Gå til innhold

Poster dere veldedighets-tekster på Facebook?

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei!

Var litt vanskelig å formulere en bra overskrift. Men fra tid til annen så går det sånne veldedighets tekster rundt på Facebook. Vet ikke om jeg kan kalle det veldedighet eller det er kanskje noe annet som passer bedre.

Men nå er det f.eks denne som går rundt:

Alle vil ha en ny bil, en ny mobiltelefon eller gå ned i vekt. En kreftpasient har bare ett ønske, å bekjempe sykdommen sin. Jeg vet at 97% av dere ikke kommer til å lime dette på veggen sin, men jeg vet at minst 3% av vennene mine vil. Lim dette inn på din vegg, til ære for noen som har dødd, kjemper eller har kjempet mot kreft♥

Synes det er bra at man kan vise støtte på denne måten, men det er likevel ikke så mange av vennene på Facebook som poster den, har jeg lagt merke til. Derfor lurer jeg litt på hva andre synes om sånt?

Har noen venner som har mistet en person i nær familie i kreft, og han ene postet selv en gang en sånn tekst som gikk rundt. Men en annen venn har aldri postet sånt.

Lurer litt på om de som har kreft selv eller opplevd å miste noen i kreft, synes det er dumt?

Vil jo gjerne vise at jeg støtter, men er dumt hvis det virker mot sin hensikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har flere slektninger som har hatt kreft og som har dødd av det og personlig synes jeg alle sånne klipp-og-lim tekster er temmelig dumme. Ikke hjelper det noen som er syke og så lenge det er bare noe som kopieres inn så synes ikke jeg det virker særlig støttende heller, men mulig de som står midt oppi en slik problemstilling nå føler det annerledes.

Jeg velger i allfall å ikke klistre de tekstene der, for jeg synes de blir tomme og innholdsløse. (Men jeg tror også at det er godt ment fra dem som velger å klistre i statusfeltet.)

• Liker 14
Skrevet

Nei, jeg støtter heller formålene med noe som nytter enn med tomme ord på FB.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mye til overs for det. Men de som vil får da poste det om de ønsker det. Jeg synes det virker som en motesak - nå er det "in" å poste støttetekster til kreftrammede, så mange gjør det fordi vennene gjør det. Neste uke er det kanskje på moten å skulle tenne stearinlys i vinduet for sultrammede mennesker et sted i verden, så da løper vennegjengen i flokk for å gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke noe om det. Det hjelper ikke en døyt. Akkurat nå går en anti-mobbetekst rundt hos mine fjesbokvenner, og jeg blir uendelig såret av å se folk som sto passive og så på at jeg ble mobbet nå plutselig skal "ta standpunkt mot mobbing".

Skrevet

Jeg får litt kjedebrev-assosiasjoner til slike poster, har overhodet ikke sansen for dem: "Er DU en av de spesielle som har vett til å poste dette på din vegg?". Nei takk.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg synes det er tåpelig. Like tåpelig som "tenn et lys for offrene i Japan". Hadde vært bedre med en status som sprer kontonr til Leger uten grenser.

• Liker 1
Skrevet

Det verste er de "97 prosent vil ikke poste dette, er du en av de 3 som tør?"-greiene. For det første er jo tallene bare bullshit og for det andre betyr det ikke at man ikke bryr seg selv om man ikke spammer facebook med meningsløse kjedemeldinger...

• Liker 9
Skrevet

Har flere slektninger som har hatt kreft og som har dødd av det og personlig synes jeg alle sånne klipp-og-lim tekster er temmelig dumme. Ikke hjelper det noen som er syke og så lenge det er bare noe som kopieres inn så synes ikke jeg det virker særlig støttende heller, men mulig de som står midt oppi en slik problemstilling nå føler det annerledes.

Jeg velger i allfall å ikke klistre de tekstene der, for jeg synes de blir tomme og innholdsløse. (Men jeg tror også at det er godt ment fra dem som velger å klistre i statusfeltet.)

Enig. Jeg mistet en tante av kreft. Jeg forstår at barna hennes vil ha sånne tekster, men jeg har de ikke selv. For det første så hjelper det ingen at jeg har en sånn tekst. For det andre så florerer det med tekster av ting man skal kopiere for å vise sin støtte til syke/handikappede/mødre/søstre/mobbere/mobbeofre osv. Når det blir så mye så mister det også mening føler jeg.

Det er en på vennelista mi som har sånne "kopier dette videre hvis du synes synd på de fattige"-tekster til stadighet. Hadde det vært noe spesielt jeg visste hun brant for hadde det vært en ting, men når det er nye ting hele tiden så virker det påtatt og platt.

Skrevet (endret)

Jeg betaler penger til utvalgte saker jeg ønsker å støtte. Og støtter og hjelper syke venner og familie personlig. Å kopiere alle synd-på-syke-folk-statuser hjelper ikke noen. Det er bare skryt; "se hvor omtenksom jeg er ved å støtte de svake ved å gjøre null og niks"

Endret av Jade
  • Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg synes de "kopier denne teksten hvis ..."-statusene er noe gnål. Og hjertene, de forbaska hjertene... Som en annen sa: det blir nesten som kjedebrev og har jo over hodet ingen virkning.

• Liker 1
Gjest Heloise
Skrevet

Jeg poster sjeldent veldedighets-tekster/linker på FB. Jeg synes ofte dette er en slags selv-reklame "Se på meg, jeg er så engasjert" mens man kanskje egentlig ikke er det. Jeg poster kun ting jeg virkelig er engasjert i eller ting som rører meg ved hjerteroten. Det betyr derimot ikke at jeg IKKE støtter mange ting :)

• Liker 1
Skrevet

Nei - de poster jeg ikke, jeg får også litt kjedebrevassosiasjoner av de - som jeg heller aldri sender videre når jeg får de.

Har mer sansen for de som brenner for noe - og som poster innlegg rundt dette jevnlig. Har feks en på lista mi som er veldig engasjert i mobbing, og som jobber med mobbing, som stadig poster div linker og statuser som omhandler dette.

Skrevet

Nei, jeg poster ikke slike statusoppdateringer. Både fordi slike statuser er "tomme", de viser ikke annet enn at du kan klippe og lime, og fordi jeg ikke kan stå for innholdet i dem. De er alt for generaliserte, og som regel er ting rett og slett feil.

Egentlig poster jeg lite på veggen min. Siste statusoppdatering var for tre uker siden. :sjenert:

Skrevet

Nei. Ser ikke poenget. Om jeg har noe å si, kan jeg gjerne formulere det selv. Klipp-og-lim er nok ikke veldig meningsfylt og det har heller ingen praktisk verdi for saken.

Skrevet

Det verste er de "97 prosent vil ikke poste dette, er du en av de 3 som tør?"-greiene. For det første er jo tallene bare bullshit og for det andre betyr det ikke at man ikke bryr seg selv om man ikke spammer facebook med meningsløse kjedemeldinger...

Hvis teksten avsluttes med setninger som det, så lar jeg være å poste dem av prinsipp. Det samme med lignende venne-tekster "Send denne tilbake til din venn og til tre nye for å vise at du er glad i dem" osv. Jeg overser slikt, synes det blir latterlig og kunstig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg "viderefører" aldri sånne tekster på Facebook. Hvem i alle dager hjelper det om jeg gjør det?

Jeg synes det er så ufattelig 2011. Å poste en klissete kopiert tekst eller trykke "liker" på Facebook er liksom blitt en erstatning for sosial samvittighet. Da føler vi at vi har "brydd oss" og er "engasjerte", og kanskje innbiller vi oss til og med at vi "gjør en forskjell".

Og når vi har klikket "liker" på Facebook, har vi liksom gjort vårt, så da kan vi med god samvittighet fortsette våre egosentrerte, materialistiske og ressursoverforbrukende liv.

Jeg kjenner kvalmen bre seg.

Jeg sier ikke at jeg selv er en edel fyr som gir store summer til veldedighet osv, men jeg synes på en måte det hadde vært mere ærlig og realt å si at verdens elendighet egentlig ikke engasjerer oss så voldsomt i forhold til bensinpriser, boligrente eller gårsdagens episode av Paradise Hotel. For når engasjementet ikke strekker seg lengre enn til å kopiere en tekst på Facebook, så er det jo egentlig det som er sannheten.

Skinnhellighet er noe av det verste JEG vet i alle fall.

Vennlig hilsen Vargen!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En venninne postet denne på sin wall:

Kopiera denna text till din status om du känner

någon eller har hört talas om någon som känner någon. Känner du ingen

eller har du bara hört talas om någon som inte känner någon så kopiera

ändå. Det är viktigt att sprida budskapet! ♥♥ Hjärtan också ♥♥♥ glöm

inte hjärtan ♥♥ !!!!!!

Synes den er fantastisk :fnise:

Skrevet

:ler:

Gjest Heloise
Skrevet

Den var faktiskt så morsom at jeg nesten har lyst til å bruke den :P Den gjør narr av denne trenden, og den sarkasmen liker jeg :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...