Gå til innhold

Statlig støtte til slankeoperasjon, men ikke arrfjerning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som er enige med meg at det er urettferdig at folk som spiser seg ihjel får støtte av staten for å ta slankeoperasjoner for å bli tynn - mens folk som har hatt kraftig akne og sitter igjen med dype arr ikke får dekket laseroperasjon for å fjerne dem?

Det synes jeg, og det plager meg noe ekstremt at det er sånn.

At man får akne er søren meg ikke en selv sin skyld? Å gå rundt med byller i trynet som 15-åring er ikke akkurat noe en velger selv? Fedme er i stor grad selvpåført! Det er blodig urettferdig...

Noe bør endres her...

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest MrsTux
Skrevet

Det er vel vanskelig å sette to så vidt forskjellige ting opp mot hverandre. Det er mye man får støtte til, og mye man ikke får støtte til.

Kanskje burde arrfjerning vært noe man kan få støtte til, det er i såfall en annen diskusjon.

AnonymBruker
Skrevet

Det har nok mye med samfunnsøkonomi å gjøre. Det koster staten mye penger i medisiner og behandling for sterkt overvektige mennesker. Da blir det billigere å gi dem en slankeoperasjon.

• Liker 4
Gjest Consensio
Skrevet

Overvekt er ikke nødvendigvis pga at friske mennesker spiser seg ihjel.

Det kan ligge alvorligere ting bak. (psykologisk, medisinering osv)

Og overvekt er noe man kan dø av, arr derimot er ikke livstruende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg la på meg mange kilo som følge av medisinbruk i ett år. Og disse er ikke enkle å bli kvitt! Så jeg har ikke spist meg ihjel på mat, jeg har "spist" meg frisk på medisiner. Og selv om bivirkningen var disse forb****** kiloene, så vil jeg heller være tykk og frisk enn slank og syk!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes begge eksemplene ligger utenfor det som kan forventes av skattebetalerne å betale.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til ts - tror kanskje ikke du har fått med deg at det er restriksjoner på hvor mange "slankeoperasjoner" som blir betalt av staten? Dette er en av grunnene til at det utføres færre av slike i Norge enn hva det finnes kapasitet til - fordi staten dekker 50%, resten må sykehuset selv dekke.

Når det kommer til arr, er det som andre her sier ikke livstruende. Og å ha innstillingen at alle som er litt større enn hva som er trygt for helsen har spist seg slik, jo, da må du være konsekvent da - er faktisk flere som har arr som er selvforskylt også! Jeg er en av dem. Flere av mine arr har jeg forårsaket selv. Både bevisst (uvitenhet da jeg var ung, og trodde at kviser måtte presses ut), og ubevisst (klore seg selv i søvne).

Så når du kommer med det bastante utsagnet at alle som er store har spist seg slik og at det da er urettferdig at de får en livsbergende operasjon på statens regning, så ja, da føler jeg at jeg vil belyse at dette ikke stemmer. Ikke alle spiser seg store.

Herregud, hvor mange ganger skal vi gjennom akkurat dette - hvor uvitende kan man bli?

Og joda, skulle gjerne fått ny hud på statens regning jeg... men etter hva jeg har blitt fortalt, er grunnen til at slik behandling ikke tilbys alle som selv ønsker det, at resultatene varierer, og de kan ikke garantere at arrene forsvinner. Hudproblematikk og fedmeproblematikk er to helt forskjellige ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes begge eksemplene ligger utenfor det som kan forventes av skattebetalerne å betale.

Det er sneversynt sagt. De skattepengene som går til op av syklig overvektige, som kunne blitt "spart" i første omgang, går i senere omgang til behandling av disse syklige overvektige. Og DET kan bli langt dyrere.

Og viss du røyker og drikker, så er det våre skattepenger som en gang kommer til å gå til å hjelpe deg også, med dine selvpåførte skader. Det går begge veier, gi og ta, og slik er velferdssystemet.

Arr blir nok bare sett på som kosmetisk, og skulle staten støtte alle slike kosmetiske op- vel, hjelpes.

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Noen andre som er enige med meg at det er urettferdig at folk som spiser seg ihjel får støtte av staten for å ta slankeoperasjoner for å bli tynn - mens folk som har hatt kraftig akne og sitter igjen med dype arr ikke får dekket laseroperasjon for å fjerne dem?

Det synes jeg, og det plager meg noe ekstremt at det er sånn.

At man får akne er søren meg ikke en selv sin skyld? Å gå rundt med byller i trynet som 15-åring er ikke akkurat noe en velger selv? Fedme er i stor grad selvpåført! Det er blodig urettferdig...

Noe bør endres her...

Jeg mener du viser uvitenhet i stor grad og det er en innstilling jeg i mine 21 år er blitt vant med. Fedme er i mange tilfeller selvpåført, men tenk deg om og gjør litt research før du kommer med slike utsagn på nettet, da slike ytringer ikke kan fjernes. Jeg synes det er feil at man ikke kan få statlig støtte til arrfjerning, men du skal vite at ikke alle velger overvekt selv. Mange tilfeller (mitt eget inkludert) ligger i samme gate som ditt, nemlig gener. Dersom ens foreldre har problemer med stoffskiftet eller andre genetiske feil, kan dette føre til overvekt, samt spiseforstyrrelser og det skal vites at alle typer spiseforstyrrelser gjelder! I tillegg til problemer med lavt stoffskifte er jeg en friskmeldt anorektiker, men med ti års sulting ødelegger man kroppens naturlige evne til å forbrenne energi, noe som gjør at mange legger på seg etter at man blir frisk.

Jeg ber om at du åpner øynene og skaffer deg mer informasjon før du uttaler deg om temaer du tydeligvis ikke har den fjerneste anelse om. Lykke til med arrene dine.

Skrevet

Kraftig overvekt er helseskadelig, arr er ikke helseskadelig.

Skrevet

Jeg synes ikke det er urettferdig.

AnonymBruker
Skrevet

Det handler nok om økonomi.

Er full av arr selv, både fra kviser og skader, og har sjekket ut mulighetene for arrfjerning. Lite pålitelige resultat, og flerfoldige behandlinger kreves. En slankeoperasjon er et enkeltinngrep.

Er forresten helt enig i at flere kosmetiske inngrep burde ha blitt dekt. Jeg var uføretrygdet i to år pga utseendekomplekser, som utviklet seg til en dyp depresjon. Gikk på antidepressiva med null effekt. Det var først da jeg tok opp lån og fikk fikset på det som plaget meg at jeg kom meg ut i jobb igjen. Så for staten Norge ville det vært økonomisk lønnsomt å behandle meg for mine skavanker med en gang...

Anonym poster: d4be24340e16f491731c3510a4a38fa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...