialist på bena dine om hvordan du går. Det blir filmet også, slik at man kan se helt hvordan man går. Også tror jeg de tar bilde under bena dine for å se hvor du legger mest trykk og div div.. Er ikke helt sikker jeg assa :klo: tror det er best å snakke med legen ja :jepp:

...du mener å spesialtilpasse fotsåler? sjekke om du har nøytralt steg/pronerer/overpronerer? det er fort gjort i mange sportsbutikker bl.a.

tror legen har liten peil der, viss ikke h*n er aktiv selv innen idrett. (Fysio er kanskje mer nærliggende å snakke med). Jeg ville nok gjort mye selv først, før jeg gikk den veien. Husk at hælen er den kroppsdelen som må tåle mye trykk og tyngde, og blir påvirket av store deler av bevegelesapparatet. Nok liten risiko for blodpropp akkurat der, den vil nok sette seg i leggen.

Så stell med føttene, plei, skrubb, rasp, sjekk steget ditt med tredemølle/speil og hvordan kroppen/ankel/knær/hoftene står i forhold, og få støpt såler. For ikke å snakke om- kjøp deg gode sko!!!!!!

Jobber selv innen det samme som deg, og fatter ikke hvordan de damene kan klage over dårlige ankler og knær, men ikke gidde å investere i gode sko. Ellers kan fysisk aktivitet anbefales.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...