AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #21 Skrevet 15. mars 2011 Kommer fra sør jeg også og syns det er befriende og eksotisk å høre nordlendinger som tar litt i. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #22 Skrevet 15. mars 2011 Er det greit å henge ut nordlendinger på denne måten?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #23 Skrevet 16. mars 2011 Henge ut? Det er da ikke ment som uthenging dette, men et faktum som kan høres lang vei. Alle nordlendinger banner ikke, men de som gjør det banner mye mere levende enn vi her sørpå. Det er et faktum.
seleneluna Skrevet 16. mars 2011 #24 Skrevet 16. mars 2011 Håper ikke dette er starten på en ny sør mot nord diskusjon. Det at nordlenningen banner mye, er mest en myte. Denne myten ble skapt fiskerne som jobbet på båt; de som hadde ett bredt språk og som bannet litt over gjennomsnittet. Derfor fikk nordlenningen ett rykte på seg, da de besøkte havner langs norges kyst. I dag er dette blitt en karakteristikk, på akkurat samme måte som at alle fra sørlandet er kristne og at hele Finnmark består av reindrift. Min oppfatning av nordlenningen er ikke at de banner mye, men akkurat i like stor grad som gjennomsnitet i Norge. Også i nord er folk forskjellige, noen er ekstreme på banningen, andre banner ikke i det heletatt. Og dersom vi skal ta Farmen 2011 som eksempel; De som er der inne er ikke representative for landsdelen de kommer fra, heller ikke deltakerne på Paradise Hotel (!). At de Bjørnar og Sråle lirer av seg faenskap og stygge ord er ikke overraskende - det er det produsenten ønsker å få inn i programmet. Det er ikke hvem som helst som blir deltrakere i reality-tv. Ha med Synne, Siv-Annie, Per-Arne, Marianne eller Kim-S? Dette er alle nordlenninger, men i hvor stor grad de banner, varierer! 3
Wonders Skrevet 16. mars 2011 #25 Skrevet 16. mars 2011 Vi banner som bare faen i hedmark oxo. Merka det når jeg kom til oslo og alle glana noe inni hælvete hele tia... Pleier å klare å ta med sammen, men det er faen skjæra meg ikke lett. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #26 Skrevet 16. mars 2011 Sitat fra Ståle på Farmen når han fikset pumpsystemet i smia: Ståle: "Ååååååå se der ja. Nå er det faenmeg fart i jævelen" Person 2: "Blir det fart?" Ståle: "Ja, er du helvete. Nu blir det å, nu blir det å kjør her." Hvorfor banner nordlendinger like ofte som de puster? De er så herlige i språket. Jeg stortrives med Nordlendinga. De har så mange ord og uttrykk som er så saftige, men som ikke er bannord. En forfina søring får jo gåsehud på sin sarte hud.
louise1 Skrevet 17. mars 2011 #27 Skrevet 17. mars 2011 Jeg er nordlenning og tja.. det ligger i blodet vårt? Er jo noe helt annet om man er vokst opp i Nord Norge og flytter ned til Oslo eksempel, da blir vi plutselig skjerpa. Da blir banninga mindre og for å ikke nevnte spytting. Skjønner ikke det, jeg.. Men ja, jeg mener det ligger i blodet! Er generelt stolt av å være nordlenning.
Teriyaki Skrevet 18. mars 2011 #28 Skrevet 18. mars 2011 Jeg er nordlenning og tja.. det ligger i blodet vårt? Er jo noe helt annet om man er vokst opp i Nord Norge og flytter ned til Oslo eksempel, da blir vi plutselig skjerpa. Da blir banninga mindre og for å ikke nevnte spytting. Skjønner ikke det, jeg.. Men ja, jeg mener det ligger i blodet! Er generelt stolt av å være nordlenning. Hva har spytting med nordleninger å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #30 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har vokst opp i Finnmark og bodd i Troms i hele mitt voksne liv. Egentlig burde jeg vel banne tre ganger i hver setning om jeg skulle tilfredsstilt mytene, men beklager å skuffe dere. Jeg gjør nemlig ikke det. Det hender jeg sier at noe er jævlig bra eller jævlig dårlig. Og det hender det ramler ut et kort lite "fan" (som i faen, for de som ikke skjønte det ) når jeg slår meg hardt. Jeg bruker aldri ord som satan, helvete, hestkuk osv. Det føles unaturlig bare å skrive sånne ord. Ikke er jeg religiøs heller, er bare ikke vokst opp med så mye bannskap som mange ser ut til å tro om oss finnmarkinger og nordlendinger generelt. Jeg har en bror som banner ganske stygt til tider, men det tror jeg han gjør pga usikkerhet egentlig. Ingen av oss andre søsken har blitt store på bannskap. Ellers så er det svært få jeg kjenner som bruker bannskap i noen særlig større grad enn jeg selv gjør. Kan faktisk ikke komme på noen. Når det gjelder realityprogrammer så er det jo naturlig at de plukker ut folk som har en "edge". Altså noen som kan skape litt debatt og furore. Sånne som meg hadde vært altfor kjedelige å se på, så jeg hadde aldri fått blitt med om jeg hadde søkt. Og spytting? Hæh? Snakker vi om små barn som har spyttekonkurranse eller noe sånt her? 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #31 Skrevet 18. mars 2011 Det e vel ærlig talt ikke alle nordlæninga som bainne da... Koffer snakke dokker der på østlandet så falskt? Debatten om nordlæninga som bannes e bare teit, og den ser ut til at den aldri kommer til å bli ferdig heller! Dem som vil banne mye kan vel banne om dem har lyst, så kan vi andre la vær!
louise1 Skrevet 18. mars 2011 #32 Skrevet 18. mars 2011 Jeg må le, når jeg nevnte spytting så tenkte jeg mer eller mindre på de jeg omgås med. Var aldri meningen å dra alle nordlenninger under en kam. MEN å diskutere hvorfor nordlenninger bannes så "ofte" er ingen vits i. Alle er forskjellige
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå