Batteri Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Jeg skal ned 12 kg (se ticker), og hater, hater, hater å trene. Det eneste jeg liker er å gå tur. Spørsmålet er derfor om det hjelper å gå en times tur hver dag med barnevogn, ca halvparten i oppoverbakke. Det skal sies at jeg ammer, og spiser sunt ellers. Godteri og brus kun på lørdager, stort sett.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 Så absolutt. Gå så mye tur du orker. Tur gir deg jo også frisk luft og generlt mer energi, så det har jo bare possitive effekter. 5
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Det er jo positivt å komme seg ut. Går du med barnevogn får du jo også litt "motstand". Gå mest mulig i bakker, slik at du får opp pulsen. Lykke til
Batteri Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. mars 2011 Så flott å høre! Jeg synes det er så deilig å gå tur nå som snøen så smått begynner å slippe taket.
Tullepia Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Det er bra at du går tur, fortsett med det! Prøv gjerne å øke turene, enten at du går flere turer eller at turene tar lenger tid. Sørg også for å gå så fort du klarer. Ellers er det nødvendig å trene litt utenom. Det er lett å si til seg selv at en HATER trening, men prøv å tenke på hvorfor du opplever det slik. Har du hatt dårlige opplevelser? Er det noen spesielle former for trening (lagidrett, kondisjonstrening, styrketrening, saltimer osv) du har dårlige erfaringer med? Du liker jo å gå tur og kjenne at det svir i oppoverbakkene, så jeg tviler på at det er "smertene" ved trening som er avskrekkende. Det er viktig å begynne gradvis og med noe lystbetont, enten det er fotball, langrenn, saltimer eller intervall i skogen. Raske turer er en god start. Se om du ikke kan få til litt jogging innimellom. Prøv deg frem og se. 1
Batteri Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. mars 2011 Takk for godt svar, Tullepia. Jeg lurer imidlertid på hvorfor du mener det er nødvendig med trening i tillegg? Er det altså ikke nok med turgåing?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 15. mars 2011 #7 Skrevet 15. mars 2011 Jeg vil anta at turgåing i seg selv ikke vil gi deg max. effekt. Du er imidlertid langt på vei med mosjon og en sunn livsstil ellers. For å nå målet ditt kan det bli "nødvendig" med ekstra kondisjonstrening, f.eks. i form av svømming, spinning, aerobic - viktig at du finner din treningsform, finnes mye moro! Og vil du stramme ytterligere opp er kanskje styrkeøvelser veien du bør gå.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #8 Skrevet 15. mars 2011 En må forbruke ca. 7700 kcal for å gå ned 1 kg (fett). Avhengig av kroppsvekt, fart, stigning osv., vil du forbrenne ca. 200 kcal/time av å gå. Skal du gå ned i vekt, og holder matinntaket konstant, vil du måtte gå over 450 timer for å forbrenne nok til å gå ned 12 kilo. Om det hjelper å gå tur? Jeg vil si ikke særlig. Kosthold er nøkkelen til å gå ned vekt. Reduser kaloriinntaket betraktelig, spesielt mat med høyt innhold av karbohydrater og mettet fett.
Gjest Purple Haze Skrevet 15. mars 2011 #9 Skrevet 15. mars 2011 All bevegelse er av det gode. Om du ikke trener, vil selvfølgelig gåturer være et pluss for deg! Da jeg hadde småbarn i vogn, gikk jeg lang tur hver dag, og etter første svangerskap gikk jeg ned 36 kilo ved å spise sunt og gå skikkelige turer med barnet i vogn hver dag Vil man bli i skikkelig god form, må man nok trene i tillegg, for å få maks effekt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #10 Skrevet 16. mars 2011 Det er egentlig helt feil å si at man forbruker "ca 200 kcal pr time man går", man forbruker kcal omtrent tilsvarende kroppsvekten pr tilbakelagte kilometer. Veier du 50 kilo forbrenner du altså ca 200 kcal på 4 kilometer. Det er klart at du kan gå ned i vekt ved å gå, men det er også lurt å skaffe seg litt muskler som igjen hjelper å øke forbrenningen. Min PT sier at vektrduksjon er 30% trening og 70% mat. Du må altså også ta hensyn til hva du putter i deg. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #11 Skrevet 16. mars 2011 Det er egentlig helt feil å si at man forbruker "ca 200 kcal pr time man går", man forbruker kcal omtrent tilsvarende kroppsvekten pr tilbakelagte kilometer. Veier du 50 kilo forbrenner du altså ca 200 kcal på 4 kilometer. Hva slags bakgrunn har du for å si at det blir feil? Mener du at man bruker like mange kalorier på en gitt distanse uansett fart? Hvis det er det du mener så forbrenner man altså like mange kalorier når man går fort som når man går sakte på samme distanse. Hva med stigning, har du tatt det i betraktning? Jeg mistenker at du ikke har peiling på hva du snakker om. Ved å bruke ACSMs formel for kaloriforbruk kommer en fram til at en person på 70 kg forbrenner 248 kcal per time når h*n går 5 km/h på flat mark.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #12 Skrevet 16. mars 2011 Dersom du spiser sunt og ikke trener, så vil det muligens hjelpe på vekta å begynne å gå turer. Dersom du spiser sunt og allerede går 1 times tur, hvor ofte?, så vil det nok ikke i seg selv føre til at du går ned mer nei. Men, det er bra å gå tur!! Du kan også øke tempo, jobbe mer bevisst i motbakker, gå lenger turer eller flere turer om dagen/i uka etc. ta på pulsbelte og utfordre deg selv i forhold til å stadig øke tempo og se at du stadig forbedrer pulsen. Når du går din vante tur og pulsen begynner å holde seg lavere, så vet du at du har forbedret kondissen din, da er det på tide å gå fortere eller brattere, eller lengre, for å igjen utfordre pulsen. Hold så på dette til du ser at det er på tide å øke igjen. Trening kan være alt mulig, det MÅ ikke være å løfte vekter på ett treningssenter eller å jogge på en tredemølle. Det jeg hører fra flere, er at de har en tendens til å ikke tenke på morsomme ting som trening, som f.eks dans eller andre ting de synes er gøy. Men det finnes mange ting man kan gjøre som er gøy, og som likevel er god trening. Kommer bare an å hva man synes er gøy det.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #13 Skrevet 16. mars 2011 Det vil aldri bli skadelig å gå tur, men det er ikke den mest effektive måten å trene på og hjelper nok ikke kondisen noe særlig. Så det kommer helt an på hva du ønsker å oppnå
Tullepia Skrevet 16. mars 2011 #14 Skrevet 16. mars 2011 Takk for godt svar, Tullepia. Jeg lurer imidlertid på hvorfor du mener det er nødvendig med trening i tillegg? Er det altså ikke nok med turgåing? Turgåing er bedre enn ingenting, men det er ikke godt nok på sikt. Å gå bedrer ikke kondisjonen særlig og har derfor ikke så god effekt på for eksempel hjertet. De fleste trener jo for å "holde seg i form", men hva betyr egentlig det? Jo, å holde seg i form er jo ment å være en investering for fremtiden, altså at man holder fremtidige livsstilssykdommer på avstand (for eksempel hjerte- og karsykdommer). Det oppnår man kun ved mer effektiv kondisjonstrening. Andre trener også for å "forme kroppen", enten ved at den skal være passe slank, passe muskuløs eller rett og slett normalt sterk slik at den står i mot belastningsskader og kan fungere optimalt i hverdagens harde tak. Å gå vil ikke hjelpe deg med å bygge opp de stabiliserende musklene på tilfredsstillende måte, slik at du er mer utsatt for vondt i ryggen og belastningsskader. Turgåing er KJEMPEFLOTT, ikke slutt med det! Det er sunt og bra for deg. Men du spør om det er nok, og det er det ikke. Skal du være god mot seg selv og bevare helsa må du prøve å øke innsatsen. Det kan du gjøre sakte, men sikkert ved å prøve deg frem på ulike måter, for eksempel ved å prøve å jogge med vogna i stedet for å gå, og kanskje ta et kvarter med styrketrening i stua hjemme etter turen.
Batteri Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 16. mars 2011 Men jeg skal ned i vekt, ikke bygge muskler eller få noe spesielt bedre kondis. Jeg spør altså om det vil hjelpe på vektnedgang å gå tur.
Tullepia Skrevet 16. mars 2011 #16 Skrevet 16. mars 2011 Men jeg skal ned i vekt, ikke bygge muskler eller få noe spesielt bedre kondis. Jeg spør altså om det vil hjelpe på vektnedgang å gå tur. Det er bedre enn ingenting, men kondisjonstrening og styrketrening vil gi deg økt fettforbrenning og gi mye raskere vektnedgang. Kroppene våre er forskjellige, og vi har ulik aktivitet ellers i hverdagene, ulikt kosthold og ulik forbrenning. I verste fall vil ikke turgåing hjelpe på vekta, i beste fall vil du gå sakte ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #17 Skrevet 16. mars 2011 Men jeg skal ned i vekt, ikke bygge muskler eller få noe spesielt bedre kondis. Jeg spør altså om det vil hjelpe på vektnedgang å gå tur. JA! Kan bare bruke meg selv som eksempel. Har gått ned nesten 10 kg uten å trene noe annet enn å gå, gå,gå! Men inntaket, dvs maten og kostholdet har vært mye mer avgjørende. Jeg begynte veldig i det små, med 20 min tur hver dag, itillegg til moderat omlegging av kosten. Fulgte nøye med så jeg lå på litt underskudd hver dag/uke. Har gått sikkert, men veldig sakte ned i vekt. Har tatt over ett år å gå ned, men for meg har det vært verdt det, både fordi det er en mye mer varig endring jeg har gjort, har ikke sprukket underveis, og ved at jeg starta så pent så har det bare vært en vei det kunne gå. 20 min hver dag ble raskt til mer, nå er jeg oppe i 1 1/2 time bevegelse hver dag, og to-tre dager i uka så innebærer det ordentlig trening. trenger det nå, fordi vekten har stagnert, og jeg skal fortsatt ned litt mer + at en mer trent kropp er ønskelig. Men for vektnedgangens skyld så har turgåing vært alfa omega for meg, i begynnelsen var den gåturen det lille ekstra jeg trengte for å gå i underskudd, fordi det er vasnkelig å snu helt om å bli treningsnarkoman med en gang, eller å bare legge om kosten totalt over natta. Sakte men sikkert har det blitt en vane og behovet for stadig med bevegelse og sunnere mat har kommet av seg selv. 1
Wiggins Skrevet 16. mars 2011 #18 Skrevet 16. mars 2011 Hva slags bakgrunn har du for å si at det blir feil? Mener du at man bruker like mange kalorier på en gitt distanse uansett fart? Hvis det er det du mener så forbrenner man altså like mange kalorier når man går fort som når man går sakte på samme distanse. Hva med stigning, har du tatt det i betraktning? Jeg mistenker at du ikke har peiling på hva du snakker om. Ved å bruke ACSMs formel for kaloriforbruk kommer en fram til at en person på 70 kg forbrenner 248 kcal per time når h*n går 5 km/h på flat mark. Arbeid, slik det er definert i fysikken, avhenger ikke av tid. Effekt derimot er arbeid per tid, og den blir selvsagt større desto mer arbeid du gjør i løpet av et tidsrom. Se her for en forklaring.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #19 Skrevet 16. mars 2011 Hva slags bakgrunn har du for å si at det blir feil? Mener du at man bruker like mange kalorier på en gitt distanse uansett fart? Hvis det er det du mener så forbrenner man altså like mange kalorier når man går fort som når man går sakte på samme distanse. Hva med stigning, har du tatt det i betraktning? Jeg mistenker at du ikke har peiling på hva du snakker om. Ved å bruke ACSMs formel for kaloriforbruk kommer en fram til at en person på 70 kg forbrenner 248 kcal per time når h*n går 5 km/h på flat mark. Jeg har peiling. Du har ikke. Arbeid, slik det er definert i fysikken, avhenger ikke av tid. Effekt derimot er arbeid per tid, og den blir selvsagt større desto mer arbeid du gjør i løpet av et tidsrom. Se her for en forklaring. Takk, Lance. Dyktig og tilstedeværende atter en gang!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #20 Skrevet 16. mars 2011 Ved å bruke ACSMs formel for kaloriforbruk kommer en fram til at en person på 70 kg forbrenner 248 kcal per time når h*n går 5 km/h på flat mark. Jeg veier litt over 70 kg og forbrenner nesten 500 kcal på halvannen time gåtur på 6 km, dog er det ikke helt flat mark hele tiden, men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå