Arketypen Skrevet 30. oktober 2003 #1 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg synes skriftspråket i avisene bare blir dårligere og dårligere!... Burde man stille strengere krav til språket som tross alt leses av millioner (iallefall nesten)? her er et eksempel fra Dagbladet: Situasjonen der Ørjan Berg fikk sitt andre gule kort og ble utvist drøye ti minutter ut i andre omgang, ble den store snakkisen på Lerkendal i går SNAKKISEN???? hva i alle dager er det det da????
tuji Skrevet 30. oktober 2003 #3 Skrevet 30. oktober 2003 Skjønner hva det betyr, men er enig i at det er elendig skrevet!
Fakse Skrevet 30. oktober 2003 #4 Skrevet 30. oktober 2003 Kanskje det ikke er språket i avisene, men språket til de som skriver sportsreportasjer? Min kjære leste høyt fra bladet Nordlys i dag, der TIL sin trener kommenterte kampen Rosenborg spillte i går. Han hadde ikke fått sett hele kampen og hadde heller ikke tatt seg bryet med å tape den. Vi funderte litt på hvordan han kunne vinne eller tape en Rosenborgkamp når han tross alt er trener for TIL, men det slo oss til slutt at skribenten kanskje heller burde ha skrevet "ta opp"... Det ser desverre ut til at det er en generell trend at folk behersker pråket vårt dårligere og dårlige, og vi ser det spesielt tydelig i avisene. Det er skremmende at JEG kan kommentere det og legge merke til det, siden jeg tross alt har dysleksi, og ikke de beste forutsetninger for å legge merke til sånne ting.
Arketypen Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #5 Skrevet 30. oktober 2003 Veit hva det betyr da chimp, men det er ikke noe ord!.... Hva er det neste, sms-språk? Burde man ikke kunne stille krav til de som tross alt lever av å skrive, eller er det så få å ta av at man ikke har noen å velge mellom? Jeg opplever jo et langt dårligere ordforråd enn jeg har selv, og jeg lever IKKE av å skrive!....
chimp Skrevet 30. oktober 2003 #6 Skrevet 30. oktober 2003 Næmmen.....var ment som en fleip dahhh.... :o
Arketypen Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #7 Skrevet 30. oktober 2003 vet det , men jeg er i seriøs-modus nå.... Det jeg reagerer på mest er se og hør-språket. Snakk om naivt og dårlig!!! Hva er deres skrekkeksempler?
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2003 #8 Skrevet 30. oktober 2003 Bergens Tidende, hadde for et par uker siden, en stor reportasje om Blusens kilder
Nilma Skrevet 30. oktober 2003 #9 Skrevet 30. oktober 2003 Når journalister ikke en gang kan grunnleggende språkbruk, som da / når og og / å, da ser jeg rødt, da! Slike feil synes jeg at jeg ser stadig oftere.
LilleBille Skrevet 30. oktober 2003 #10 Skrevet 30. oktober 2003 Dette gjelder jo ikke bare aviser .. men like mye radio/TV også. Slurvete språk - feil bruk av fremmedord, bøyninger osv. Får ofte ikke med meg det de sier jeg på grunn av språket...
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2003 #11 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg irriterer meg grønn når de lager ord. F.eks nyheiter, det heter nyhende på nynorsk og nyheter på bokmål. Er enig i at det av og til kan være vanskelig å få med seg meningen, når det blir så upresist.
Suzy Skrevet 30. oktober 2003 #12 Skrevet 30. oktober 2003 Dette gjelder jo ikke bare aviser .. men like mye radio/TV også. Slurvete språk - feil bruk av fremmedord, bøyninger osv. Får ofte ikke med meg det de sier jeg på grunn av språket... HELT enig - det er faktisk mer plagsomt på radio/TV. Der har du bare en sjanse til å få med deg hva de sier også... Suz
Gjest care Skrevet 30. oktober 2003 #13 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg synes skriftspråket i avisene bare blir dårligere og dårligere!... Burde man stille strengere krav til språket som tross alt leses av millioner (iallefall nesten)? her er et eksempel fra Dagbladet: Situasjonen der Ørjan Berg fikk sitt andre gule kort og ble utvist drøye ti minutter ut i andre omgang, ble den store snakkisen på Lerkendal i går SNAKKISEN???? hva i alle dager er det det da???? Ikke bare er det et tjortis språk(tror jeg, har aldri hørt om en snakkis), men jeg synes også det var nedlatende å benevne han som en snakkis... :-? Jeg tror slik mennesker tror de skal være trendsettere blandt folket, mens de i utgangspunktet driter seg ut... :blunke:
Gjest sexysadie Skrevet 30. oktober 2003 #14 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg hater vendingene; skjærte/ bærte osv osv Vi vet da alle at d er skar/bar. Eller blir d for vanskelig det? skj-lyd når d skal være kj-lyd er iallfall en uting
Gjest lmari Skrevet 30. oktober 2003 #15 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg får uttale meg som en representant for de som lever av å skrive, jeg da... Skrivefeil er utilgivelig. Grammatikkfeil, ordfeil og andre sånne ting SKAL IKKE FOREKOMME!! Og det er de aller fleste journalister veldig opptatt av også. Likevel blir det dessverre noen feil - det er ikke bra. I de mindre avisene finnes det ingen egen avdeling for korrekturlesing - det skal fanges opp på desken og av journalistene selv. Dessverre er det litt for mange som er slurvete og/eller som rett og slett ikke kan skrive bedre. I de avisene som har korrekturavdeling, er det enda verre om skrivefeil skjer. Og det slås hardt ned på det, bare så det er sagt!! Selv gremmes jeg over grove feil - men samtidig vet jeg jo at det er mennesker som gjør dette, og at feil kan skje når en sak skrives klokka to om natta og man har ti minutter til avisen skal gå i trykken... Bruk av fjortisord og "sms-språk" sånn som snakkis... Jeg er litt sånn "tja" til det. Noen ganger er det bra at avisene plukker opp de ordene som faktisk blir brukt ute i samfunnet - snakkis er et ord som i hvert fall jeg bruker en del. Og det er dumt når avisene fremdeles henger igjen i rettskrivningsreformen av 1917... Men generelt bør aviser passe seg for å være helt nyskapende, hele tiden - selv om mange nyord nettopp kommer fra nyskapende journalister. Konklusjon? Journalister SKAL og BØR være virkelig gode på rettskrivning - helt enig!!!
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2003 #16 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg hater vendingene; skjærte/ bærte osv osv Vi vet da alle at d er skar/bar. Eller blir d for vanskelig det? skj-lyd når d skal være kj-lyd er iallfall en uting Underlig at du som skriver d istedenfor det og aldrig istedenfor aldri henger deg opp i andres skrivefeil...
tuji Skrevet 30. oktober 2003 #17 Skrevet 30. oktober 2003 Se & Hørs overdrevne og feilaktige bruk av tankestrek irriterer meg noe sykt! ("Jeg har savnet deg - pappa!") Kan de ikke bruke komma som vanlige folk?
Gjest Poirot Skrevet 30. oktober 2003 #18 Skrevet 30. oktober 2003 Dagbladet er innimellom så ivrig i å skrive radikalt, at de skriver ord med a-endinger der de ikke skal ha det. Brua og katta er riktig (selv om det skjærer i mine ører, men det er jo mitt problem), men stola er feil. Det heter stolen.
Gjest sexysadie Skrevet 30. oktober 2003 #19 Skrevet 30. oktober 2003 Så du undrer? Undrer du`? for å svare på spørsmålet ditt uten å bli nesevis...... Jeg slurver litt mht det Og aldrig forekommer fordi mesteparten av min korespondanse er på dansk riksmål, som jeg synes er ett bedre litterært instrument enn norsk bokmål/nynorsk. Tror ikke d er "forbudt" å skrive aldrig på norsk (men vet det ikke) Jeg lever ikke av skrivingen min heller da...... :blunke: ellers da så foregår d en forvitring av vårt språk når godt voksne mennesker ikke klarer å bøye verb riktig eller uttale våre lyder godt.
Nala Skrevet 30. oktober 2003 #20 Skrevet 30. oktober 2003 Rene skrivefeil, grammatiske feil og spesielt vanvittig overdreven og feilaktig bruk av orddeling irriterer meg langt mer enn at journalister tar i bruk "in-ord". For mens "in-ord" kan hevdes å være kreativt (selv om enkelte ikke liker det), ja så er direkte feil i språket bare pinlig. Jeg tror ikke dette er noe som preger sportsjournalister i større grad enn andre journalister. Da har jeg mer tro på at dette svinger litt i forhold til en journalists bakgrunn. Mange har jobbet seg oppover og har aldri egentlig satt seg helt inn i skriveregler, grammatikk og lignende. Disse skriver mer eller mindre sånn som det passer dem (er min oppfatning). Andre har studert journalistikk, kanskje studert språk eller andre fag på universitet eller høgskole i tillegg, har en iboende interesse for språket vårt, og er dermed langt bedre rustet til å skrive korrekt. De vil nemlig i større grad strebe etter å bruke korrekt språk. Og det var min teori.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå