Gå til innhold

Forhøyet kolesterol...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk svar på blodprøver idag-lett forhøyet kolesterol. Ikke målt 'fastende kolesterol',selv om jeg ikke hadde spist noe den dagen(bare drukket en kopp kaffe).Bør man bekymres for sånt?Har ikke stresset stort med det før en venninne sa at jeg burde legge om kostholdet for å få ned verdiene osv.Har bare fått vite verdiene,og ikke snakket med legen enda.Skal tilbake om 2uker...Er det kanskje sånn at kolesterolverdiene kan variere veldig fra dag til dag ut fra hva man har spist dagen i forveien?

Litt om meg:Er ca 170 høy,og veier 54kg,så kolesterolet har ihvertfall ingen sammenheng med overvekt.Spiser mye brødmat i kosten,av kjøtt spiser jeg bare kylling og en sjelden gang karbonadedeig.Jeg spiser passe sunt,med minimalt junk og medium inntak av søtt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høyt kolesterol er ofte familiært, men det er aldri feil å legge om til et sunnere kosthold.

Skrevet

Jeg fikk for høyt kolesterol for et år siden, spiste nok litt usunnere enn deg. Kutt ned på meieriprodukter, gå over på lettprodukter, hold deg unna egg, rødt kjøtt, og spis mye grønt og fullkornsprodukter. Jeg startet også å trene. Noen måneder senere var det høye kolesterolet borte :)

Jeg er 172 og veier 60, så jeg ble ganske sjokka, men det er utrolig hva et litt feil kosthold kan gjøre. Hva med å spise fisk, som har masse sunt umettet fett? Er det mettede fettet du vil holde deg unna.

Skrevet

Jeg fikk for høyt kolestrål for noen år siden. Selv med et kosthold basert på å få det ned så gikk det opp hele tiden. Måtte til slutt på medisiner og det ble ganske snart etter det helt normalt igjen. Jeg har en slekt med mye hjerteproblemer så i mitt tilfelle er nok dette en arvelig tilstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...