AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Jeg synes nesten det virker som "nordmenn" er anti-bil og "amerikanere" er pro bil. Er det slik? Hva er grunnen til det? Det amerikanske samfunn er vel nesten bygd slik at man skal ha bil? Etter hva jeg har hørt i hvertfall, mens i Norge har vi dårlige veier (etter hva mange sier), dyrt med bil og nå hørte jeg at veivesenet skal sette ned fartsgrensene også.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 I Norge er det nesten luksus å ha bil. Det er urimelig dyrt og veinettet er dårlig. Likevel er det bare i og rundt de største byene at det er realistisk å klare seg uten bil. I USA er det å ikke kunne kjøre nesten på linje med å ikke ha bein. Selv i de største byene er det vanskelig å komme seg rundt via kollektivtransport. Det er ofte utrygt å reise kollektivt, spesielt om kvelden. Det finnes ikke butikker på hvert hjørne slik som i Norge og de aller fleste har ikke gåvstand til matvarebutikk. Infrastrukturen er meget got tilrettelagt for bil, men meget dårlig tilrettelagt for fotgjengere. I mange stater kan man kjøre bil alene fra man er 16 år. Bil er stort i den amerikanske økonomien (Chrysler, Ford, GM) og amerikanerne bytter bil oftere enn noen andre i verden. Mange amerikanere føler at det å kunne komme seg hvor som helst når som helst er en frihet de setter stor pris på. På den andre siden tjener Norske myndigheter stort på skatter og avgifter av bilbruk. Det er mer miljøvennlig, så klart, i tillegg er har ikke det norske veinettet kapasitet til å ha alle kjørende. Enig i at Norge er anti-bil, mens USA er pro-bil. Kostnadene for bilkjøp og bilhold i USA er en brøkdel av det de er hjemme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå