AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Jeg lurer på en ting. Normalt så dusjer jeg bare en gang i uken. Det tar lang tid før jeg får fett hår, og jeg lukte heller aldri svette. Vasker meg såklart under armene og i underlivet hver morgen. Jeg er også flink å bruke deodorant og parfyme. Men ja, jeg tar bare hele dusjen ca en gang i uken. Er dette uhygienisk? For visst det er det er det jo kanskje på tide at jeg forbedrer meg akkurat her.
Gjest Canis lupus Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Jeg syntes en gang i uken er lite. Syntes 3-4 ganger i uken er best. 2 KAN jeg gå med på, men jeg syntes 1 dusj i uka er lite, uansett hvor mye du vasker deg under armene og i underlivet.. 1
Gjest youlookslashy Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 egentlig ikke, veninden min gjør akkurat det samme. Sålenge du ikke svetter supermye og får fett hår, og samt vasker deg i underliv og under armer hver dag er det lite som tilsier at dette er uhygienisk 3
Piggsvin Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Jeg ville kanskje anbefalt å dusje to ganger i uken i stedet. Bare én gang hørtes veldig lite ut. Så lenge du vasker deg godt med klut hver dag så syns jeg ikke du er uhygienisk. Men kanskje litt sær 1
Antlers Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Nei, det synes jeg ikke. Men det er basert på det lille du forteller her, da. For alt jeg vet pusser du kanskje tennene 2 ganger i uka, og skifter sengetøy en gang i halvåret 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes ikke du høres uhygienisk ut. Men er man i aktivitet/trener så bør man dusje oftere. Tror mine føtter ikke hadde luktet så godt om jeg bare hadde vaske de en gang i uke, men det er meg... 3
Timseh Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes det er ekstremt lite! Spiller liten rolle med deodorant og parfyme når man ikke er rein. Det er i hvert fall at du vasker deg nedentil og under armene. Vasker du deg ikke bak?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes det er ekstremt lite! Spiller liten rolle med deodorant og parfyme når man ikke er rein. Det er i hvert fall at du vasker deg nedentil og under armene. Vasker du deg ikke bak? Bak er da også nedentil. 5
Antlers Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Godt poeng det med føttene. Et fotbad kan nok være greit et par tre ganger i uken. Om du trener hardt stiller det hele seg forresten litt annerledes.
Gjest Applecore Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes det er ekstremt lite! Spiller liten rolle med deodorant og parfyme når man ikke er rein. Det er i hvert fall at du vasker deg nedentil og under armene. Vasker du deg ikke bak? Regner med at hun mener både foran og bak når hun sier underlivet. Synes ikke egentlig det høres veldig uhygienisk ut så lenge hun tar en kattevask hver dag. Man blir jo ikke så fort skitten på armene eller magen, mener jeg... Om man er veldig mye i aktivitet og blir veldig svett så blir jo saken en helt annen, da blir man jo seig og ekkel med en gang. 1
mac84 Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 (endret) Jeg dusjer hver dag omtrent uten unntak (to ganger om dagen om jeg trener på ettermiddagen). Hadde aldri i verden følt meg ren om jeg kun dusjet en gang i uken og vasket meg med klut de andre dagene! Får jeg spørre deg hvorfor du ikke tar deg en dusj litt oftere?? Om du uansett ikke trenger å vaske håret så tar da ikke en dusj noe særlig lenger tid enn å bruke kluten og du vet du blir ordentlig ren (er ikke bare under armene og i underlivet man bør vaske seg)... Edit: Glemte å svare på spørsmålet ditt... Ja, jeg synes det er en smule uhygienisk å ikke ta seg en ordentlig dusj mer enn en gang i uken. Tror folk rundt deg kanskje merker at du ikke lukter "rent" selv om du ikke nødvendigvis merker dette selv. I all sannsynlighet lukter det heller ikke spesielt godt av håret ditt etter et par dager selv om du ikke merker dette selv og det ikke ser fett ut. Endret 17. mars 2011 av mac84
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 Er du helt sikker på at det ikke lukter av deg? Jeg har en venninne som dusjer 1-2 ganger i uka, og mener det er mer enn nok fordi hun vasker seg (under armer og underliv, ikke full kroppsvask) daglig og fordi "det lukter jo ikke av henne". Saken er den at det gjør det. Ikke stram svettelukt, og ikke superpåtrengende - men jeg merker godt en litt sånn "besk" duft fra henne når hun går forbi/jeg sitter nær innpå henne og det har gått et par dager siden siste dusj. En annen ting er at den lukten setter seg utrolig godt i yttertøyet hennes f eks. Men hun kjenner som sagt ingen lukt. Jeg har fortalt henne at hun har dager hvor jeg merker lukt, men hun tror ikke på det/bryr seg ikke. Nå hører det det med til historien at hun er høyst oppegående, har utallige gode kvaliteter og jeg er superglad i henne så jeg overlever denne lille "skavanken" hennes Men altså - ikke vær bombesikker på at du ikke lukter selv om du ikke kjenner det selv... 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 Er du helt sikker på at det ikke lukter av deg? Jeg har en venninne som dusjer 1-2 ganger i uka, og mener det er mer enn nok fordi hun vasker seg (under armer og underliv, ikke full kroppsvask) daglig og fordi "det lukter jo ikke av henne". Saken er den at det gjør det. Ikke stram svettelukt, og ikke superpåtrengende - men jeg merker godt en litt sånn "besk" duft fra henne når hun går forbi/jeg sitter nær innpå henne og det har gått et par dager siden siste dusj. En annen ting er at den lukten setter seg utrolig godt i yttertøyet hennes f eks. Men hun kjenner som sagt ingen lukt. Jeg har fortalt henne at hun har dager hvor jeg merker lukt, men hun tror ikke på det/bryr seg ikke. Nå hører det det med til historien at hun er høyst oppegående, har utallige gode kvaliteter og jeg er superglad i henne så jeg overlever denne lille "skavanken" hennes Men altså - ikke vær bombesikker på at du ikke lukter selv om du ikke kjenner det selv...
Antlers Skrevet 17. mars 2011 #15 Skrevet 17. mars 2011 De som lukter småsurt har gjerne ikke skylt godt nok med vann etter de har brukt såpe. Det er kjempeviktig å få vasket vekk alt av såperester om man vil unngå lukt. Kan selvsagt være andre ting som lukter (f.eks hår), men dårlig skylling er ofte synderen.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #16 Skrevet 17. mars 2011 Du sier du ikke lukter... Broren min tror heller ikke han lukter, selv om vi forteller ham det... Og han dusjer hver dag.
Gjest Consensio Skrevet 17. mars 2011 #17 Skrevet 17. mars 2011 Har ei venninne som dusjer (kropp og hår) en gang pr uke og det er når hun er i svømmehallen. Hun lukter ikke vondt i det hele tatt, så uansett hva dere sier her over - nei ikke alle lukter selv om de ikke dusjer hver dag. Hun lukter faktisk godt, og jeg burde kjenne det da jeg gjerne får en klem hver gang jeg ser henne og hver gang jeg drar igjen, og vi ofte sitter relativt nærme hverandre når vi sitter i sofaen. 4
Gjest Applecore Skrevet 17. mars 2011 #18 Skrevet 17. mars 2011 Det er egentlig ikke sunt for huden å dusje hver dag, i hvert fall ikke med såpe... 7
Parvati Skrevet 17. mars 2011 #19 Skrevet 17. mars 2011 På 50 tallet var det få som hadde dusj/badekar hjemme i Oslo. Min mor vokste opp med å vaske seg med klut hver dag, også gikk de i bad en gang i uka, hele familien. Jeg var ikke der, så jeg vet ikke hvordan de luktet, men jeg forbinder hverken at mamma eller mormor med noe uhygienisk. Det har skjedd en stor endring i våre holdninger til kroppsvask, og det sliter på hudens egen fettproduksjon hvis man dusjer 1-2 ganger om dagen med såpe. Astma og allergi har økt siden den gangen. Selv dusjer jeg ca hver 3. dag, men det hender at det går lengre tid. Eller kortere tid, hvis jeg skal noe spesielt og har lyst til å føle meg ekstra fin. Jeg tror det går an å gjøre som deg og fortsatt ha tilfredsstillende personlig hygiene. Hvis du er i tvil, synes jeg du skal spørre en god venn om hans/hennes ærlige mening. En god venn vil si det som det er. 2
meca Skrevet 17. mars 2011 #20 Skrevet 17. mars 2011 Jeg tror nok det der stort sett beror på behov fra person til person. Selv begynte jeg med deodorant allerede som 7-åring, og synes jeg lukter vondt om jeg ikke dusjer hver dag. Min bror, derimot, er velsignet på området. Han svetter virkelig ikke i det hele tatt, og jeg ser liten grunn til at han skal dusje daglig. Imidlertid tenker jeg kanskje det er annet enn svette som kan lukte og? Kanskje er jeg bare særdeles luktsensitiv, men jeg synes til og med noen kan "lukte søvn", altså at de lukter liksom litt sånn klamt og kjipt etter å ha sovet en god natts søvn. Dette ville jeg personlig hatt et behov for å fjerne, og da kanskje noe hyppigere enn kun ukentlig. Men, alle er jo forskjellige, og hvis det er faktum at det ikke lukter av deg, og bare trenger dusje ukentlig, synes jeg egentlig bare at du er veldig, veldig heldig 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå