Gå til innhold

Bortskjemte gullunger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En ny TV-serie er på vei. Den handler om bortskjemte gullungersom er vant til å få alt servert rett i fanget.

Jeg regner sterkt med (håper i hvertfall) at ting blir satt på spissen for underholdningens skyld der, men det er likevel en aktuell og skremmende holdning disse ungdommene viser. Det kan se ut som at disse ungdommene er rikmannsbarn, men jeg synes det virker som at samme holdning - bare i litt billigere målestokk - gjelder også for stadig flere ungdommer med foreldre som ikke tjener spesielt bra. Holdningen går i store trekk ut på at "foreldrene mine har valgt å få barn, da er det deres ansvar å passe på at jeg har det best mulig til evig tid".

Dette er en holdning jeg har sett bli støttet av enkelte på KG også, og da både av de som er unge og bortskjemte i dag, og av foreldre som har skjemt bort ungene sine og synes at det skulle da bare mangle.

Har vi bommet litt med barneoppdragelsen i dag? Er det for mange curlingforeldre og bomullsbarn der ute? Hvordan tror dere disse bortskjemte gullungene kommer til å oppdra egne barn? Vil de skjemme bort dem også, eller har de lært noe sånn at de snur helt om og blir strengere og mer krevende foreldre i sin tur?

Videoannonse
Annonse
Gjest Heloise
Skrevet

At barn sier "foreldrene mine har valgt å få meg derfor skal de forsørge meg og sørge for at jeg har det fint til enhver tid resten av livet" vil få det vanskelig når de kommer ut i den virkelige verden. Foreldre som er enige i det de barna sier har bommet helt mener jeg. Trodde man skulle oppdra barna sine til å klare å stå på egne ben og bli selvstendige mennesker jeg. Kanskje det bare er meg det er noe galt med :sukk:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En ny TV-serie er på vei. Den handler om bortskjemte gullungersom er vant til å få alt servert rett i fanget.

Jeg regner sterkt med (håper i hvertfall) at ting blir satt på spissen for underholdningens skyld der, men det er likevel en aktuell og skremmende holdning disse ungdommene viser. Det kan se ut som at disse ungdommene er rikmannsbarn, men jeg synes det virker som at samme holdning - bare i litt billigere målestokk - gjelder også for stadig flere ungdommer med foreldre som ikke tjener spesielt bra. Holdningen går i store trekk ut på at "foreldrene mine har valgt å få barn, da er det deres ansvar å passe på at jeg har det best mulig til evig tid".

Dette er en holdning jeg har sett bli støttet av enkelte på KG også, og da både av de som er unge og bortskjemte i dag, og av foreldre som har skjemt bort ungene sine og synes at det skulle da bare mangle.

Ja, det begynner tidlig. Når du har oppdradd din datter på en slik måte som hun ene uttaler:"jeg bruker 2-3000 i uken til å spise ute,bruker limo i helgene, og det i en alder av 18 år, ja da har du sviktet som forelder. Det er på grensen til barnemishandling.

Uansett om du har veldig god råd, så er det din plikt å lære verdien av penger.

Det er typisk i tiden, foreldre legger seg flate, lar seg tråkke på. Ungene har ikke grenser,og de viser 0 respekt. Foreldrene får vasket klærne dine,de serverer de maten, de koker for de,de kjører de rundt, ja de bærer de rundt til voksen alder som skjøre barn laget av papir.

Ikke skal de jobbe i helgene, barna er jo sliten etter en uke, ikke skal de jobbe i feriene, for de trenger jo ferie..barna skal abseltt ingenting. Ikke skal de gjøre noe hjemme heller.

Jeg kjenner foreldre som ikke orker kampen, diskusjonen til ungdommer. De har leid seg vaskehjelp. Vaskehjelpen vasker t.o.m ders rom.

Hva har de lært ungene? Ikke en dritt.

Skal disse bli arbeidsledere senere? Kun med x antall år på skolen. De har jo ikke lært en dritt om livet.

Og hvordan skal de selv oppdra sine egene barn?

Hvordan skal disse ungdommene klare seg selv. De vil jo ike klare vanlige utgifter. Skal de fortsatt fly hjem til foreldrene å bomme penger?

Hadde det vert min sønn(som omtalt i art) som hadde brukt opp husleiepengene gang etter gang, så skulle han fått tatt lærdom av det. Det hadde ikke nyttet å komme hjem.

Hva lærer de om det da? Foreldre som styrter til hver gang.

Som forelder til slike barn, skulle jeg satt himmel og jord i bevegelse for at de ike skulle ha vert med på et slikt program.

Jeg har ikke villet vist Norge via tv at jeg har bidratt så sterkt til å ødelegge mitt barn.At jeg har skapt et egositisk monster, at jeg selv har så liten respekt for penger at min datter kan bruke 2-3000 i uken på uteliv,pluss limo.

Har vi bommet litt med barneoppdragelsen i dag? Er det for mange curlingforeldre og bomullsbarn der ute? Hvordan tror dere disse bortskjemte gullungene kommer til å oppdra egne barn? Vil de skjemme bort dem også, eller har de lært noe sånn at de snur helt om og blir strengere og mer krevende foreldre i sin tur?

Skrevet

Har sett den Britiske versjonen og da var det en jente på hele 25 år som fortsatte bodde hjemme hos foreldrene og som aldri hadde jobbet før! :hakeslepp: Det er virkelig sjokkerende. Foreldre som skjemmer bort ungene sine og syr puter under armene på de kommer virkelig til å slite når de en dag må klare seg selv. Man kan ikke leve på mammas og pappas penger resten av livet heller. Det er jo ikke rart så mange unger er bortskjemte i dag og overhode ikke er takknemlig for noe slik som noen foreldre skjemmer de bort og gir de alt de peker på.

• Liker 1
Gjest gjest
Skrevet

Har sett den Britiske versjonen og da var det en jente på hele 25 år som fortsatte bodde hjemme hos foreldrene og som aldri hadde jobbet før! :hakeslepp: Det er virkelig sjokkerende. Foreldre som skjemmer bort ungene sine og syr puter under armene på de kommer virkelig til å slite når de en dag må klare seg selv. Man kan ikke leve på mammas og pappas penger resten av livet heller. Det er jo ikke rart så mange unger er bortskjemte i dag og overhode ikke er takknemlig for noe slik som noen foreldre skjemmer de bort og gir de alt de peker på.

Jo, hun på 25 hadde hatt 23 jobber, men va aldri lengre enn 2 dager. I noen jobber var hun faktisk kun i noen timer før hun sa opp.

Hun mente jobber gjør henne deprimert.

AnonymBruker
Skrevet

For det første klarer jeg ikke å skjønne hva foreldrene tenker når de skjemmer barna sine så voldsomt bort. Vil de ikke at barna en dag skal bli selvstendige voksne som klarer å stå på egne ben?

For det andre klarer jeg ikke å skjønne hva disse unge bortskjemte tenker. Jeg var selv en smule bortskjemt (ikke i nærheten av disse, men jeg slapp unna med lite ansvar for husarbeid hjemme hos foreldrene mine) som ung, og da jeg ble voksen (18+) så ble jeg faktisk skamfull over min egen bortskjemthet og gjorde noe med det. Jeg reflekterte over at innsatsen hjemme var skjevt fordelt og jeg følte meg dum som ikke hjalp foreldrene mine mer. Så jeg endret på mine egne holdninger og begynte å oppføre meg som en voksen. Et barn kan ikke noe for at han/hun er bortskjemt, men når man er voksen kan man faktisk gjøre noe med det selv. Ansvar kalles det.

For noen skakkjørte familier, som antakelig går for å være ressurssterke og vellykkede fordi de har penger. :tristbla:

• Liker 1
Skrevet

Alt med måte, sier nå jeg. Joda, man skal stille krav, men tigerforeldre skaper vel ikke akkurat harmoniske, selvstendige og kreative barn... Og man skal naturligvis hjelpe barna sine, men ikke orden opp i alt som muligens kanskje kunne komme til å bli litt vanskelig for barna. Litt av alt er nok det beste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Disse drittungene kommer til å ende opp i stolen hos namsfogden, med enorm gjeld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er en interessant diskusjon som foregår rundt dette med curlingforeldre og nå deres "motsats" - tigerforeldrene. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10082784

Tigerforeldre hørtes jo litt ekstremt ut i motsatt retning da. Personlig synes jeg det kunne passe med en balansegang et sted imellom ytterpunktene. Man kan stille krav til barna om at de skal yte noe, anstrenge seg og ikke sluntre unna, men de trenger ikke være best i alt de foretar seg. Det er flott for de barna som takler presset fra tigerforeldrene og oppnår suksess, men jeg er redd mange vil slite med å innfri forventningene og ende opp med depresjoner og andre plager.

Jeg innbiller meg at det var lettere å finne balansegangen i barneoppdragelsen før mediene eksploderte med bøker, dokumentarer, artikler og debatter om tusen forskjellige "den eneste riktige måten å oppdra barn på". Ikke rart folk blir forvirret.

Men litt grunnleggende folkevett har vel de fleste av oss blitt utstyrt med. Og jeg kan virkelig ikke se noe som helst positivt (verken for foreldre eller barn) ved å la voksne barn få lov til å forvente og kreve at foreldrene stiller opp i ett og alt.

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg innbiller meg at det var lettere å finne balansegangen i barneoppdragelsen før mediene eksploderte med bøker, dokumentarer, artikler og debatter om tusen forskjellige "den eneste riktige måten å oppdra barn på". Ikke rart folk blir forvirret.

Men litt grunnleggende folkevett har vel de fleste av oss blitt utstyrt med. Og jeg kan virkelig ikke se noe som helst positivt (verken for foreldre eller barn) ved å la voksne barn få lov til å forvente og kreve at foreldrene stiller opp i ett og alt.

TS

Det er nettopp det, barneoppdragelsen har i de siste 30-40 årene blitt profesjonalisert. Det holder ikke lenger å være mor eller far, det holder ikke lenger med sunn fornuft og kjærlighet. Vi foreldrene blir stadig bombardert med råd fra "profesjonelle" som vet hva som er best for mine barn, enda de ikke kjenner dem. Og husk at for bare noen tiår siden rådet de foreldrene til å gi ungene frihet, ned med autoriteter, ned med strenge foreldre som krever noe som helst av barna. Og nå som det har gått så gærnt, dukker de opp igjen og sier at vi skal sette grenser for ungene.

Foreldrene er, som følge av dette, blitt svært så usikre i sin foreldrerolle, at de glemmer at menneskerasen har klart seg bra uten alle disse profesjonelle. Vi mødre/ fedre blir nesten bombadert med nyeste pedagogiske teorier helt fra fødselen av. Jordmødre, helsesøstre, forskolelærere... alle har liksom mer peiling på våre barn enn oss foreldrene. Vi er bare en gjeng med ukompetente tullinger, og dersom man ikke veileder oss, går det skikkelig gærnt med våre kommende generasjoner...

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor det er så vanskelig å fikse disse gullungene. Vil de ikke skaffe seg jobb når de er 25 år - ikke gi dem penger. De blir fort lei av å være skrapa blakk. Ikke vask klærne deres, la de ligge i en haug på vaskerommet til ungen er tom for klær. Har de ikke motivasjon fra før, så må de oppleve litt vanskeligheter så de får lyst til å få det bedre..

• Liker 2
Skrevet

Noen av disse krypene hadde fortjent en ørefik eller to. Kanskje fått en liten oppvekker i det meningsløse livene sine.

Jeg hadde hvertfall strupa kraftig igjen pengekrana med slike unger gående hjemme...

Skrevet

Jo, hun på 25 hadde hatt 23 jobber, men va aldri lengre enn 2 dager. I noen jobber var hun faktisk kun i noen timer før hun sa opp.

Hun mente jobber gjør henne deprimert.

Nå måtte jeg le altså. Deprimert faktisk :fnise:

Skrevet

Jeg blir kvalm av å se på dette programmet, men heldigvis vet jeg det at dette ikke gjelder alle ungdommer, og jeg er egentlig ikke spesielt redd for at det skal bli slik i fremtiden. Jeg har jobbet mye frivillig med barn og unge, og har enda til gode å oppleve barn og unge som det beskrives her, foruten et par unntak som har vært litt på grensa. Uansett, jeg tenker at disse representerer en minoritet, og at de egentlig ikke gjenspeiler den store majoriteten av barn og unge.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

går det an og se den britiske versjonen på nett en plass?

har ikke fått med meg at det var en britisk versjon så vet ikke hvilke kanal det kan ha gått på o.l.

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg tror jeg så en episode med britiske ungdommer som ble sendt til familier til USA, er det den eller et helt likt program i UK?

Det som er så kjedelig med britiske TV-programmer/kanaler er at folk utenfor UK ikke får lov til å se ting på kanalenes nettsider. Får bare beskjed om at man er i feil region, og at du ikke kan se det utenfor UK. STOR nedtur i alle fall for meg som er så glad i mange britiske programmer :( Jeg vil ha BBC2 hjemme, nå! :grine:

Hvis noen har noen linker til der man KAN se britiske TV-serier på nettet som fungerer her, skrik ut :)

Skrevet

Den britiske versjonen het "Young, dumb and living off mum" hvis jeg ikke husker helt feil. Det er ikke den der ungdommene blir sendt til USA, men ungdommene flytter sammen i en leilighet.

Skrevet

Er en interessant diskusjon som foregår rundt dette med curlingforeldre og nå deres "motsats" - tigerforeldrene. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10082784

Man skal stille krav og barn skal ha plikter, men man skal ikke ødelegge de helt heller. Jeg vet om ungdom som har fått så harde krav hele tiden at vedkommende nå sliter med store psykiske problemer fordi vedkommende er redd for å ikke være flink nok, snill nok, få gode nok karakterer osv. Å alltdi skulle være flinkest og best er ikke bra det heller.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg skal se det. Blir så irritert.

Stakkars unger som har så dumme foreldre. Har man litt mellom ørene så vil man vel sende ungene ut verden med mer bagasje enn dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...