Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Sitat fra Ståle på Farmen når han fikset pumpsystemet i smia: Ståle: "Ååååååå se der ja. Nå er det faenmeg fart i jævelen" Person 2: "Blir det fart?" Ståle: "Ja, er du helvete. Nu blir det å, nu blir det å kjør her." Hvorfor banner nordlendinger like ofte som de puster?
Las Aron Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 Hvorfor banner nordlendinger like ofte som de puster? Jau det ska æ førtælle dæ. Det e så hælvetes verhardt oppe i nord at førr å kunne kommunisere heinde det at mainn må påkaille både gud og djevelen, særlig når nordavinden blæs ifrå aille kanita. Når vi flytter til sivilisasjonen (Oslo) kan vi legge av oss bainnskapen og oppføre oss som siviliserte mennesker. Mvh fhv Sænjaværing 7
Gjest ts Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Jau det ska æ førtælle dæ. Det e så hælvetes verhardt oppe i nord at førr å kunne kommunisere heinde det at mainn må påkaille både gud og djevelen, særlig når nordavinden blæs ifrå aille kanita. Når vi flytter til sivilisasjonen (Oslo) kan vi legge av oss bainnskapen og oppføre oss som siviliserte mennesker. Mvh fhv Sænjaværing lol. Jeg kommer fra Sørlandet og skal ærlig innrømme jeg flirer litt for meg selv når jeg prater med eller overhører nordlending som er breie i målet.
FantasDick Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Aner ikke hvem/hvorfor man begynte å banne, men jeg og mine søsken osv er vokst opp med det, så vi gjør det vi også. Jeg har moderert meg en god del siden jeg flytta til siviliserte strøk (nåja, Trondheim), men bannskapen kommer likevel - særlig når jeg er veldig glad eller sint.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Syns nordlendinger overdriver banningen en smule. De syns vel det er tøft da. Saken er vel at de virker mindre intelligente desverre...... 1
Gjest Jentehumor Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Haha, nordlendingene som er breie i målet er slik... Se forskjellen på han med sameblod og Ståle da, så er det jo litt mer stedsbevist når det gjeller banning. Han fra Senja er også et typisk eksempel.
Gjest Nanne70 Skrevet 15. mars 2011 #8 Skrevet 15. mars 2011 lol. Jeg kommer fra Sørlandet og skal ærlig innrømme jeg flirer litt for meg selv når jeg prater med eller overhører nordlending som er breie i målet. Morsomt - jeg er nordlending, og her jeg bor, betraktes sørlendinger som "trege"....
maipai Skrevet 15. mars 2011 #9 Skrevet 15. mars 2011 Jeg er nordlending og har alltid bodd i Nord-Norge, men syns ikke at nordlendinger banner så mye som folk vil ha det til. Noen renner det bare banneord av og andre bruker "dritt" som sterkeste ord. Har hørt søring som banner hundre ganger mer enn den gjennomsnittlige nordlendingen. Folk er forskjellige. Her oppe også. 12
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #10 Skrevet 15. mars 2011 Jeg er nordlending og har alltid bodd i Nord-Norge, men syns ikke at nordlendinger banner så mye som folk vil ha det til. Noen renner det bare banneord av og andre bruker "dritt" som sterkeste ord. Har hørt søring som banner hundre ganger mer enn den gjennomsnittlige nordlendingen. Folk er forskjellige. Her oppe også. Enig! Jeg er en nordlending som klarte å forville meg sørover i fjor, og har faktisk opplevd barneskolebarn her som banner mer enn pappa (som er den som banner mest av alle jeg kjenner). 7-åringer som går sammen fra skolen og sier ting som "faen" og "satan". Jeg tror egentlig det at den banningsgreia til nordlendinger ikke handler om at vi banner mer, men mest om at vi har flere banneord enn "søringer", mer kreative utsagn som "sjarkhora" som man sjeldent vil høre her søre. 2
Gjest Jentehumor Skrevet 15. mars 2011 #11 Skrevet 15. mars 2011 Jeg er nordlending og har alltid bodd i Nord-Norge, men syns ikke at nordlendinger banner så mye som folk vil ha det til. Noen renner det bare banneord av og andre bruker "dritt" som sterkeste ord. Har hørt søring som banner hundre ganger mer enn den gjennomsnittlige nordlendingen. Folk er forskjellige. Her oppe også. Ja sant, men sørlendingene bruker er helvete, faen, jævel og satan. Mens nordlendingene har ei hel lang liste. Og jammen har jeg ikke hørt sørlendingene si faen og helvete fem tusen ganger i en samtale!
Gjest Katten. Skrevet 15. mars 2011 #12 Skrevet 15. mars 2011 Jeg banner for å framheve hvor "sterkt" noe er, om dere forstår. "Det var veldig bra" høres ikke så sterkt ut som "Det var jævlig bra!" Ifølge en norsklærer, mange år tilbake, så mente hun jeg hadde et redusert ordforråd, grunnet bannskapen min. Samt at det tydet på lavere intelligens. Meh, fuck off - jeg liker å kunne velge mellom masse forskjellige ord, inklusive bannskap. Dessuten er det (jævlig) artig å se på hvor satt ut noen kan bli av noen simple gloser. 2
Gjest gjest Skrevet 15. mars 2011 #13 Skrevet 15. mars 2011 Jeg er nordlening og har bodd oppi Nord hele mitt liv. Jeg kjenner ikke noen som banner konstant sånn som dere tror og har inntrykk av. Trodde at de neri sør skjønte at de oppi nord ikke banner slik som det køddes om på TV. Men tydeligvis ikje 4
Gjest gjest Skrevet 15. mars 2011 #14 Skrevet 15. mars 2011 Jeg er nordlending og har alltid bodd i Nord-Norge, men syns ikke at nordlendinger banner så mye som folk vil ha det til. Noen renner det bare banneord av og andre bruker "dritt" som sterkeste ord. Har hørt søring som banner hundre ganger mer enn den gjennomsnittlige nordlendingen. Folk er forskjellige. Her oppe også. Helt enig. Syns folk overdriver mye..
Gjest gjest Skrevet 15. mars 2011 #15 Skrevet 15. mars 2011 Ja sant, men sørlendingene bruker er helvete, faen, jævel og satan. Mens nordlendingene har ei hel lang liste. Og jammen har jeg ikke hørt sørlendingene si faen og helvete fem tusen ganger i en samtale! Det gjør ikke nordlendingene heller. Ikke tro alt du ser på tv
Gjest gjest Skrevet 15. mars 2011 #16 Skrevet 15. mars 2011 Syns nordlendinger overdriver banningen en smule. De syns vel det er tøft da. Saken er vel at de virker mindre intelligente desverre...... Er vel ganske mange som høres uintellegente ut når dem prater neri sør også. Spesielt Oslo.
Gjest Jentehumor Skrevet 15. mars 2011 #17 Skrevet 15. mars 2011 Det gjør ikke nordlendingene heller. Ikke tro alt du ser på tv Du snakker ikke til en sørlending
Teriyaki Skrevet 15. mars 2011 #18 Skrevet 15. mars 2011 Den evige debatten om nordleninger og banning.. Jeg er fra nord, men banner overhode ikke så mye som folk i sør for eksempel skal ha det til, det gjør heller ikke noen av vennene mine. Hvis det er noe spesielt, som at jeg blir sur, irritert, kjempeglad eller lignende, så kan jeg si bannord som faen, helvette, satan, dæven og jævelig, eventuelt en kombinasjon som f.eks. "satan i helvette, det der var faen meg jævla dårlig gjort!!!" Men da er det noe ekstremt. Det er ikke sånn at jeg eller noen i min omgangskrets går rundt og banner tre-fire ganger i hver setning. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #19 Skrevet 15. mars 2011 Sitat fra Ståle på Farmen når han fikset pumpsystemet i smia: Ståle: "Ååååååå se der ja. Nå er det faenmeg fart i jævelen" Person 2: "Blir det fart?" Ståle: "Ja, er du helvete. Nu blir det å, nu blir det å kjør her." Hvorfor banner nordlendinger like ofte som de puster? Sambo som er nordlending banner som regel bare når han kjører bil. Tydeligvis kan ikke vestlendingene kjøre skikkelig når det kommer litt snø.. =P
Gjest Cerridwen Skrevet 15. mars 2011 #20 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Det var jo også noko å hengje seg opp i. Eg har veldig brei dialekt og bannar mykje. Har ikkje tenkt å moderere språket mitt, berre fordi nokon ikkje taklar litt banning. Endret 15. mars 2011 av Cerridwen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå