Gå til innhold

Lappen kjappere!?!


fairywing

Anbefalte innlegg

Hei på dere der ute som kanskje vet mer enn meg :goodbye:

Ufattelig treg som jeg er når det kommer til førerkortet så ønsker jeg å få lappen i hånden litt KJAPPERE!!!

Jeg er 23 år og har tatt trafikalt grunnkurs i fjor og har hatt et par kjøretimer og kjørt litt hjemme også...meeeen det går ufattelig tregt og koster utrolig mye. Får ikke så mye tid til kjøreskole siden jobben kommer i veien hver dag.

Vet jeg har hørt om intensivkurs noen gang...finnes det fortsatt? Og i tilfelle...Hvor? Og hva koster det ca?

Er der billigere å ta lappen andre steder enn storbyer? Hvor henn? Å hvor billig kan man få dette?

Vil så gjerne bare bli ferdig og helst uten å betale så inni granskauen MYE!

Takker på forhånd til alle som har tips eller gode ideèr :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er egentlig intensivkurs? Lærer man å kjøre bil på ei uke? Kan umulig være særlig trygt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja intensivkurs er kurs som går over kort tid, feks 1 uke eller 2. Ihvertfall det jeg har hørt, men det er så lenge siden. Jeg har jo kjørt en del hjemme nå da, men får aldri tid eller råd til å ta kjøretimer hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste intensivkurset jeg vet om er i finnmark og koster rundt 40 000 kr. Venninna mi tok lappen der oppe, men jeg advarer. Det er kanskje en eller to lyskryss der oppe som hun tok, og da hun kjørte i storbyen første gang, endte det med flere kollisjoner fordi trafikken plutselig ble for intens. Intensivkurs er DYRERE enn vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og intensivkurset LOVER deg ikke at du er klar til oppkjøring når du er ferdig der, du skal ta intensivkurset, det tar 14-18 dager, det er alle obligatoriske timer og trinn på den tiden der, så skal du kjøre MASSE hjemme, så skal du ta oppkjøring ved å melde deg opp hjemme, eller å reise opp til kursstedet igjen. Venninna mi har familie i nord-finland så hun var hos dem til oppkjøringa i karasjokk eller hvor det var, fant sted 5 uker senere. Hun bestod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja intensivkurs er kurs som går over kort tid, feks 1 uke eller 2. Ihvertfall det jeg har hørt, men det er så lenge siden. Jeg har jo kjørt en del hjemme nå da, men får aldri tid eller råd til å ta kjøretimer hele tiden...

Da kan du glemme intensivkurs, det betales ikke i avdrag slik som kjøretimer gjør underveis, der må du punge ut hele summen FØR kurset starter, det er for at påmeldingen skal være bindende. Og du MÅ ha bestått teorien før du kommer dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på akkurat samme måten som deg. En av kjøreskolene der jeg budde hadde intensivkurs. Jeg startet der med god tru. Nå er dette 6 år siden og jeg angrer forsatt på at jeg begynte med den kjøreskolen, kjørelæraren var en sur mann i 50åra, en måtte klare alt på første forsøk. Dette betalte jeg 20000. Jeg grudde meg til hver en time. Så tilslutt så orket jeg ikke mer. Jeg la lappen på is tok en pause så varte i nesten 5 år. då begynte jeg med en ny kjøre skole. Det vart noe helt annet Kjekkere og kosligere kjørelærer må en lete lenge etter. Så ca 4 mnd etter at jeg stratet på lappen igjen klarte jeg den. Kjørte ikke så mye, fekk lagt det opp etter hvordan det passet for meg. Jeg fikk styre løpet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler opplevelsene deres :) Virker ikke som noe bra alternativ kanskje, så jeg får vel bare fortsette i samme retning som jeg allerede har startet på. Kanskje det lønner seg å ta den lange og kostbare veien :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensivkurs høres ikke akkurat trygt ut. Jeg hadde aldri turt det, jeg holder selv på å kjøre opp. Må virkelig si at den "vanlige" veien er det beste der du lærer ting på best mulig måte. Og er man ekstra heldig, som jeg er, så får du en ordentlig bra kjærelærer! :) Noen steder er billigere enn andre, jeg kjører opp på den billigste skolen i min by (men det er jo dåg en småby). Storbyene kan være dyrere enn småbyene, ja. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fairywing.

Førerkort for klasse B er som regel billigere i stor byen enn i de små kommunene. Dette er nok på grunn av at det er mindre pris konkurranse og ferre trafikkskoler på landet.

Jeg betalte selv 14.900,- kr da jeg tok lappen for 1. år siden.

Jeg var selv inne på tanken om å betale for intensivkurs, men det er ingen som kan kjøre bil etter 1. Uke. Ting tar tid og det er mange utfordringer og ferdigheter du må øve på.

Jeg ønsker å presisere at det er viktig å øvelseskjøre med jevne mellomrom.Å betale for èn kjøretime og så ta neste kjøretime 3 mnd senere, er ingen god måte å gå frem på.

Jeg ville nok spart opp litt penger og kjøpt en slik ” pakkepris ” Hvor du får en god del kjøretimer og alt det obligatoriske slik at du er klar for oppkjøring.

Jeg anbefaler deg å snakke litt med sjefen din, kanskje du har mulighet til å opparbeide deg litt overtid for så å bruke den tiden til kjøretimene? Det var iverfall en god løsning som fungerte bra for meg og mine kollegaer. Men det kommer helt ann på hvilket yrke du jobber i.

Du gir meg ett inntrykk av at du har veldig lyst på lappen, og derfor ønsker jeg å fortelle deg at Jeg tok sertifikatet rimelig fort. Det gjelder bare å få fingen ut og faktisk få det meste gjort.

Selv om du har jobb og ting koster penger, så er det fortsatt ikke umulig for deg å få lappen.

Begynn med teroien, den kan du lese til på fritiden.

Lykke til,

Fomle - Fanten

Endret av Fomle - Fanten
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å finne kjøreskoler som har timer på ettermiddagen? Tror jeg har hørt at noen har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i sverige er det slik i hvertfall, men norge har jeg ikke hørt om noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for lappen for mange år siden, men fullførte aldri. Nå har en venninde og jeg begynt på intensivkurs. dette går over to uker, men det er ikke noe press på at du må ta oppkjøringa etter to uker. hvis du ikke føler deg klar for det så er det jo bare å ta flere kjøretimer, eller øvelseskjøre hjemme.

Det kurset vi skal ha er på 20kjøretimer, glattkjøring, langkjøring og oppkjøring til 23700. I tillegg må jeg ta førstehjelp og mørkekjøring og teori. Synes ikke dette er dårlig pris, og jeg har mer utbytte av å kjøre mye på to uker, enn å ha en kjøretime annenhver uke.

Ellers så har de et intensivkurs i Eid, som går over to uker. for rundt 35 000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha kjøretimer hver dag om jeg vil det, bestilte I GOOOOOOOOOD tid hehe :)

Lykke til håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest stillness

Min kjøreskole tilbyr intensivkurs og dette koster 20000.Da er det presisert at man skal ha gode tekniske kjøreferdigheter og at man må være tilgjengelig hver dag både på dag og kveldstid.

Skjønner ikke hvorfor dette skulle være mindre sikkert enn å ta det over lengre tid om man har kjørt endel fra før.

Vet ikke når du er ferdig på jobb,men hos min kjøreskole så har de timer frem til kl. 1700.

Håper du finner ut av det for det er jo litt kronglete å få det til når man er i full jobb ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for lappen for mange år siden, men fullførte aldri. Nå har en venninde og jeg begynt på intensivkurs. dette går over to uker, men det er ikke noe press på at du må ta oppkjøringa etter to uker. hvis du ikke føler deg klar for det så er det jo bare å ta flere kjøretimer, eller øvelseskjøre hjemme.

Det kurset vi skal ha er på 20kjøretimer, glattkjøring, langkjøring og oppkjøring til 23700. I tillegg må jeg ta førstehjelp og mørkekjøring og teori. Synes ikke dette er dårlig pris, og jeg har mer utbytte av å kjøre mye på to uker, enn å ha en kjøretime annenhver uke.

Ellers så har de et intensivkurs i Eid, som går over to uker. for rundt 35 000kr.

Hvor hen i landet tar du intensivkurs? Eller hvilken skole om jeg kan spørre om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjøreskole tilbyr intensivkurs og dette koster 20000.Da er det presisert at man skal ha gode tekniske kjøreferdigheter og at man må være tilgjengelig hver dag både på dag og kveldstid.

Skjønner ikke hvorfor dette skulle være mindre sikkert enn å ta det over lengre tid om man har kjørt endel fra før.

Vet ikke når du er ferdig på jobb,men hos min kjøreskole så har de timer frem til kl. 1700.

Håper du finner ut av det for det er jo litt kronglete å få det til når man er i full jobb ved siden av.

Hvor hen er dette? Var ingen ille pris da...seelv om jeg har brukt en del allerede:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok intensivkurs på lappen i Ålesund (trafikkskole 1, men ser ikke ut til at de driver med det lenger). Prisen bikket ikke 20k mener jeg på, far som var spandabel så jeg slapp å tenke på det. Kan ikke si jeg var en dårligere fersksjåfør enn de rundt meg selv om jeg tok den på 2 uker og erfaringen fra før var jumping på en parkeringsplass 2 ganger. Stod på oppkjøring uten problemer. Ser heller på det som effektivt siden du kjører nesten hver dag og får ordentlig sansen for kjøringen istedet for å ta en time nå og da.

Er du lettlært og har en del logisk sans så er ikke intensivkurs noe problem i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...