Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere dyner og puter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjælp, jeg følte meg plutselig skikkelig ekkel! Har ikke tenkt på at man burde vaske dyner og puter SÅ ofte. Men med tanke på midd etc. så er det sikkert logisk. Jeg har hund i senga også (hun ligger bare oppå dyna, ikke på puta eller lakenet). Har enda ikke gjort det, selvom jeg har bodd alene i snart to år. Uffameg... Kan man ha dyna i tørketrommelen? Ellers tørker den vel aldri... Kanskje feil, men synes å huske at min mor sa at det var lurt å ha tennisballer i når man vaska for at dunet skulle bli fordelt og ikke klumpe seg. Gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere spesielt store vaskemaskiner, dere som får plass til å vaske tykke vinterdyner? Dynene våre er i tillegg 220 cm. Har ikke sjangs om å få vasket dem skikkelig i maskinen. Dyna blir jo bare liggende i en stor kompakt klump, så da blir den ikke vasket i særlig grad heller, bare fuktet. Og DET er vel ikke å anbefale?

• Liker 1
Skrevet

Hjælp, jeg følte meg plutselig skikkelig ekkel! Har ikke tenkt på at man burde vaske dyner og puter SÅ ofte. Men med tanke på midd etc. så er det sikkert logisk. Jeg har hund i senga også (hun ligger bare oppå dyna, ikke på puta eller lakenet). Har enda ikke gjort det, selvom jeg har bodd alene i snart to år. Uffameg... Kan man ha dyna i tørketrommelen? Ellers tørker den vel aldri... Kanskje feil, men synes å huske at min mor sa at det var lurt å ha tennisballer i når man vaska for at dunet skulle bli fordelt og ikke klumpe seg. Gjør dere det?

Pleier å putte i tørketrommelen med tennisballer. Ein rein joggesko kan også brukes. Har god kapasitet i tørketrommelen, men vaskemaskinen er dessverre litt liten :(

AnonymBruker
Skrevet

Dyner og puter to ganger i året, madrassbeskytteren to-tre ganger i året og trekket til overmadrassen en gang i året. Sengetøy byttes hver 14.dag, oftere ved behov.

AnonymBruker
Skrevet

Har pleid å vaske dyner ca to ganger i året, ved "sesongskifte" (altså vasker vi vinterdynene en gang i året, og sommerdynene en gang i året), putene når jeg føler for det, men sikkert ikke oftere. Noen ganger blir det sjeldnere. Støvsuger overmadrassen innimellom, men kunne gjort det oftere.

Å vaske dyner og puter en gang i måneden kommer jeg aldri til å gjøre... vi har ikke plass til vinterdynene i vår egen vaskemaskin, og aldri om jeg kommer til å drasse dem på vaskeri så ofte... Hadde en av oss hatt sterk allergi måtte vi jo endret rutiner, men det fungerer greit som det er nå.

Skrevet

1-2 ganger i året .Henger ut både dyner og puter når det er grisekaldt.Da får midden noe å bryne seg på. Rister og banker etter noen timer,lar det henge i ca 8-10timer i -10 eller mer .Da fryser midden og klarer ikke henge fast i stoffet,derfor burde en riste og banke dyner/puter og ikke bare la det henge ute

AnonymBruker
Skrevet

Som oftest en gang i året.

Altså at vinterdynen blir vasket før den pakkes bort på våren, mens sommerdynen blir vasket før den pakkes bort på høsten. Vasker også putene på samme tidspunkt.

Skrevet (endret)

Aldri vasket dyner eller puter. Men hatt alt, inkl overmadrassen ute opptil 10 timer nå i vinter i maaange kuldegrader. Alt bankes godt før det tas inn igjen. Skal visst ta knekken på en del det også.

Endret av kontorstol
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...