Gå til innhold

Oppgave om henrettelser.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Jeg skriver en oppgave om henrettelsesmetoder, litt utradisjonell oppgave, men er nå uansett en oppgave jeg har. Jeg har et raskt spørsmål anngående henging. Den vanligste måten å henge er ved en så stor fallhøyde at nakken knekker, og man dør umiddelbart. Jeg har forstått det slik at i noen tilfeller ble folk hengt uten fallhøyden. Da kunne det visstnok ta flere minutter før personen døde. Vet dere om dette er en smertefull metode å dø på? Jeg klarte ikke å finne noe data på Google.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Noen med kompetanse i emnet som vet svaret?

Skrevet

hmm lurer på om det gjør vondt å henge i et tau ,bli sakte kvalt? Jeg ville kalt det smertefullt ja

AnonymBruker
Skrevet

Hvis nakken knekker, dør vedkommende fort og døden inntar fort. Hvis nakken derimot ikke knekker med en gang vil vedkommende ha store smerter. Har ikke nok kompetanse til å utdype dett nærmere, eneste jeg husker fra da vi hadde om dødsstaffer på skolen!

Skrevet

Jeg leser rettsmedisin for tiden, og kan prøve å svare litt... Det viktigste som skjer ved hengning er at blodkarene i halsen stenges av, slik at hjernen ikke får oksygen. Dette gjør at man mister bevisstheten ganske raskt. I følge min bok så har noen som har blitt reddet fra hengning fortalt om at de får en smertefull, sprengende følelse ihodet idet kvelningen skjer, men dette skjer jo da raskt. I tillegg til avklemming av blodkarene, blir luftveiene avstengt og noen punkter på halsen som er følsomme for trykk (kalles baroreseptorer i sinus caroticus) blir stimulert og gir langsommere hjerteaksjon (puls), slik at hjertet stanser etter hvert. Det er altså ikke så vanlig at nakken knekker, slik jeg har forstått det, og det er ikke det som er avgjørende for hvor fort man dør. Hvis du trenger kilder, så kan du lese om det i lærebøker i rettsmedisin (det finnes ikke så mange), men når jeg tenker meg om så er det ikke sikkert at de er tilgjengelige for alle, for det er en del ubehagelige bilder i de...

Lykke til med oppgaven!

PS: Litt usikker på om det er greit å skrive dette her...hvis noen synes dette var over grensen for hva som er greit å skrive på et forum, så gi meg gjerne beskjed og jeg sletter det.

AnonymBruker
Skrevet

Se på The Green Mile! Der handler det om henrettelser. Ikke i form av hengig som du er ute etter, mem ved bruk av elektrisitet.

Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter helsepersonnell.

Vennlig hilsen,

Bond, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...