AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 I samtaler med andre har jeg så lite å bidra med. Jeg leser litt nyheter, men sjelden jeg går dypt inn i sakene, og det jeg leser fester seg ikke. Har noe interesse for det jeg studerer, men på en generell basis er jeg veldig likegyldig til det meste. Det er sjelden jeg har sterke meninger om noe, og om jeg har en diskusjon med noen, så taper jeg 99% av gangene. Men jeg føler meg lite intelligent, og veldig kjedelig å snakke med. Noen som har tips til hvor jeg starter?
anonyme-krim Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Guri! Akkurat sånn er jeg også.. Begynner å bedre seg nå, men fortsatt litt for "likegyldig" til ting. Slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Guri! Akkurat sånn er jeg også.. Begynner å bedre seg nå, men fortsatt litt for "likegyldig" til ting. Slitsomt. Det er bra jeg ikke er den eneste som har det sånn Jeg er litt beskjeden, og det tok jeg tak i for ca 1 år siden, men hva hjelper det om jeg nå faktisk kan snakke, når jeg ikke har noe å si
LeJardinSecret Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 Les bøker! Du vil ikke tro hvor mye kunnskap du tilegner deg ved å lese bøker Begynn i det små, du trenger ikke starte med Dostojevskij ennå - men bli heller vant til å lese skjønnlitterært før du begir deg ut på sterkere saker. Det trener også opp refleksjonsevne og evne til selvstendig tenkning. Ellers finnes det jo flust av spennende faglitteratur der ute. De fleste har jo noe de synes er interessant og fascinerende - 2. verdenskrig, dyr, sport, historie - take your pick! Det er gjerne slik man kommer i dybden når det gjelder kunnskaper. At du følger med på nyheter er flott - men istedet for å sveipe innom VGnett, som ikke er spesielt dyptgående eller nyanserte i sin nyhetsfremstilling, kan du heller satse på nyhetssider som NY Times eller BBC. Da får du i tillegg trent engelsken din 3
LeJardinSecret Skrevet 18. mars 2011 #5 Skrevet 18. mars 2011 For ikke å snakke om at det finnes mange gode fagmagasiner med spennende artikler. National Geographic og Illustrert Vitenskap er jeg begeistret for, ihvertfall.
Gjest Heloise Skrevet 18. mars 2011 #6 Skrevet 18. mars 2011 Jeg leser endel og er veldig glad i wikipedia og å grave i rare ting. Er ikke like interessert i nyheter, men sjekker det også innimellom. Er totalt uinteressert i politikk og driver ikke med noe utadnnelse da jeg har fast jobb. Jeg er helt "lost" når det kommer til samtaler med andre, føles slik mange ganger. Men på merkelig vis klarer jeg å holde samtaler gående alikevel, kanskje fordi jeg lett switcher over til å bli en aktiv lytter når det trengs Å jatte med er også en OK ting om man er helt borte vekk i et tema.. Lærer mye av samtaler med diverse mennesker også
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #7 Skrevet 18. mars 2011 Skjønner! Jeg har noen ganger tenkt på dette, min venninne er veldig lite opplyst, og selv om jeg er utrooolig glad i henne og aldri ville kuttet henne ut, så synes jeg det er vanskelig å ha en samtale med henne som ikke handler om mannfolk, sminke og kropp osv. Drit i blader som HENNE, WOMAN osv, kjøp deg Illustrert Vitenskap. Se på discovery tv, gå på forskning.no. Her er det mye interessant! Av og til lurer jeg på noe om et land. Da går jeg på wikipedia og søker på landet f.eks, og lærer meg litt om hva de gjør der og hva det er kjent for og dens historie. JEg kjøper meg også faktabøker på amazon.co.uk for en billig penge og får disse i posten. Det har nok hjulpet meg mye! Nå synes jeg det er veldig interessant å lære om planetene og universet, solsystemet og alt slikt. Opplys deg selv, jeg er selv fullstendig avhengig av å lese nyheter, men det er ikke slik at jeg kan svare eksakt på f.eks hva som skjer i Libya. Jeg får med meg at ting skjer osv, og jeg leser litt, men langt ifra detaljert i sakene.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #8 Skrevet 18. mars 2011 Takk for svar! Jeg leser litt krim bøker, men når jeg var ferdig med den siste bestemte jeg meg for å heller prøve å komme gjennom pensum i stedet for. Og Teknisk ukeblad blir skummet på do Men problemet er kanskje at det ikke fester seg i hukommelsen. Jeg får stort sett greie karakterer på eksamen, men når eksamen er overstått er det meste glemt. Og jeg blir skikkelig imponert når jeg snakker med folk som gulper opp ting de lærte på videregående. Det er bare så vidt jeg husker hvilke fag jeg hadde. TS
Personlig12 Skrevet 18. mars 2011 #9 Skrevet 18. mars 2011 Les bøker! Du vil ikke tro hvor mye kunnskap du tilegner deg ved å lese bøker Begynn i det små, du trenger ikke starte med Dostojevskij ennå - men bli heller vant til å lese skjønnlitterært før du begir deg ut på sterkere saker. Det trener også opp refleksjonsevne og evne til selvstendig tenkning. Liker holdningen Wikipedia har en kjekk funksjon der du kan trykke på tilfeldige sider. Av å til når jeg kjeder meg gjør jeg det, samtidig lærer jeg stadig noe nytt. Tidenes beste nettside du bør ta en titt på: Www.stumbleupon.com Det er en side som du trykker av på utvalgte tema du tenker kan være interessanne. Så stumbler du, da får du en hel verden av tilfeldige sider fra nettet innfor nettopp den tema du har valgt. Kan sitte i timevis der inne, og det er så mye spennende. Sidene er på engelsk, men om du ikke er veldig god på det, har du alltids google translater
Teriyaki Skrevet 18. mars 2011 #10 Skrevet 18. mars 2011 (endret) Er også litt sånn. Dvs. jeg anser ikke meg selv som mindre intellegent, og jeg har ting jeg brenner for. Sånt som ting som har med graviditet, fødsel og slikt. Men det er fordi min store drøm er å bli jordmor. I tillegg brenner jeg for et par andre ting, men ikke sånt som man på generell basis deler med andre. Gidder ikke strebe etter å bli en annen person enn den jeg er. At jeg ikke leser avisen flere ganger i uken og dermed vet nøyaktig hva som skjer i verden, vil ikke si jeg er uintellegent eller kjedelig. Men joda, når folk snakker politikk så kjeder jeg meg med en gang, og føler meg svært utenfor! Derimot må jeg si at jeg har faktisk lært veldig mye på KG, og har fra jeg begynte her som 17-åring blitt mye mer reflektert og klok. Endret 18. mars 2011 av Teriyaki
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå