Gå til innhold

Bil eller tog til Tyskland?


Turte

Anbefalte innlegg

Jeg og min venninne skal til Tyskland i september. Vi har lyst til å se oss litt rundt omkring på flere steder.

Er veldig i tvil om vi skal ta bilen eller toget. Det er vel både fordeler og ulemper med begge alternativene? Håper veldig gjerne noen kan komme med synspunkter og/eller gode råd til meg... Og en ting til: Gjerne også tips til fine eller interessante steder vi kan besøke?

_________________

K l e m

f r a

vinke.gif

T u r t e

[ Dette Innlegg er endret av: Turte den 2002-05-09 15:03 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sandix

Ideellt å kjøre bil i Tyskland, supre veier, god skilting og ingen fartsgrenser. Ulempen med å kjøre der om sommeren er periodevis kødannelse, eller Stop & Go, men disse køene pleier ikke å vare så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker med gru på hva som ville skjedd hvis vi plutselig fikk stopp på motorveien, punktering, overoppheting, hva som helst.

Men det er altså lett å finne frem, du tror vi kjører oss ikke bort? Hva med kjøring i Berlin og store byer, erfaring med det?

Ikke fartsgrenser, jøss... Hva er forresten Stop & Go? Og er det stor sjanse for å bli ranet?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandix

Får dere stopp på autobahn så er det bare å få bilen ut til sida, gå til nærmeste sevicetelefon og ringe etter hjelp. Det er aldri særlig langt mellom disse telefonene, og den korteste strekninga er alltid merka med piler. Den vanligste årsaken til stopp er faktisk tom bensintank, så følg med på måleren. Like før hver bensinstasjon står det oppført hvor langt det er til den neste, så det er ganske enkelt å følge med på forbruk/km. Regn med en økning i bensinforbruket pga større fart.

Vil ikke tro det er større fare for punktering på autobahn enn andre steder, men det er selvsagt en fordel med gode dekk. Mht overoppheting, så er det en selvfølge å sjekke radiatoren ved hver bensinfylling. Begynner bilen å koke under kjøring så stopper dere ved veikanten. Ha gjerne med ekstra vann for påfylling.

Har personlig aldri kjørt i Berlin, men vært innom endel andre europeiske storbyer. Med kart er det ikke noe stort problem å finne fram, dessuten er tyskerne flinke til å slippe utlendinger fram i trafikken.

Stopp & Go er køer som ikke står direkte stille, men som hakker seg framover. Ligger nærmest i navnet. Stiller dere inn radioen på den frekvensen som er angitt på skiltene, blir dere oppdatert på kødannelser i området.

Når det gjelder fartsgrenser så er anbefalt øvre hastighet 130 km/t, men såvidt jeg husker var det ikke noen direkte grense. Dette kan ha endret seg, noen år siden jeg var på de traktene.

Du trenger ikke være redd for å bli ranet, rasteplassene er store og oversiktelige, dessuten finnes det et autobahnpoliti som er stasjonert i egne politistasjoner langs veien. Som regel ligger disse i tilknytning til rasteplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror bilkjøring i Tyskland er veldig greit. Flotte veier, høy fartsgrense etc. som tidligere nevnt. Har aldri hørt om "landeveisrøveri" i Tyskland. Tror det er vanligere lenger sør i Europa som sør-Frankrike, Italia etc. Imidlertid kan jeg kanskje tenke meg at det kan være et lite stressmoment å finne parkering etc. i byene. Jeg har veldig god erfaring med tog i Tyskland. Stort sett presise avganger, mange avganger og god service. Vi var på interrail for noen år siden og tok da bl.a nattoget fra Hamburg til Munchen, og fikk da pledd og puter utdelt (hadde ikke sovekupe), samt frokost servert på setene. Har også bodd i Tyskland i en periode, og tok da tog veldig ofte. Praktisk og greit, men man blir såklart mer uavhengig med bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Begynner å vurdere tog mer og mer nå. Nå som sommeren er kommet, husker jeg plutselig hvor varmt det pleier å bli i bil. Tror også mange tyske tog har air-condition, det har nemlig ikke bilen vår.

Og som en nevnte her, hva med parkering i større byer? Noen som har erfaring med det?

Og så kan man kanskje slappe av mer på tog. Tenker også på hva som blir billigst. Med tog kan man kjøpe interrail-billett. Hvor mye det koster med bilferie, aner jeg ikke...

Et annet (litt dumt) argument som taler for tog og mot bil, er at togferie har jeg erfaring med fra flere interrail-turer. Bilferie i Europa har jeg aldri vært med på. Det er tryggere med noe man har gjort før, enn noe som er usikkert og nytt...

Eller hva?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...