Gå til innhold

Bortskjemte gullunger

Fremhevede innlegg

Gjest Hikken
Skrevet (endret)

.

Endret av Hikken
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse ungdommene og foreldrene deres har jo failet totalt. Det er nok av unge mennesker i dette landet som får masse penger og ting av foreldrene sine, men de fleste klarer å bruke det på fornuftige ting. Det klarer hvertfall de i min nærmeste omgangskrets. Å kaste bort pengene man får på limousinturer viser jo bare at man totalt mangler virkelighetsforståelse.

Det er mulig å lære barna sine ansvar og samtidig gi dem mye. Det er synd at foreldrene til disse "gullungene" ikke har fortsått det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ny TV-serie er på vei. Den handler om bortskjemte gullungersom er vant til å få alt servert rett i fanget.

Jeg regner sterkt med (håper i hvertfall) at ting blir satt på spissen for underholdningens skyld der, men det er likevel en aktuell og skremmende holdning disse ungdommene viser. Det kan se ut som at disse ungdommene er rikmannsbarn, men jeg synes det virker som at samme holdning - bare i litt billigere målestokk - gjelder også for stadig flere ungdommer med foreldre som ikke tjener spesielt bra. Holdningen går i store trekk ut på at "foreldrene mine har valgt å få barn, da er det deres ansvar å passe på at jeg har det best mulig til evig tid".

Dette er en holdning jeg har sett bli støttet av enkelte på KG også, og da både av de som er unge og bortskjemte i dag, og av foreldre som har skjemt bort ungene sine og synes at det skulle da bare mangle.

Har vi bommet litt med barneoppdragelsen i dag? Er det for mange curlingforeldre og bomullsbarn der ute? Hvordan tror dere disse bortskjemte gullungene kommer til å oppdra egne barn? Vil de skjemme bort dem også, eller har de lært noe sånn at de snur helt om og blir strengere og mer krevende foreldre i sin tur?

Enig med deg. Dette er ikke bare barn av såkalte rike foreldre. Hva nå man mener med rike foreldre.

Jeg har sett mye ungdommer,og deres familier, så denne serien på tv overrasket ikke meg.

Slike barn...det begynner den dagen du kommer hjem fra klinikken. Du legger grunnlaget fra første dag. Sakte utvikler du dine barn til å bli noen uhøflige egosister,barn som ikke skal yte, bare kreve. De er late, der sitter de med bena på bordet med sko. Hva er det som får foreldre til å akseptere slik oppførsel. ?

Hva er det som får en far til å sitte å høre på sin datter at hun ikke gidder å jobbe,hun er 18 og bor hjemme.

Hva er det som får foreldre til å la seg behandle som søppel og dørmatte.?

Ungene er ikke oppdradd til å takle problemer. Skjer det noe i Barnehage og skole,så er helvete i gang.

Skolen er lagt opp til at læreren har ikke lov til noe. Ikke skal ungene sitte igjen hvis de ikke har gjort leksene,ikke noe er lov.

Hva er det som får en far til å stå som en tjener for sønnen og kompisene+ far serverer pizza,øl,sønnen gidder ikke. Han sitter der og drikker og røyker.

Hva lærer disse ungene om livet? Hvordan skal de takla voksenlivet?

Hvordan skal de takle arblivet?

Det er pinlig å se på foreldrene skal vurdere disse barna i fellesskap om hvordan innsatsen har vert..pinlig. Av den grunn, at foreldrene skulle vert "behandlet" sammen med barna.

Dette er foreldre som ikke respekterer penger selv. De har rett og slett ikke tatt ansvar for sine unger.

De har ikke lært de noe som helst.

Når en 18 åring kan drive å leie limosin i helger, driver resturantbesøk flere ganger i uken osv.

Så tilbake til far og hans 18 årige datter.Hun som ikke vil jobbe. Hun gidder ikke. Hun har det bare så altfor godt hjemme,og får det hun trenger. Hvem voksne foreldre gjør noe sånt?

Jenta er 18 år! Da kan hun velge, skaff deg en jobb,eller så oppsøker du Nav. Her er det ikke en krone å få.Når ikke foreldre tar tak i problemene, så forvent ikke mer av ungene.

Jeg har ikke villet vist på Tv hvordan barnet mitt er ødelagt av meg.De har avlet frem noen forvokste babyer.

Serien viser jo hvor lite modne disse unge voksne er.Det vises at de er småbarn enda.

Unger vokser om man krever noe av de. Det gjelder på skole, og hjemme.

Er dette foreldre som ikke takler konflikter, som kjøper seg fred? foreldre som tror at om de får x antall kr, så blir alt bra og ungene snille? Ja,man ser jo hvordan de er blitt.

Grøss.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes disse foreldrene er tøffe, jeg. Det er mange grunner til at man feiler som oppdrager, men jeg tror ikke så mange av oss foreldre ville stått frem på riksdekkende tv med det!

AnonymBruker
Skrevet

Man kan se foreldrene som tøffe, ja. Modig gjort å stå fram på denne måten. Men som en over her skriver så skulle også foreldrene fått lært noe mer om grensesetting og krav. Stå å dulle med en 18-åring og snakke med babystemme: "kan du ikke PRØVE å være venner med de andre? Kan du ikke PRØVE å gjøre mer i huset?"... Argh! Skjerpings!

Og hvorfor i %"#@& fortsetter disse foreldrene å spy ut penger til disse ufordragelige og egoistiske ungene sine? Sånn jeg ser det så er foreldrene og ungdommene like mye skyldige i situasjonen som har oppstått.

Om mine barn sliter økonomisk etter at de er ferdige med videregående så skal de få lov til å bo hjemme og få mat der, ja. Men de får ikke ett øre ekstra til verken klær eller fritidsaktiviteter. Man kan da ikke sy puter under armene på dem på den måten der, det skaper bare hjelpeløshet.

Men selvsagt må man forberede barna på tilværelsen som voksen. Det er jo det hele barneoppdragelsen egentlig handler om. Sånn at de blir mer og mer selvstendige med tida, og når de da skal prøve egne vinger så er de faktisk istand til å fly.

Jeg vil nok fortsatt gi barna hjelp i ny og ne, men det skal være et hyggelig ekstratilskudd i hverdagen, ikke en jevn strøm av hjelp som barna forventer/krever og ikke klarer seg uten. Og om mine barn skulle finne på å oppføre seg som "gullungene" (gud forby!) så hadde det blitt en brå og langvarig stopp på alt av penger. Ikke så mye som en pakke tyggis hadde de fått med en sånn oppførsel.

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Husker jeg tok opp i et forum dette engang da min datter ble 18 år. Om jeg kunne la henne betale for maten sin selv for stipend og penger hun fikk av faren. Da ble jeg møtt med mye negativ kritikk. Jeg hadde født henne og da måtte jeg forsørge henne til hun var ferdig utdannet, selv om jeg mistet både barnetrygd og bidrag for henne!Og jeg er alenemor og tjener dårlig selv.

Nesten som jeg følte meg som verdens dårligste mor som kunne foreslå noe slikt.

Iallefall datteren min får i mnd ca 5200-7200 kr .

Nå er hun 19 og betaler sin egen mat selv, men betaler ingen husleie eller shampo og slikt.Hun betaler heller ikke på noe størm eller internett.

Hun får nesten det samme som meg i mnd og jeg forsørger to barn til..

Er dette virkelig å være dårlig mor?

Skrevet

Nei, det er det ikke. Så lenge dette er noe du ønsker selv, og noe ikke barnet ditt krever, så synes jeg verken du er en dårlig mor eller ditt barn er bortskjemt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

Er en interessant diskusjon som foregår rundt dette med curlingforeldre og nå deres "motsats" - tigerforeldrene. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10082784

Selv om den refererte artikkel peker paa forskjeller mellom tigerforeldre og curlingforeldre, saa er ikke de to motpoler. Motpolen til tigerforeldre er foreldre som ikke "pusher" barna sine til aa oppnaa resultater. Motpolen til curlingforeldre er er foreldre som ikke tilrettelegger for barna og som ofte forventer at de skal ordne opp selv.

Steriotypen paa en norsk ambisioes forelder er jo en miks mellom disse to prototypene.

Tenk paa de foreldrene, ofte sosialt hjemmehoerende i oevre middelklasse, som stenger barna inni en boble av karakter og idrettsresultater. De stiller strenge krav(tigeregenskaper), samtidig som de kjoerer til trening, holder kontakt med skole etc.(curlingegenskaper).

Endret av Zerox
Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er faktisk sant at foreldrene MÅ forsørge ungene sine, uansett hvor ufyselige de enn er. Men når de fyller 18 har de all rett til å kaste de ut! Og til den tiden kommer er det deres oppgave å ruste opp barna sine til den voksne verdenen. Jeg har selv ikke jobb selv om jeg bare er et år fra å fylle 18 (jobber med saken da...). Men det at de er allergisk mot å ta i dokosten og lignende er bare latterlig. "Flink pike syndromet" er heller ikke bra da. Vet om flere som lider av det fordi foreldrene forventer så utrolig mye av de. Man må finne en balanse, og her har disse foreldrene feilet ganske grundig... :popcorn:

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk sant at foreldrene MÅ forsørge ungene sine, uansett hvor ufyselige de enn er. Men når de fyller 18 har de all rett til å kaste de ut!

Ikke helt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10037409

Verdens latterligste lov, spør du meg. Håper den blir fjernet eller endret. Slike lover/regler er med på å skape bortskjemte gullunger som alltid forventer at andre skal ordne opp for dem.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Ikke helt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10037409

Verdens latterligste lov, spør du meg. Håper den blir fjernet eller endret. Slike lover/regler er med på å skape bortskjemte gullunger som alltid forventer at andre skal ordne opp for dem.

Seriøst?! Ganske skummel tanke :sjokkert:

Godt jeg respekterer foreldrene mine såpass mye som jeg gjør, hvis ikke hadde jeg hatt bra mye dritt å dra frem om de en dag bestemte seg for å hive meg ut i den store verdenen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...