Gjest Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Fant ikke ut hvor jeg skulle legge denne, sååå den havna her. Jeg må si opp jobben min fordi jeg må til USA og hente hjem brodern. (Han har vært der siden jan 2008 for å ta utdannelse, og har så flyskrekk at det er ikke på tale at han kommer til å fly hjem alene). Dette er selvsagt en sånn luksusgrunn, såå jeg må jo si opp "frivillig". Og derav får jeg 8 uker karantene for å få dagpenger. Men mitt spørsmål er da: Teller oppsigelsestiden min i de 8 ukene? Jeg har ikke signert noe kontrakt på jobben, så i teorien kan jeg slutte på dagen (noe jeg ikke har råd til..), så jeg tenkte å si ifra nå på fredag, om at min siste arbeidsdag blir 20. april. Jeg aner ikke hvilke rettigheter jeg har. Noen som kan hjelpe meg..? :/
kontorstol Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 Ferie? Permisjon? Alt er vel bedre enn å si opp jobben pga en flytur.... 1
Gjest Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Jeg må si opp til høsten fordi jeg skal begynne på skole uansett, så jeg velger å si opp før flyturen, ettersom jeg ikke har opparbeidet meg nok ferie, og jeg tviler på at jeg får permisjon. Dette gjør at jeg kan ha ferie hele sommeren også.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Nei, de 8 ukene teller fra den dagen du registrerer deg som arbeidsledig hos NAV. Altså etter oppsigelsestiden er over.
Glitnir Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 Jeg må si opp til høsten fordi jeg skal begynne på skole uansett, så jeg velger å si opp før flyturen, ettersom jeg ikke har opparbeidet meg nok ferie, og jeg tviler på at jeg får permisjon. Dette gjør at jeg kan ha ferie hele sommeren også. Hmm...så du har altså planlagt først ha ferie i USA, deretter ha fri hele sommeren, og så begynne å studere til høsten? Hvorfor skulle du da være kvalifisert til dagpenger uansett? Du vet at du faktisk må være reell og aktiv jobbsøker for å få dagpenger? 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #7 Skrevet 16. mars 2011 Du må si opp innen slutten av måneden og oppsigelse gjelder som regel fra hele måneder, dvs du må jobbe ut april måned. Men det kan jo være din arbeidsgiver synes det er greit du slutter så tidlig. Du får ikke trygd før du melder deg som arbeidsledig etter oppsigelsen er slutt. Det vil og si at du kan ikke reise ut av landet så lenge du er arbeidssøker, du vil da bli trekt i trygd for de dagene du er borte. Hvis du ikke er arbeidssøker har du ikke krav på arbeidledighetspenger.
Gjest Raindrops Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 Hmm...så du har altså planlagt først ha ferie i USA, deretter ha fri hele sommeren, og så begynne å studere til høsten? Hvorfor skulle du da være kvalifisert til dagpenger uansett? Du vet at du faktisk må være reell og aktiv jobbsøker for å få dagpenger? Signerer. Du får heller ikke dagpenger hvis du er i utlandet, siden du kun får penger for dager du i teorien kunne jobbet. Synes det rart om du mener at du skal ha betalt for å gjøre ingenting å ha sommerferie. 1
Gjest Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Meh. Hørt om å hoppe på "Nå tråkker du på mange tær".. Jeg gidder ikke å legge ut en lang ukesliste over hvordan jeg skulle fått friii i sommer, og i tillegg utenlandstur, og enda liksom skulle tro at jeg liksomliksom skulle kvalifisere til arbeidssøkende. Long story short, så har jeg en måned (juni) hvor jeg hadde planlagt å jobbe, men som jeg nå ikke får jobba - og dermed ville vært både hjemme i Norge, og godt kvalifisert som arbeidssøkende. Dere bør vel heller prise dere lykkelig for at Norge er såpass godt rustet mot sånne "frivillig arbeidsfrie" som meg, at å være uten arbeid en måned gir meg ingen penger uansett Hihi. Noe jeg nå fikk svar på, så takk til dem. Og good day til dere.
Gjest Raindrops Skrevet 18. mars 2011 #10 Skrevet 18. mars 2011 Jaha, det var jo et totalt intetsigende innlegg. Men for all del, jeg syntes bare det var litt merkelig holdning, og stusset litt på om jeg misforstod deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå