Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 http://www.kk.no/865269/saa-ofte-bor-dyna-di-vaskes Jeg fikk litt hetta når jeg så at man bør vakse minst en gang i måneden... jeg vasker de to-tre ganger i året jeg Overmadrassen er litt mer trælete å vaske så har ikke funnet noen god måte å gjøre dette på. Ikke snakk om at jeg får den inn i maskina. Men trekket vaskes og jeg har alltid to laken. Et tykt i jersey og et bomull over. Hva er det som er vanlig der ute? PS: Gjestedyna vaskes like ofte som de andre dynene. Som gjest hos andre så synes jeg det er ekkelt med skitne dyner og puter, så det skal mine gjester slippe. Gjestedyna brukes jo så sjeldent også så den er alltid ren.
Timseh Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Vasker pute + dyne minst 1 gang i måneden. Er livredd for bakterier.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Jeg har bodd for meg selv i 4 år, og har aldri vasket dyne og puter jeg. Visste ikke at man skulle gjøre det 5
Parvati Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Når jeg bytter mellom sommer/vinterdyner, vasker jeg de som er brukt før de pakkes bort. Ellers bare hvis noen er uheldig under omgangssyken
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Jeg har aldri vasket en dyne i hele mitt liv, og jeg kan ikke huske at foreldrene mine vasket dyner da jeg bodde hjemme heller. Jeg er 30+. Men dynene blir jo byttet ut med to-tre års mellomrom da. Har rett og slett ikke plass i vaskemaskinen til dynene. Og å sende dem på renseri koster jo like mye som å kjøpe nye, så det ser jeg ikke poenget med.
chikako Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Laken og sengetøy regelmessig, og dyne én gang i måneden? Vasker laken og sengetøy hver 3. uke, jeg Har ikke plass til å vaske dyna i vaskemaskinen vår, og renseri synes jeg er tull. Jeg trodde det holdt å lufte dem én gang i måneden, og vaske dem adskillig sjeldnere. 3
barnehagetanten Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Vasker dyner og puter 2-3 ganger i året + ved ekstra behov som omgangssyke. Sengetøy vaskes ca hver 2-3 uke. Innimellom oftere, men ikke sjeldnere enn hver 3 uke. Når temperaturen ute tillater det henges sengetøyet ofte ut til lufting.
Antlers Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 Vasker dyne/pute kun om jeg søler noe på de (ikke at jeg pleier å drikke kakao i sengen, altså *host*). Kjenner ingen som vasker dyner og puter èn gang i måneden. Greit nok å vaske slike ting et par ganger i året, men det får da være måte på hysteri. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 Vasker pute + dyne minst 1 gang i måneden. Er livredd for bakterier. Du er ikke normal,eller wanna be spsiell Har gått på hygiene kurs og der lærte vi at sengetøy skifter vi normalt hver 14 dag mens dyner og puter som de andre skriver en til to ganger i året. Har du derimot dun dyner holder det å rense de en gang i året
Gjest Consensio Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 Har ikke sjans til å vaske dyna hjemme i min maskin. Har en diger dobbeltdyne. Overmadrassen er også klin umulig...den er så stor og tung at jeg ikke klarer å dra den med meg ut i bilen engang til et evnt renseri. Jeg støvsuger overmadrassen og vender den ca en gang i uka. Dyna og putene får en skikkelig rist og luftetur hver eneste dag. Da henger jeg den altså ut av vinduet. Så, nei...har aldri vasket dem. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 Nei det gjør jeg aldri gitt. Det er skikkelig ureinslig,nå må det vel være på tide hvis du ikke vil bade i sengemidd,fysj.
La Papesse Skrevet 17. mars 2011 #14 Skrevet 17. mars 2011 Jeg henger dyner og puter ut. På vinterstid, ved minusgrader går midden til middhimmelen, så da er den saken grei.. Skifter sengesett 1g i uken, og støvsuger madrass hver 14dg.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. mars 2011 #15 Skrevet 17. mars 2011 Jeg anser ikke meg selv som hysterisk, men sengetøyet vasket en gang i uka. Kan gå maks to uker om jeg har sovet borte noen netter. Sover naken, så jeg synes det er greit å skifte ofte. Men å vende overmadrassen var en god ide. Og støvsuge den. Hender jeg gjør det, men kunne gjort det oftere. Ingen ting er som en god natts søvn i en ren og pen seng
Parvati Skrevet 17. mars 2011 #16 Skrevet 17. mars 2011 Nå var det ikke snakk om sengetøyet, men selve dyna og puta 1
Fluffe Skrevet 17. mars 2011 #17 Skrevet 17. mars 2011 Jeg anser ikke meg selv som hysterisk, men sengetøyet vasket en gang i uka. Kan gå maks to uker om jeg har sovet borte noen netter. Sover naken, så jeg synes det er greit å skifte ofte. Men å vende overmadrassen var en god ide. Og støvsuge den. Hender jeg gjør det, men kunne gjort det oftere. Ingen ting er som en god natts søvn i en ren og pen seng Hvor ofte vasker du dyna og puta di? Vasker 2 ganger i året + masse lufting.
Gjesten Skrevet 17. mars 2011 #18 Skrevet 17. mars 2011 Jeg vasker faktisk aldri dynen og puten min. Har ikke falt meg inn. Det var kanskje noe jeg burde tenke på.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #19 Skrevet 18. mars 2011 Vasker det heller aldri, men prøver å huske å henge det opp til lufting når det er iskaldt om vinteren. Puter skifter jeg ut med jevne mellomrom (billig på Ikea). 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. mars 2011 #20 Skrevet 18. mars 2011 Hvor ofte vasker du dyna og puta di? Vasker 2 ganger i året + masse lufting. Vasker det to-tre ganger i året. Hver dyne. Har en sommerdyne, jeg bruker hele året og en tynn tynn sak som sommerdyne :gjeiper: Blir så varm iløpet av natta til tross for alltid åpent vindu. Nå var det ikke snakk om sengetøyet, men selve dyna og puta Nja jeg spurte om akkurat det i første innlegg, men generelt sengehygiene er vel sakens kjerne her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå