Gå til innhold

Frarådet fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På nyhetssendingene i kveld har jeg flere ganger hørt uttrykket "frarådet fra". Blir ikke dette smør på flesk? Man kan vel bare si at folk blir frarådet å reise?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, du har helt rett :)

Og siden det handler om smør på flesk bør folk også lære seg at det kun heter "frisyre" ikke "hårfrisyre".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har helt rett :)

Og siden det handler om smør på flesk bør folk også lære seg at det kun heter "frisyre" ikke "hårfrisyre".

Nja, i motsetning til "frarådet fra" så er jo hårfrisyre lovlig og et faktisk ord. Så det er ikke feil å si/skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har helt rett :)

Og siden det handler om smør på flesk bør folk også lære seg at det kun heter "frisyre" ikke "hårfrisyre".

Pøh, har du ikke hørt om intimfrisyre? Viktig å kunne skille, slik at det blir kort/langt på riktig sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, i motsetning til "frarådet fra" så er jo hårfrisyre lovlig og et faktisk ord. Så det er ikke feil å si/skrive det.

Nei, det er det ikke. Fra ordboken: frisyre -n, -r hårfasong; håroppsetning. Å si "hårfrisyre" blir altså som å si "hårhårfasong" eller "hårhåroppsetning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Pøh, har du ikke hørt om intimfrisyre? Viktig å kunne skille, slik at det blir kort/langt på riktig sted ;)

På mitt "intimsted" vokser det i hvert fall hår, svart til og med. Det blir frisert med jevne mellomrom :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mitt "intimsted" vokser det i hvert fall hår, svart til og med. Det blir frisert med jevne mellomrom :fnise: .

Ja, det er greit med litt vedlikehold, så det ikke gror helt igjen :fnise: Klipper du selv, eller går du til frisør?

En frisør er jo ikke bare en frisør. Det kan være snakk om alt fra hundefrisør til intimfrisør. De fleste tenker nok på en person som klipper hodehår når vi sier frisør, og de fleste antar vel også at det er snakk om hodehåret når vi sier frisyre. Jeg synes allikevel det er greit å kunne legge til hvilken type frisør/frisyre det er snakk om, men "frarådet fra" blir virkelig smør på flesk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja, det er greit med litt vedlikehold, så det ikke gror helt igjen :fnise: Klipper du selv, eller går du til frisør?

En frisør er jo ikke bare en frisør. Det kan være snakk om alt fra hundefrisør til intimfrisør. De fleste tenker nok på en person som klipper hodehår når vi sier frisør, og de fleste antar vel også at det er snakk om hodehåret når vi sier frisyre. Jeg synes allikevel det er greit å kunne legge til hvilken type frisør/frisyre det er snakk om, men "frarådet fra" blir virkelig smør på flesk.

Intimfrisyren holder jeg i orden selv :fnise: . Hodehåret overlater jeg til frisøren min.

Men for å holde meg til det egentlige temaet, så er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nå sliter jeg litt med "internminnet" her, men kom til å tenke på den arme fyr, som i full offentlighet og på direktesending i radio, presterte å komme med følgende uttalelse:

"....gjøre alt for å forhindre at dette aldri skjer igjen !"

-kunne jeg bare huske hvem han var, og i hvilken forbindelse utsagnet falt......:rodme:

Men, det beviser faktisk at den matematiske sannhet om at "minus og minus gir pluss" alltid er korrekt :fnise: - siden trådens originale tema var besmittet av en dobbel nektelse :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sliter jeg litt med "internminnet" her, men kom til å tenke på den arme fyr, som i full offentlighet og på direktesending i radio, presterte å komme med følgende uttalelse:

"....gjøre alt for å forhindre at dette aldri skjer igjen !"

-kunne jeg bare huske hvem han var, og i hvilken forbindelse utsagnet falt......:rodme:

Men, det beviser faktisk at den matematiske sannhet om at "minus og minus gir pluss" alltid er korrekt :fnise: - siden trådens originale tema var besmittet av en dobbel nektelse :fnise:

Huff... Jeg synes jeg hører dobbel nekting overalt for tida, jeg. Det kan jo gi ganske grove misforståelser :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...