Gjest dunebuggy Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Ikke sånn typisk dataprogram, men mer ordet program, at det brukes i forskjellige sammenhenger. Hva betyr det? Det er vel innhold og hva som skal gjøres, og på en måte endel mål som skal oppfylles, eller noen fokusområder. På en måte innhold, gjøremål og fokusområder. Et program kan vel tenkes å være endel av et konsept. Et konsept er vel en helhetlig løsning. Et dataprogram er vel ment på en måte å utføre endel funksjoner, men jeg synes det blir vel snevert. Da et dataprogram er en brikke i en større handling, eller en del av noe mer. Et dataprogram brukes ofte privat, eller i en bedrift, eller til forskning. En mere velkjent måte å bruke program ordet på er vel i politiske program. At deter et politisk innhold, og noen fokusområder. Programmet til et politisk parti skal da helst bli til noe en større del av befolkningen støtter opp under. Politikerne vil vel ha en rekke gjøremål, eller politiske handlinger og prioriteringer. Jeg har vært forvirra over ordet program, da det er noe som skal skje. Jeg hater på en måte at andre lager program for meg, og at jeg ikke selv er helt enig. Det kan vel mer dreie seg om et program for helga. Kan foreldre tenkes å bli sett på som herskere når de lager program for barna sine. At de da blir styrt til å gjøre noe. Det som gjør ordet så spesielt er at det ofte inneholdre flere elementer. Det er på en måte endel kriterier som gjerne skal oppfylles. Det med dataprogram passer ikke helt, da det på en måte ikke innebærer at folk er noe særlig direkte inn i bildet. Noen andre som har undret seg over program ordet?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 Noen andre som har undret seg over program ordet? Nei, men det heter ikke "program ordet". Du bryter første bud på språkforumet.
Gjest dunebuggy Skrevet 19. mars 2011 #3 Skrevet 19. mars 2011 (endret) Undrer meg over hvordan ordet program brukes? okei Endret 19. mars 2011 av dunebuggy 1
Sushi Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 AB mente vel heller at du skrev "program ordet" i stedet for "programordet" - altså særskrift. program' -met, - el. -mer, -ma el. -mene (fra gr, av prographein 'kunngjøre skriftlig i forveien') 1 plan for en virksomhet, et foretakende e l sette opp et p- for dagens arbeid / turen gikk helt etter p-met 2 (hefte med) oversikt over innholdet av en teaterforestilling, en konsert, radio- el. fjernsynssendinger e l har du kjøpt p-? / repertoar sette noe på, ha noe på, ta noe av p-met / overf: hva har du på p-met i kveld? hva har du tenkt å gjøre? 3 sending i radio el. fjernsyn et p- om Edvard Munch / helhet av sendinger på samme bølgelengde NRK har et p- som er beregnet på nordmenn i utlandet 4 retningslinjer og mål for et politisk parti, en bevegelse e l jeg står på partiets p- i denne saken 5 sett av instruksjoner til en datamaskin, en vaskemaskin e l Jeg har ikke undra meg så veldig over ordet "program" før, nei. Jeg tenker at ordet ofte kan byttes ut med "plan". Altså det politiske partiets plan for samfunnet, hva man har på planen i helga... Til og med vaskemaskina har jo en slags plan når man setter på et program. :gjeiper:
Gjest dunebuggy Skrevet 29. mars 2011 #5 Skrevet 29. mars 2011 Plan kan kombineres med flere ord også dagsplan, plan for innhold. Plan for tv-programmer, istedet for programguide for tv-kanaler. Liker plan bedre enn program :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå