Gå til innhold

Trenger et realt spark i baken!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er jente på 27 år som føler meg så utrolig lat! Jeg vet jeg er lat og blir sliten bare av tanken på å reise meg fra sofaen omtrent.

Jeg har egentlig alltid vært lat. Men nå i det siste har det blitt ekstremt. Jeg liker best å være hjemme. Blir sliten bare av å tenke på å gå ut.

Jeg er fulltids student og jobber 50% ved siden av. Men orker ikke så mye mer utover det. Jeg har lyst å begynne å trene. Men orker ikke tanken på å gå opp til helsestudioet å melde meg inn engang.

Blir så oppgitt over meg selv. Jeg har et helt normalt liv ellers, og er ikke overvektig. Men i det siste er alt jeg tenker på og har lyst til er å sitte inne å se på tv og spise!!!! Det er det eneste jeg gleder meg til.

Jeg gjorde det slutt med samboeren min for et halvt år siden. Det var jeg som valgte å gjøre det slutt. men nå i det siste har jeg begynt å tenke tilbake på om det var det riktige å gjøre. Selv om jeg vet innerst inne at det var helt rett!

Jeg trenger virkelig et spark i rompa nå! Hvor skal jeg hente motivasjonen min??? Jeg trenger det så sårt nå. Jeg eier jo ikke viljestyrke. Noen som har opplevd det samme som har tips å komme med?? Skrev dere dagbok, fikk dere hjelp av venner. hvordan kom dere dere videre?

Hjelp hjelp! Vil bli lykkelig og sprudlende igjen!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å forsøke å begynne med litt trening likevel. Det høres kanskje teit ut når man i utgangspunktet er sliten, men min erfaring er at inaktivitet faktisk avler mer slitenhet.

Skrevet

Ja det er det jeg også tenker. Jeg har fryktelig lite energi. Og man får jo mer energi av å trene. Må få kommet meg igang!!! Men mangler motivasjonen. Jeg er sånn at jeg vil ha resultater med engang! Og det vet jeg er lite realistisk...

Skrevet

Ja, det er nok ikke realistisk. Men det går faktisk ikke så veldig lang tid før man merken en betraktelig stor forskjell hvertfall på formen. Jeg er nok også som deg bedagelig anlagt fra naturens side og hadde aldri trodd jeg skulle bli avhengig av trening. Det tok som sagt ikke lang tid og etter et snart 9 mnd langt stillesittende svangerskap er turer ut i naturen med baby og vogn alt jeg tenker på for tiden :jepp:

Skrevet

Okei, det her høres kanskje rart ut, men om jeg går på besøk til noen som har det fryktelig rotete og småskittent, så får jeg sånn innmari vaskelyst når jeg kommer hjem! :fnise:

Så der henter jeg motivasjonen min når det kommer til vasking.

Har du tenkt på at du kan ha en mild depresjon? Utifra det du skriver, så var det det første som slo meg. Mosjon og frisk luft sies å hjelpe, kan ikke det være motivasjon nok?

• Liker 1
Skrevet

Selv om du ikke merker så mye framgang med en gang du begynner å trene, kommer du nok til å merke det fort på formen og på psyken :)

Jeg føler meg mentalt friskere når jeg kommer meg ut og får trent etter en stille periode, og det er jeg sikkert ikke alene om.

Tving deg selv litt i starten, og få gode rutiner med én gang. Bestem deg for hvor mange ganger du vil trene i uka, og hold deg til det. Det tar ikke lang tid å komme inn i rutinen, og snart kan det hende det er noe du ser fram til :jepp:

Skrevet

Sett deg noen små mål i forhold til treningen, for meg har dette vært en motivasjonsfaktor for å fortsette å trene. Og sannsynligheten er stor for at du får mer energi til andre ting også :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Men jeg skjønner ikke, om jeg setter meg mål, hva skal de være??

Skrevet

Det må så klart være noe du kan klare og har lyst til å oppnå. Enten at du skal veie så og så mye, du skal klare å jogge så og så langt eller enkelt å greit, du skal klare å trene to ganger i uken.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har det som ts og i påske er det blitt verre. Jeg sitter bare fremfor pcen eller leser og får angst for å gå ut, utsetter å ringe noen og får ikke til husarbeid. Tok frem støvsugeren men den virket ikke og ha hadde jeg lyst å hyyyle høyt. Hva skal jeg gjøre for å få gjort de minste lille ting uten å trene, alt er stengt i påska og de fleste har reist bort. Jeg burde i alle fall fått til å pakke ned noe søppel og ting som skal kastes som er sortert, men det er om latskap fremmer inaktivitet og det er frustrerende når jeg har skrevet lister og egentlig vil få gjort noe. Noen?

Skrevet

Ja samme her, jeg har så lyst til å få gjort noe, men latskapen har tatt helt overhånd! Jeg "tror" at jeg blir så sliten av alt, derfor utsetter jeg det. Jeg har en forferdelig holding og har virkelig lyst til å bli kvitt den!

Jeg vil komme i form og ha et liv som jeg er fornøyd med.

Jeg kan bli kjempe motivert i 1 eller 2 dager, og så sgår det over!!! Super irriterende. Her om dagen tok jeg meg en joggetur før jeg dro på skolen. Jeg var såå fornøyd og opplagt hele dagen. Og tenkte, dette må jeg gjøre igjen. Men det har jeg jo selvfølgenlig ikke klart. Blir helt oppgitt over meg selv :(

Misunner alle som har viljestyre :(

Skrevet

Jeg er jente på 27 år som føler meg så utrolig lat! Jeg vet jeg er lat og blir sliten bare av tanken på å reise meg fra sofaen omtrent.

Jeg har egentlig alltid vært lat. Men nå i det siste har det blitt ekstremt. Jeg liker best å være hjemme. Blir sliten bare av å tenke på å gå ut.

Jeg er fulltids student og jobber 50% ved siden av. Men orker ikke så mye mer utover det. Jeg har lyst å begynne å trene. Men orker ikke tanken på å gå opp til helsestudioet å melde meg inn engang.

Blir så oppgitt over meg selv. Jeg har et helt normalt liv ellers, og er ikke overvektig. Men i det siste er alt jeg tenker på og har lyst til er å sitte inne å se på tv og spise!!!! Det er det eneste jeg gleder meg til.

Jeg gjorde det slutt med samboeren min for et halvt år siden. Det var jeg som valgte å gjøre det slutt. men nå i det siste har jeg begynt å tenke tilbake på om det var det riktige å gjøre. Selv om jeg vet innerst inne at det var helt rett!

Jeg trenger virkelig et spark i rompa nå! Hvor skal jeg hente motivasjonen min??? Jeg trenger det så sårt nå. Jeg eier jo ikke viljestyrke. Noen som har opplevd det samme som har tips å komme med?? Skrev dere dagbok, fikk dere hjelp av venner. hvordan kom dere dere videre?

Hjelp hjelp! Vil bli lykkelig og sprudlende igjen!

Ja, har vært nøyaktig i din situasjon, (da jeg var 29).

Om jeg fikk styre i etterkant hva som hadde vært best, ville oppskriften være:

-Jevnlig fysisk trening som gjør at du blir sliten 3-4 ganger i uken.

- Treffe andre mennesker (familie, venner, bli kjent med nye folk!)

- Bli noe aktiv i en forening eller liknende

Energinivået er kanskje lavt...og da er det nødvendig å øke det, og tvinge seg til å gjennomføre.

Skrevet

Alle har vel vært i den situasjonen, eller kommer i den situasjonen, før eller senere.. Selv om det, for en normalt aktiv person, ikke er noe problem å ha fysisk overskudd til å trene intensivt 3-4 ganger i uka, kan det være i overkant utfordrende for en person som halvveis har grodd fast i sofaen.

Mitt tips er at du gjør det ganske enkelt for deg selv de første par ukene ved å bare trene øvelser du kan gjøre innendørs, hjemme. Det kan dreie seg om situps, pushups, knebøy, løft med frivekter hvis du har det, bruk av steppekasse, hoppetau eller løpe i trapper eller fram og tilbake på gulvet. En gang i uka lager du en treningsplan over hvilke dager du skal trene, samt når på dagen. Du kan godt trene hver dag, men det skal være korte økter på 5-15 minutter fordelt på 1-3 ganger pr dag. I tillegg skal du skrive ned på et ark eller på pc'n alle øvelsene du tar samt hvor mange repetisjoner eller hvor lenge øvelsen varer. Kryss av for hver øvelse du fullfører, med et stort smil "Sånn, da var det gjort!". Har du bestemt deg for at du skal trene pusups og situps i 5 minutter om morningen, så GJØR DET før du begynner å røre med å re senga, kle på deg, spise og pusse tenna. Ok, du skal få lov til å gå på do først, hvis du absolutt må.

Om du så bare har brukt 15 minutter en dag, fordelt på 3 økter på å gjøre noen situps, pushups og knebøy, har du uansett gått fra å være en inaktiv person til å bli en person som trener. Det viktigste er at kroppen får litt bevegelse og motstand hver dag, for å kvikne til igjen etter "dvalen". Hvor mange ganger i uken du skal trene, bestemmer du jo selv. Men 5 minutter tre ganger for dagen klarer du!

Når motivasjonen er på bånn og viljestyrken tilsvarer null, så nytter det ikke nødvendigvis å brette opp ermene og legge ut på joggeturer 4 ganger i uka for liksom å virkelig vise seg selv at nå er det nok. Du trenger mestringsfølelse, og du vil ikke oppleve mestringsfølelse av å grue deg til en intensiv treningsøkt på 50 minutter. Sett igang med noe som er lett. Når du har fått rutine på det og får god samvittighet og gleder deg over at du i det minste klarer gjøre noe for helsa di hver dag, er du klar for å høyne lista litt til.

Oversikt over alle øvelser du har utført skal selvsagt tas vare på og på slutten av hver uke kan jo telle hvor mange flere pushups du har tatt med dette enkle treningsregimet kontra en inaktiv uke i sofaen uten disse 5-mins øktene. Kroppen blir sakte med sikkert sterkere, så like greit å begynne NÅ! :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...