Gå til innhold

schapendoes og norsk buhund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok canis.no sin hunderasevelger og endte opp med schodoes og norsk buhund. Noen med erfaringer med disse to hunderasene? Anbefalinger? Jeg har smådyr her og hunden må gå overrens med smådyra mine.

Er schnodoes røytefrie og allergivennlige?

Bjeffer de mye/røyter mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Canis lupus

Begge to er jo gjeterhund og buhunden er en spisshund. Så den både gjeter ting, og bjeffer ;) Buhunden er ikke allergivennelig, og tror heller ikke schapendoes er det heller..

Begge to krever en god del morsjon, og er kanskje ikke det smarteste valget ettersom at du har smådyr..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, buhunden er jo mye mer en allroundrase enn schapendoes. Schapendoes hører hjemme i gruppe 1 med gjeterne, og brukes på sauegjeting i dag også. Utrolig herlig rase. Buhunden er i gruppe 5 med spisshundene. Mer gårdshund som har vokta eiendommen og bjeffet på fremmede, og passet på buskapen. Begge rasene krever mye akvisisering.

Men schapendoes er kjent for å være vennlig og avbalansert, og en hund du kan gjøre hva som helst med forutsatt at du gir den det den trenger. Potensialet er veldig stort, samtidig som den er en stødig familiehund. Den gjeter ikke med stemmen men heller ved å forflytte seg, som en border collie. Så den skal ikke være speielt bråkete. Den skal også gå finfint sammen med andre hunder og kjæledyr i heimen. Men som sagt, den krever en del.

Min erfaring er at spisshunder generelt er mye vanskeligere å kombinere med andre kjæledyr. Jaktinstinktet er ikke finjustert som hos gjeterhunder, og de har ikke gjeterhundens vilje til å tilpasse seg eierns ønsker. Dermed er de mye vanskeligere å kontrollere, og er litt sånn "uslepne diamanter". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sto på canis at schapendoes er ganske allergivennlig :)

så da er schapendoes bedre for meg enn buhund pga. smådyra mine?. Jeg visste ikke at gjeterhunder er bedre enn spisshunder pga. smådyra mine.

Er gjeterhunder bedre enn selvskapshunder også? Fordi på de små selvskapshundene står det ofte at de ikke går sammen med små barn. Da kanskje de heller ikke går med små dyr? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er rasene som ble utpekt som de beste for deg er det ikke sikkert. Jeg ville heller møtt opp på et hundestevne, tittet rundt, snakket med ulike folk om rasene, gjerne snakket med raseklubbene, og derfra gjort meg et inntrykk :)

Det arrangeres mange hundestevner i løpet av et år. NKK har de største, der de fleste raseklubber stiller, og man kan snakke med dem. På NKK.no finner du terminlistene for utstillingene som er i år.

Lykke til ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg har gått inn på noen hjemmesider om forskjellige hunderaser og på norsk schapendoesklubb står det at: Den trives best sammen med familien og familiens andre dyr.

Bra det da :) At den trives med familiens andre dyr :)

Endelig har jeg funnet en hunderase som passer bra til smådyra mine. Også er scapendoes så nydelig utseende. Digger den bustete pelsen og vakre hunden. :rodmer:

Noen brukererfaringer som har en schapendoes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null erfaring med schapendoes, men på klubbens hjemmesider kan du jo ta kontakt med oppdrettere? Da får du sikkert svar på alt du måtte lure på. :)

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen smådyr har du?

Nei, jeg har hørt om mange som har hatt spisshunder sammen med smådyr, men det er mer i duren Japansk Spisshund, pomeranian o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min har schapendoe, og må si at det er en absolutt nydelig hund. Hun bjeffer aldri, er kjempelydig og veldig forsiktig med alt rundt seg. Broren min er førstegangseier, og de har ikke tatt mer enn ett valpekurs for å få det til.

Men.. dette er en hund, alle er forskjellige.

Det du garantert får med en schapendoe er en hund som lærer lett, (og da lærer den uvaner lett også) som ikke røyter men som får floker i pelsen for ett godt ord (særlig de første årene) og som du må jobbe hardt med for å lære å være alene. De fleste gjeterhunder liker best å være med, overalt.. (på do også, hvis de kan..)

Buhunder vet jeg mindre om.. men har inntrykk av at de er noe striere og at de røyter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte på japansk spisshund også men har hørt at den bjeffer endel og det er masse naboer her. :kaffekopp:

Men schapendose høre som en kjempeflott hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkt også på pomeran men bjeffer ikke de også endel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...