Gå til innhold

Gaver til barn i familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier; Pleier du å kjøpe gaver till alle tantebarn og"tante barn" (barn av venner) i den aktuelle familien?

Jeg har 2 søsken og nr 1 har 3 barn og nr 2 har 1. Tilsammen av venners barn har jeg 8 barn tilsammen.( 3stk har 2 barn resten ett barn hver.) Altså 12 barn.

Dette gjelder meg, så har vi samboeren og hans søsken og venner...

Jeg har hatt diskusjoner med venner, både med og uten barn, ang gaver. Noen syntes det er til sin rett å gi både storebror og lillesøster gave ved hver bursdag, ellers blir det forskjell og missnøye. Små barn skjønner ikke dette at det kun er lillesøster sin dag osv..

Mens jeg mener og har hatt det slik selv under oppvekst,kun bursdagsbarnet som får! Det blir jo litt av noen summer i året, hvis hele søskenflokken skal ha gave, liten eller stor..

Hva er deres mening?? Er jeg kjip og gjerrig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neim du er ikkje kjip og gjerrig. Ungar har godt av å lære frå dei er små at ein ikkje alltid skal få og få og få.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Hva? Det er da den som har bursdag som får gave på sin bursdag, så får de andre på sine bursdager. Det er bursdager det er snakk om, ikke julaften. Lær barna at på bursdager på bursdagsbarnet gaver, til jul får alle gaver.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager - skal alle søsken få gave på hver eneste bursdag i søskenflokken?? :blink:

Lærer man i det hele tatt forskjell på å være den som har bursdag og ikke da? :klo:

Jeg er barnløs selv, gir mine 3 tantebarn gaver til jul og bursdag, samt julegaver til tilsammen 4 andre barn i fjernere familie. Alt må sendes i posten, og det er ganske mye utgifter med det totalt sett. Dessuten synes jeg det er mer enn nok å finne på gaver til hvert av tantebarna mine to ganger i året, dvs bursdag og jul. Bursdagene deres faller også ganske tett i tid.

Det jeg har praktisert, både for venner og familie, er imidlertid at eldre søsken får gave når jeg besøker ny baby for første gang, siden det å få et nytt søsken er en temmelig stor omveltning, ikke minst for et barn som først har vært det eneste og fått all oppmerksomheten til foreldre og besteforeldre.

Hvis det finnes foreldre som faktisk forventer en sånn gavepraksis som trådstarter forteller om, kjenner jeg at jeg blir litt sjokkert, rett og slett. :fnise:

• Liker 8
Skrevet

Nei, ærlig talt! Skal man holde på sånn blir man jo ruinert - og ungene blir feil oppdratt. Det skal jo være forskjell når man har bursdag!

• Liker 1
Skrevet

Takk! :takke: Da er jeg ikke helt på jordet.. Heldigvis har mine søsken vært enige med meg (vi har jo tross alt vokst opp sammen:)

Men jeg har erfart og opplevd med venners barn, å få et litt skjevt blikk. Føler seg litt utilpass da.. Men, de om det :)

Skrevet

Er det rart unger blir bortskjemte når det ikke en gang skal være forskjell på bursdager? :sur:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt gir man bare til bursdagsbarnet.

Om bursdagsbarnet har søsken som er for små til å skjønne dette med bursdager (1-2 år gamle) så får det være foreldrenes oppgave å sørge for en liten ekstragave til lillebror/lillesøster dersom de synes det er riktig (jeg vet noen gjør det med de minste for at de skal ha noe å være opptatt med og ikke lage spetakkel i selskapet). Dette er ikke gjestenes ansvar.

Jeg hadde nok reagert negativt (inni meg, og ikke sagt noe) som forelder dersom venner og familie ga gaver til det barnet som ikke hadde bursdag. Det ville ødelagt mine forsøk på å skape forståelse for at det ikke alltid er "meg, meg, meg".

Skrevet

Når det er barnebursdag her i huset, så pleier besteforeldrene å ha med en liten gave til den av barna som ikke har bursdag.

F.eks. et blad og litt godteri, eller noe annet lite.

Ingen andre gjør det. Verken vi eller barna forventer det. Det hadde jo blitt helt feil.

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier; Pleier du å kjøpe gaver till alle tantebarn og"tante barn" (barn av venner) i den aktuelle familien?

Jeg har 2 søsken og nr 1 har 3 barn og nr 2 har 1. Tilsammen av venners barn har jeg 8 barn tilsammen.( 3stk har 2 barn resten ett barn hver.) Altså 12 barn.

Dette gjelder meg, så har vi samboeren og hans søsken og venner...

Jeg har hatt diskusjoner med venner, både med og uten barn, ang gaver. Noen syntes det er til sin rett å gi både storebror og lillesøster gave ved hver bursdag, ellers blir det forskjell og missnøye. Små barn skjønner ikke dette at det kun er lillesøster sin dag osv..

Mens jeg mener og har hatt det slik selv under oppvekst,kun bursdagsbarnet som får! Det blir jo litt av noen summer i året, hvis hele søskenflokken skal ha gave, liten eller stor..

Hva er deres mening?? Er jeg kjip og gjerrig??

Slike barn som skal ha,ha og ha går det en serie på tv om for tiden. Det beg. da de er små

Tilbake til spørsmålet. I min fam. så er det kun praktisert at det er bare bursdagsbanet som får. Ungene skal lære dette.

Jeg har vert borti foreldre som mener den andre ungen blir sår og lei seg om det bare er lilesøsken som får, så de har 4-5 gaver til barnet. Typisk, det er det største barnet som blir såret og lei seg...ikke det minste.

Blir ikke sjokkert lengre over foreldre

Gjest pysepusen
Skrevet

Selvsagt gir man kun til bursdagsbarnet! Hadde aldri falt meg inn å kjøpe til søsknene. Det er da ikke de som har bursdag ;) Eneste gangen jeg kjøper til søsken er når de har fått en lillesøster/lillebror. Da får de også en oppmerksomhet! :) Men kan da ikke gjøre det til hver bidige bursdag.

• Liker 2
Skrevet

Virkelig? Her kjøper jeg kun til bursdagsbarnet, synes det er det som er rett og rimelig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Bare bursdagsbarnet får her, noe annet høres rart ut. Man skal jo hedre den som har bursdag, andre barn får lære at en annen dag er det du som får og ikke storesøster...

Man gleder seg jo til bursdagen for de det er det barnets spesielle dag og ødelegge dette ved å gi alle gaver synes jeg er feil. Kan heller ikke huske at jeg led under dette når jeg var liten?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kan da ikke være særlig stas for bursdagsbarnet hvis alle søsken for gave også? Hva er vitsen med bursdagsgave da?

Jeg har gitt besteforeldre og familie beskjed fra barna var små, at når det er bursdag så er det bare bursdagsbarnet som skal ha gave. Skulle bare mangle.

Hvordan skal barn ellers lære å unne andre å få ting uten av de får selv?

Jeg syns også det er fint at de lærer seg å gi bort og ikke bare få. Så mine har fått lage ting og pakket inn bursdagsgaver for å gi bort til søsken fra de var bittesmå. Nå er de 5 og 6, og allerede ser jeg det er mer stas og spenning rundt ting de gir bort enn ting de får. Da minstemann ble 4 ville han faktisk bruke bursdagspengene sine på å kjøpe sparkesykkel til søstra si, det varmer.(og det fikk han lov til også, og han var kjempestolt :rodmer: )

Endret av la Flaca
  • Liker 2
Skrevet

Kan da ikke være særlig stas for bursdagsbarnet hvis alle søsken for gave også? Hva er vitsen med bursdagsgave da?

Jeg har gitt besteforeldre og familie beskjed fra barna var små, at når det er bursdag så er det bare bursdagsbarnet som skal ha gave. Skulle bare mangle.

Hvordan skal barn ellers lære å unne andre å få ting uten av de får selv?

Jeg syns også det er fint at de lærer seg å gi bort og ikke bare få. Så mine har fått lage ting og pakket inn bursdagsgaver for å gi bort til søsken fra de var bittesmå. Nå er de 5 og 6, og allerede ser jeg det er mer stas og spenning rundt ting de gir bort enn ting de får. Da minstemann ble 4 ville han faktisk bruke bursdagspengene sine på å kjøpe sparkesykkel til søstra si, det varmer.(og det fikk han lov til også, og han var kjempestolt :rodmer: )

Jeg syns det var en kjempefin ting å lære bort, og om vi skal tro TS er det mange der ute som kunne ha lært litt der.

Jeg gir kun gave til bursdagsbarnet, og har selv fått gave bare på min egen bursdag selv så det er kanskje normen her?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet faktisk om noen som kjøper til de andre barna sine også. Dette er verdens mest bortskjemte barn da.

Den som har bursdag kan umulig føle seg særlig spesiell heller.....

Skrevet

jeg syns ikke noe om at søsken skal ha gave når det ene barnet har bursdag. Vi ble en gang spurt av svigerinnen min om ikke vi kunne kjøpe en ekstra gave til broren til bursdagsbarnet, da vi skulle i bursdagsbesøk til de. Jeg kjente jeg ble veldig provosert av spørsmålet, og sa at nei, vi gir gave til den som har bursdag, ikke alle andre. Hun ble snurt, men det syntes jeg hun bare kunne bli. Men var ikke helt blid på henne, da jeg faktisk hadde bakt masse til bursdagen og. Syns det rett og slett er frekt å be familie om å kjøpe dobbelt opp med gaver til ungene ens.

Barn må jo lære seg at det er forskjell på hvem som har bursdag. Vi skaper utelukkende bortskjemte unger hvis en skal holde på å gi de alle gaver når søsken har bursdag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner barn/ungdom som ikke har blitt vant til gleden ved å gi. De gir f.eks. ikke gaver til søsken og foreldre på bursdagene deres, eller til jul. Ei jente jeg vet om ga foreldrene sine bursdagsgave for første gang da hun selv var 17. I årene før syntes hun det var tullete at HUN skulle gi noe til foreldrene sine, det skulle jo være motsatt... :kjefte:

Man bør absolutt lære barn fra tidlig alder at når noen man er glad i (og/eller man blir invitert i bursdagsselskap til noen) så gir man en gave, og man får ikke noe selv tilbake. Man trenger ikke gjøre det til en kostbar affære. Barn kan lage ting selv. Og når de er eldre og synes det er pinlig å gi hjemmelagede gaver kan de istedet gi gavekort på ting de selv kan gjøre for den som har bursdag (passer fint som gave fra ungdom til mor/far/tanter/onkel/besteforeldre).

Skrevet

Jeg (og mannen) ba venner og familie huske gave til eldste når de kom på barselbesøk. Det er tross alt en stor omveltning, og den lille forstår lite av gavene. (I motsetning til den største.)

Men det er også litt for at ikke gjestene skal komme inn og KUN fokuserer på den lille nyfødte. (For noen glemmer helt at det er storesøsken der...)

Men i bursdager ønsker jeg ikke at de skal gjøre det.

(Jeg vet mine besteforeldre av og til gjorde det, men jeg husker det som overraskende og rart hver gang.)

Bursdagsbarnet skal være den som får gavene.

Vi får nok småleker i hus som det er.

Skrevet

Jeg er enig med de fleste, det er bare bursdagsbarnet som skal ja gave.

Jeg har et litt relatert spm:

jeg er fadder for den yngste av to søsken. De er barn av ett vennepar og kanskje ikke så naturlig å kjøpe gaver til de i utgangspunktet. Ville dere bare gitt gave til fadderbarnet sin burdag og tenkt at det andre barnet får gaver av sine faddere på sin bursdag eller ville dere begynt å kjøpe gaver til den eldste sine bursdager også, selv om dere ikke har gjort det før? Eller bare latt være å kjøpe gaver, hvor viktig er fadderrollen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...