Gå til innhold

legen-hvor mange ukers ventetid?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

legen min har i gjennomsnitt 2 ukers ventetid, noe som jeg synes er litt lenge, eller er det vanlig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har min lege også og jeg synes det er alt for lang ventetid - vitner om at legen har for mange pasienter.

Ringte her om dagen f.eks.og lurte på om legen kunne sende meg resept på p-pille merket jeg gikk på før fordi jeg ikke er fornøyd med hvordan nytt merke påvirker min kropp, og da fikk jeg beskjed om at det måtte jeg ha time for og gjøre og den første ledige timen var først om 2 uker. Spurte videre om det kanskje var mulighet for en såkalt "akutt" time dagen etter om jeg ringte når de åpnet (som de som regel har) og da fikk jeg til svar at bytte av p-piller ikke var viktig nok for det... Da tenkte jeg inni meg - så jeg skal gå og ha migrene lignende vondt i hodet (tatt type 6 paracet og flere Ibux om dagen uten å bli kvitt smertene) og småblødninger i to uker til fordi mitt problem ikke er viktig nok.

Skrevet

Min tidligere lege hadde 2 uker ventetid, som er alt for lenge når man virkelig trenger legetime. Byttet lege, og han har nesten alltid time på dagen! Finn en med færre pasienter :)

AnonymBruker
Skrevet

ja, tenkt på å bytte, men i Bergen her jeg bor er det veldig få leger med ledig kapasitet og de fleste har kjempemange på listene sine, så det er ikke så lett

Skrevet

ja, tenkt på å bytte, men i Bergen her jeg bor er det veldig få leger med ledig kapasitet og de fleste har kjempemange på listene sine, så det er ikke så lett

Ingen som nettopp har startet praksis f.eks? Jeg bor i Oslo, og det er ikke helt lett her heller, men følg litt med så har du kanskje flaks :)

AnonymBruker
Skrevet

Min lege har ca 8 uker ventetid, men det er bare og komme innom så får man komme inn i løpet av 1-2 timer.

AnonymBruker
Skrevet

8 uker?!, da vil jeg si mange har uforsvarlig mange pasienter på listen sin. Jeg vil si at en uke ventetid er maks, alt over det synes jeg er for lenge. Men så bor jo jeg på et mindre sted, i de store byene er det sikkert annerledes. Men generelt tror jeg leger har for mange pasienter ofte

AnonymBruker
Skrevet

Min lege har ca 8 uker ventetid, men det er bare og komme innom så får man komme inn i løpet av 1-2 timer.

man har vel ikke tid til å være så lenge hos legen hver gang man skal ha time? det hadde ikke gått med min jobb ihvertfall

Gjest Consensio
Skrevet

Min lege har 3-4 uker ventetid. Hun har ikke for mange pasienter, men hun liker ikke å fylle opp dagene om det ikke er nødvendig slik at hun kan bruke god tid på pasientene og ha større mulighet for å ta imot pasienter som trenger "hastetimer" som ikke nødvendigvis er så veldig akutt.

For meg så tyder det heller på at hun tenker på pasientens beste.

Som når jeg trenger time til å prate med henne om hvordan det går med sykdommen min og slikt, så kan jeg godt vente 3-4 uker, men jeg kan fint få time på dagen dersom jeg trenger det.

Gjest Spinell
Skrevet

Min lege har også ca 2 ukers ventetid på ordinære timer. Det synes jeg er helt greit. Er det akutt får en komme inn samme dag, så hvis en virkelig trenger en lege så får en det.

Jeg sier meg helt enig med den som "silte vekk" en pasient med bivirkninger fra p-pillene som "ikke akutt nok".

AnonymBruker
Skrevet

ok, men hva som er akutt nok er nokså subjektivt? jeg feks synes sjelden det jeg må til legen med er helt akutt og jeg tenker at andre med mer akutte ting skal få time før meg. men som ellers er det vel ganske mange som ringer og krever time på dagen pga ting de synes er akutt, dvs at de får time med en gang fordi de krever det. jeg har jobbet som legesekretær og fikk nesten daglig trusler om at pasienter kom til å ta livet av seg hvis de ikke fikk time på dagen og at de skulle holde meg personlig ansvarlig

Gjest Spinell
Skrevet

Når folk er så gærne at de truer med selvmord, så er det vel grunn god nok til å vurdere tilstanden som akutt.

En får akuttime når det er ting som ikke kan vente. Det være seg dype kutt som må sys, infeksjoner der det må vurderes antibiotikabehandling/medikamentering og sykemeldinger. En kan også få akuttime dersom en psykisk lidelse gir akutte symptomer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...