Gå til innhold

Smoothies!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppskrifter på gode, sunne smoothies mottaes med et hjertelig takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes denne oppskriften er utrolig god :)

200g bringebær

1/2 banan

en halv kiwi

litt vann eller jus

en stor dæsj skyr eller yoghurt naturell

• 3 uker senere...
Skrevet

Man får alltid det beste resultatet når man lager smoothie uten oppskrift, men kun tenker på hva man liker.

Slik kom jeg frem til min favoritt. Enkel og god, uten yogurt, juice og alt mulig annet dritt som ødelegger smoothien.

Jeg elsker banan, jordbær og honningmelon. Så dette er det jeg bruker. Tilsetter også litt blåbær for synets skyld, sånn den ikke blir gusjerosa.

Så jeg bruker altså,

-en halv honningmelon, denne blender jeg først slik at det blir flytende og lettere å blande inn det andre.

- Så bruker jeg 2-3 bananer. Vil anbefale 2 for de som ikke liker at bananen overtar for mye av smaken, selv bruker jeg 3.

-Så tar jeg en halv pose frosne jordbær, og litt frosne blåbær til slutt.

• Liker 1
Skrevet

1 banan

1/2 pose frosne bær, jeg liker jordbær eller skogsbærblanding

en dæsj eple- og mangojuice

Putt bærene og bananen i blenderen, hell i juice til den nesten dekker bær og banan. Slå på blender. Voila!

Oppskriften blir ca 3 glass smoothie.

Skrevet (endret)

Man får alltid det beste resultatet når man lager smoothie uten oppskrift, men kun tenker på hva man liker.

Slik kom jeg frem til min favoritt. Enkel og god, uten yogurt, juice og alt mulig annet dritt som ødelegger smoothien.

Jeg elsker banan, jordbær og honningmelon. Så dette er det jeg bruker. Tilsetter også litt blåbær for synets skyld, sånn den ikke blir gusjerosa.

Så jeg bruker altså,

-en halv honningmelon, denne blender jeg først slik at det blir flytende og lettere å blande inn det andre.

- Så bruker jeg 2-3 bananer. Vil anbefale 2 for de som ikke liker at bananen overtar for mye av smaken, selv bruker jeg 3.

-Så tar jeg en halv pose frosne jordbær, og litt frosne blåbær til slutt.

Et annet tips for å unngå banansmaken er å bruke fryst banan. Dessuten, hvis du bruker fryst banan og avokado (avokadoen smaker ingenting i smoothie) får du en deeilig softis konsistens! Ikke bruk for mye væske, bare nok til at smoothien "går rundt".

For mer sunt fett kan man ha oppi bløtlagte linfrø. Man kan også snike oppi grønnsaker som gulrøtter (raspet), spinat osv. Uten at det påvirker smaken så mye.

Jeg liker å ha fryst banan, avokado og et slag bær (bringebær, jordbær, blåbær eller bjørnebær) og en liten skvett væske (vann, kokosmelk, mandelmelk eller rismelk) som "base" i smoothien først. Så pøser jeg bare på med linfrø, kokosolje, spinat og andre sunne ting. Går også fint å gjemme litt supermat i denne, om du er into sånn da. Smoothien smaker stort sett av bær. Til og med pappa liker denne :)

Edit: Glemte en ting! Hvis du har oppi litt ekte vaniljepulver (type dette: http://www.gojiking.co.uk/shop/index.php?main_page=index&cPath=62&zenid=vs65k6uu9iuebrjuj892ers0s4 ) så kan du løfte de fleste smoothier opp til en ute-av-denne-verden smak!

Endret av Funkyraw
Skrevet (endret)

Et annet tips for å unngå banansmaken er å bruke fryst banan. Dessuten, hvis du bruker fryst banan og avokado (avokadoen smaker ingenting i smoothie) får du en deeilig softis konsistens! Ikke bruk for mye væske, bare nok til at smoothien "går rundt".

Unngå banansmak ved å tilsette fryst banan? Frossen banan smaker dritt. Om man ikke vil ha banansmak, så lar man være å ta banan i. Så enkelt er det. Man tilsetter ikke ting som gjør at hele smoothien må kastes i do.

Endret av Benedicte22
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Unngå banansmak ved å tilsette fryst banan? Frossen banan smaker dritt. Om man ikke vil ha banansmak, så lar man være å ta banan i. Så enkelt er det. Man tilsetter ikke ting som gjør at hele smoothien må kastes i do.

Vel, jeg synes banan lager en rar smak i smoothien, men når jeg bruker fryst banan kjenner jeg ikke noe til banansmaken. Flere som mener det! Det lager også god konsistens og har mye næring i seg.

Endret av Funkyraw
Skrevet

Frokostsmoothie med masse mat i:

2-3 dl fruktjus, eller en blanding av jus og melk

1/2 banan eller litt yoghurt

1/2 eple eller pære

Noen frosne bær

1 neve havregryn (funker enda bedre om man legger dem i bløt i juice/melk natta over)

Ca. 10 mandler

Havregryn i smoothie gjør at den metter mer. Men jeg synes ikke det funker uten at det er banan eller yoghurt i den, uten den kremete konsistensen det gir blir det rart...

Frukt- og grønnsakssmothie:

1 dl vann

1 dl eplejus

1 dl tomatjus/grønnsaksjus

1 middels stor gulrot

1/2 eple

Litt rød paprika

Andre hvor jeg bare slumper og ikke har helt styring på mengdeforholdet sånn akkurat nå

eplejus + sukkermelon (honningmelon, nettmelon, piel de sapo etc.) + agurk (skrelt)

appelsinjuice + appelsin + gulrot + ingefær

eplejus + pære + spinat

Det hender også jeg lager grønnsakssmoothier som ikke smaker fullt så bra (men fortsatt godt!), men er sunnere pga mindre fruktsukker. Bruker dog ofte littegranne jus for å få mer smak på det. Noen eksempler:

1 dl tomatjus

1-2 dl vann

1 tomat

1 middels stor gulrot

Litt agurk

Litt stangselleri

En klype salt

1 dl eplejus

Litt vann

Noen topper brokkoli (smaker best, har best konsistens og har finest farge hvis de dampes lett først. Det kan gjøres kvelden før)

Spinat

Grønn paprika

AnonymBruker
Skrevet

henger meg på denne, da jeg har tenkt å gå til anskaffelse av en blender så snart jeg får tatt meg råd til det.

har noen spørsmål, er fullstendig ny på smoothies (har aldri smakt det!):

1. noen som vet om en bra, men billig (helst under 3-400,-) blender?

2. kan en smoothie stå i kjøleskapet over natta uten å bli stygg?

Skrevet

henger meg på denne, da jeg har tenkt å gå til anskaffelse av en blender så snart jeg får tatt meg råd til det.

1. Nja. Kommer litt an på hvordan du planlegger å bruke den, prisen reflekterer desverre (og heldigvis) ofte kvaliteten. Jeg har en som er verdt rundt 600 kroner, og den er f.eks. ikke god på gulrotbiter og eple - det er jeg nødt til å rive eller skjære opp i småsmå biter hvis jeg vil ha en klumpfri smoothie. Også må den gå i en stund, uansett hvor myke bitene er.

2. Kommer an på hva det er i den, banan, eple og slikt oksiderer jo - men når det er knust og blandet i væske kan det hende at det er nok til å stanse den prosessen. Jeg pleier å gjøre klar smotthien kvelden før: måle opp og skjære opp alt og ha det i en beholder, også er det bare å tømme den i blenderen morgenen etterpå. Det funker fint. :)

(og jeg slipper å bale med skarpe kniver og slikt på morran - det er aldri en god idé :fnise:)

Skrevet

1. Jeg ville ikke kjøpt blender, men en stavmikser. Den tar mye mindre plass og kan brukes til flere ting. Anbefaler deg å spandere litt mer enn 400kr på den, så får du en som varer lenge.

2. Smoothien kan bli misfarget og sprekke. Spesielt om det er meieriprodukter i den. Jeg ville drukket den med en gang. Ev kan du prøve å bruke sitron i. Sitronsyre brukes jo som konserveringsmiddel i mange andre ting.

Skrevet

1. Jeg ville ikke kjøpt blender, men en stavmikser. Den tar mye mindre plass og kan brukes til flere ting. Anbefaler deg å spandere litt mer enn 400kr på den, så får du en som varer lenge.

Stavmiksere er praktiske, men den vi har er elendig til smoothies, det blir veldig kornete konsistens uansett hvor lenge jeg bruker den. Den vi har er ganske billig, jeg tror nok det problemet løser seg selv om man kjøper en med litt mer futt i.

Skrevet (endret)

Stavmiksere er praktiske, men den vi har er elendig til smoothies, det blir veldig kornete konsistens uansett hvor lenge jeg bruker den. Den vi har er ganske billig, jeg tror nok det problemet løser seg selv om man kjøper en med litt mer futt i.

Kornene kommer jo også helt an på hva du har i.

Hvis du har havregryn, eple, bringebær, jordbær, eller drue i får du nesten alltid korn selv om du bruker en blender. Og hvis du har litt for lite væske i så får du korn og. Prøv å ta litt vann over frukten før du blender og tilsetter juice og se om det hjelper.

Jeg synes ofte smoothies får for stort preg av juicen som tilsettes fremfor fruktpureen. Derfor har jeg minimalt med juice og heller litt vann i. Cultura eller kefir er også godt, men det gir en liten syrlig tvist. Vaniljeyoghurt spedd med vann er også en god tilsetning.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Kornene kommer jo også helt an på hva du har i.

Det er klart, men jeg merker en tydelig forskjell på samme oppskrift når jeg bruker stavmikser og når jeg bruker blender. Men som er som sagt stavmikseren vår ikke noe særlig tess, og blenderen litt bedre - så det kan godt hende det skyldes kvalitet generelt. :)

Gjest idakaroline
Skrevet

Når man skal lage smoothie, syns jeg det blir best om man ikke følger en oppskrift. Har nettopp laget meg en smoothie nå - en hel banan, et par skjeer med bringebær biola, gresk yoghurt, linfrø, store havregryn, mandler, frosne bringebær, frosne skogsbær og litt appelsinjuice. Nam, nam, smaker skikkelig godt!

Når man skal lage smoothies så er det i grunn bare å bruke fantasien! ;)

Skrevet

Min favoritt er fra Nigella Lawson og virker kanskje litt kvalmende for noen, men jeg synes den er god :sjenert:

1 frossen banan i biter, 1,5 dl lettmelk, 1/2 ts espressopulver og 1-2 ss oBoy

Fyldig og oppkvikkende å samme tid, så man får både næring og energi :)

AnonymBruker
Skrevet

jeg laget en ny variant i går, hadde kort tid etter jobb før trening og var ikke spesiellt sulten.

1 banan

1 neve hasselnøtter

noen ruter mørk sjokolade (type 70% m appelsinsmak)

hadde i litt vann også, for å få litt mer væske, men ellers var dett dett.

Det ble faktisk godt, og fikk god energi før trening. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...