AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Heisann. Jeg har i dag vært hos legen ang. en del plager, og skal til uken på utredning for endometriose. Jeg prøver å lese litt om hva dette er, og jeg blir redd. Jeg vet det ikke er sikkert at jeg har det, men likevel ser jeg nå for meg et liv fremover i smerte og med ufrivillig barnløshet. Og jeg er bare 19 år! Vet det er helt tullete å ta sorgene på forskudd, og overdrive de maksimalt, men sånn er det akkurat nå. Er det noen som har erfaring med sykdommen, lykkelige historier å fortelle? Vil så gjerne høre noen si at det går bra.
Sugerøret Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Litt seint svar men jeg har endo og 2 flotte barn Mange som har endo sliter med å bli gravid ja,men ikke alle! Rund 30% av de som er ufrivillig barnløse,har endo Har i dag gått på diane /cerazette ppiller for å slippe mens og dermed mye smerter i forbindelse med eggløsning mens osv. Men hadde ingen problemer med å bli gravid,så ikke gi opp helt ennå Ja endo gjør vondt ,men det finnes noen behandlingsmetoder Her er en link hvor du kan lese mer om endo. http://www.endometriose.no/ http://nhi.no/sykdommer/kvinne/ulike-sykdommer/endometriose-1357.html Endret 15. mars 2011 av Kårky
Avalon Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Hei! Jeg har også endometriose, fikk diagnosen da jeg var 21, er nå snart 25. Hvor vondt og hvor mye plager en har er jo veldig individuellt, og kommer vel også an på hvilken grad du har. Er flere grader av endometriose etter som jeg har forstått. Også hvilken behandlingsform som passer deg. Her tok det ganske lang tid før jeg fant noen p-piller som jeg tålte og som fungerte slik de skulle. Jeg tar dem kontinuerlig, altså tar ikke pillefri uke. Slik at jeg unngår blødninger. Og det fungerer veldig bra hos meg. Jeg ble også veldig redd da jeg fikk diagnosen, og det hender at jeg fremdeles blir redd med tanke på det å få barn. Men, jeg må jo nesten bare håpe på det beste, at en dag får jeg barn. Jeg aner ikke hvilken grad av endometriose jeg har, fikk egentlig ingen annen informasjon av sykehuset enn diagnosen. Hvis du har endometriose, vil jeg anbefale deg å finne en Spesiallist i gynokologi. Hos spesialister kan du gå uten henvisning fra lege når du har blandt annet endometriose. Og gyn. har jo også veldig ofte mer kunnskap om det enn fastleger. Og hvis du har mye og kraftige smerter ved menstrasjon som f.eks ibux, paracet, naproxen ikke tar knekken på, så anbefaler jeg at du spør om å få Cataflam av legen din. Krysser fingrene for deg Vet det er skummelt, men når en vet hva det er, er det også enklere å finne noe som kan dempe smertene
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Takk for svar begge to! Veldig fint å få noen svar som roer meg litt ned. Jeg er jo klar over at det ikke trenger å være så ille, det er jo ikke en gang sikkert at det er endometriose. Likevel lar jeg de negative tankene ta overhånd. Ang. spesialist, så har jeg ikke kommet veldig langt enda. Var innom helsestasjonen (som tok det overaskende alvorlig, noe jeg er glad for), som med en gang gav meg time hos gynekolog. Så håper jeg at hun vet nok om det til å vite hva jeg skal gjøre med det. Problemet mitt er ikke smerter i seg selv, egentlig. Jeg har bare "litt" vondt ved eggløsning om menstruasjon. (Litt i forhold til at jeg har lest litt om vondt noen faktisk har.) Det største problemet er at jeg ikke lenger kan ha sex med kjæresten min, da det er alt for smertefult. Igjen, takk for betryggende ord, det hjelper veldig nå mens jeg venter. -TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå