Gå til innhold

Dette er... normalt?

Fremhevede innlegg

Gjest Llise
Skrevet

Hei!

Jeg begynte på Yasmin 28 for 11 dager siden, og dette er første gangen jeg går på p-piller. Jeg går på dem pga kviser, om det har noe å si.

Men nå, idag, så fikk jeg en mellomblødning, som det heter (?). Jeg bare lurte på om denne blødningen vil vare, kommer jeg til å få det ofte, bør jeg bytte merke eller hva? Eller går det seg kanskje til? :)

Takker uansett for hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan gå seg til. Gi det litt tid - om problemet ikke gir seg i løpet av noen måneder, ville jeg hørt med legen om å bytte merke. Da jeg begynte på p-piller blødde jeg hele den første måneden, men det har aldri vært noe problem senere (har brukt p-piller i 8 år nå.)

AnonymBruker
Skrevet

Bare 11 dager siden. Dette kan vare en stund, og 11 dager er ingenting.. Du må bare vente og se =) Hvis du blir veldig plaget så får du gå tilbake til legen og forklare ståa.

Skrevet

Skjedde med meg også... En gang eller tre, stort sett i begynnelsen.

Så begynte jeg på Cerazette, og da var det omtrent annenhver måned eller oftere. Fikk også helt syke smerter ved eggløsning.

På Mercilon ble alt så mye bedre! :)

Yasmin er forøvrig en av de verste merkene i forhold til negativ omtale, helseskader osv. Så ville uansett vurdert å bytte.

Skrevet

Fikk også helt syke smerter ved eggløsning.

P-piller sørger for at du ikke får eggløsning, og dersom du får det ved en feiltakelse (glemt pille f.eks) gjør pillene at egget ikke klarer å feste seg.

TS, man pleier å si at kroppen skal få 3 måneder på seg før man vet om man eventuelt må bytte merke.

Skrevet

P-piller sørger for at du ikke får eggløsning, og dersom du får det ved en feiltakelse (glemt pille f.eks) gjør pillene at egget ikke klarer å feste seg.

TS, man pleier å si at kroppen skal få 3 måneder på seg før man vet om man eventuelt må bytte merke.

Ja, jeg veit det.. Men det var nå de samme smertene åkke som.. Og ikke glemte jeg pillene heller...

Skrevet

Takker for alle svar!

Laget meg like gjerne en bruker her, jeg. Håper jeg gjør ting riktig nå.. :sjenert:

Gjest Blubberella
Skrevet

Yasmin er forøvrig en av de verste merkene i forhold til negativ omtale, helseskader osv. Så ville uansett vurdert å bytte.

Det er nå en sannhet med modifikasjoner. Alle p-piller gir risiko for blodpropp, og selv om Yasmin har fått mye negativ omtale i media gir det ikke mer helseskader enn andre merker. Det har blitt forsket en del på den fordi en del unge friske jenter har fått blodpropp (og noen dødd av det), men det konkluderes med at Yasmin ikke er verre enn andre typer p-piller. De bare virker verre fordi så mange jenter bruker denne typen, både fordi det er en av de nyeste typene og fordi mange som gikk på gamle utgåtte merker har gått over til Yasmin. Et større antall brukere gir et større antall blodpropp og andre alvorlige bivirkninger.

Jeg kjenner mange som går på Yasmin og overhodet ikke har vært plaget med bivirkninger, inkludert meg selv. Jeg hadde noen få i første måneden, og så gikk de over. Jeg er storfornøyd. Alle leger vet at p-piller gir større risiko for blodpropp og at mange kan bli plaget med bivirkninger, men slett ikke alle sjekker helsa og familiebakgrunnen til jentene før de blir satt på p-pillen. En god del av blodpropp-tilfellene kunne ha vært unngått dersom legene hadde gjort jobben sin og sjekket helsa til jentene nøyere. En tilsynelatende ung og frisk jente kan ha forstyrrelser i blodplatene eller arvelig tendens til blodpropp, og sånt skal legen fange opp.

Til TS: ja det er helt normalt å slite med blødningeforstyrrelser den første tida. Hvor ofte du får blødninger og hvor plagsomme de blir varierer. Som nevnt over her anbefales det å holde ut i tre måneder før man vurderer å bytte merke, fordi bivirkninger som oftest går over etter 2-3 måneder. Jeg slapp unna med en måneds blødningetull og PMS-humør, så forsvant alle bivirkninger. Gi kroppen litt mer tid til å venne seg til p-pillene. Skulle problemene bli langvarige eller veldig plagsomme, bør du kontakte legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...