Gå til innhold

Allergisk mot appelsin?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk appelsin juice i går og idag fikk jeg kløende eksem litt nedenfor øyet, kinnet og på panna. Kløende og rød.

Jeg brukte også en maske, men den har jeg aldri fått allergi for.

Kan jeg plutselig ha blitt allergisk mot appelsin?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en sjekk hos legen. Det er fullt mulig å bli allergisk mot sitrus som voksen.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags sjekk er dette da? Hvordan kan han se det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri reagert på sitrus før men brukte en økologisk ansiktsrens fra Avalon spekket med sitrus og Vitamin C og har fått noe som minner veldig om en allergisk reaksjon - huden er grov, ruglete, tørr, stram, varm og vond. Og rød.

Drittrens.

(Jeg skjønner at det blir noe annet å spise enn å påføre på huden, men jeg er litt redd for at jeg har blitt allergisk mot å innta sitrusfrukter nå også....... Ja, jeg er ei pingle.)

Skrevet

er jo bare å få tatt en allergi test det :)

Et sprøyte stikk i armen å et glass med blod så får man tilsendt svaret ;)

AnonymBruker
Skrevet

er jo bare å få tatt en allergi test det :)

Et sprøyte stikk i armen å et glass med blod så får man tilsendt svaret ;)

jeg spurte fastlegen min sist om jeg kunne ta en allergitest og han sa det var mye jobb med det osv Er han helt på jordet? Jeg trodde også det var ganske enkelt, men ikke ifølge han.

Gjest LOGAN
Skrevet

jeg tror at noen ganger reagerer man på slikt - det kan være en engangsgreie!

citrusfrukter kan slå inn plutselig som en blanding med andre ting du har spist osv samme dag også!

har hatt slike utslett selv to ganger uten å finne ut av men spiser fortsatt alt av citrusfrukter osv...

som sagt muligens en kombo der og da!

dra til legen om det ikke gir seg og uansett krev at de tester det de må for å finne ut av det - det er DU som bestemmer det! :lur:

Skrevet

Jeg drakk appelsin juice i går og idag fikk jeg kløende eksem litt nedenfor øyet, kinnet og på panna. Kløende og rød.

Jeg brukte også en maske, men den har jeg aldri fått allergi for.

Kan jeg plutselig ha blitt allergisk mot appelsin?

Kan jo være at du har fått brannkopper.. Men bare gå til legen, så slipper vi andre å "leke doktor"

Skrevet

jeg får dette av sitrus, ts...

De sure - Lime og sitron

De søte - Appelsiner og klementiner

De bitre - Grapefrukt, ugli og pomerans

Skrevet

Man vet aldri om det er en allergisk reaksjon på mat eller på hudpleieprodukter før man faktisk har testet det. Mitt tips er at du drar til en lege som tar de testene, for å påvise hvordan allergier du egentlig har. Det er ikke nødvendig å sette seg selv i faresonen for allergiske reaksjoner bare fordi at man ikke har tatt èn eller to blodprøver. ;)

Skrevet

vet ikke om det var en allergisk reaksjon du hadde.Du kan ta en blodprøve og Cutantesting (drypp av div.ting på huden,normalt sett armen og en ser da etter hevelse/kløe)

Jeg tåler ikke appelsiner,klementiner,ananas osv i pollensesongen ,enda testene mine ikke slo ut på disse matvarer.Allergilegen sier dette er en type kryssallergi og at kroppen er i hypermodus pga allergener.Derfor reagerer jeg på slikt.

Mulig du er overfølsom i pollensesongen pga annen allergi? Få testet deg du

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg skal teste meg det var eksem rett og slett klødde og ble rødt på 3 steder. Jeg får bare be legen gjøre det, han ville ikke sist jeg spurte han om han kunne teste meg. Sa det var unødvendig og at jeg ikke er allergisk. Jeg ble ganske irritert. Hvis han sier nei denne gangen så bytter jeg lege. Han tar det ikke på alvor i det hele tatt det plager jo meg jeg vil jo vite om det er det eller noe annet jeg reagerer på. Ts

Skrevet

Er det vanlig å reagere på mat, først dagen etter? Drikker jeg melk blir jeg kvalm ganske fort, og spiser jeg jordbær får jeg utslett kort tid etter.

• 1 måned senere...
Gjest Margrethe
Skrevet

Jeg opplevde å få en veldig hoven leppe og jeg dro til legen for en sjekk. De tok noen tester av bakteriene på leppene og noe senere fikk jeg konstatert at jeg var allergisk mot citrusfrukter.

For dere som lurer på om dere kan være allergiske så vil jeg så absolutt anbefale å ta en tur til legen med en gang det bryter ut så får dere i alle fall en lege som vil ta seg til bryet og sjekke det ut. Tok ikke mer enn 10 minutter inne på legekontoret.

Skrevet

Er det vanlig å reagere på mat, først dagen etter? Drikker jeg melk blir jeg kvalm ganske fort, og spiser jeg jordbær får jeg utslett kort tid etter.

Jeg har mye allergi som får utslag i huden og da blir jeg dårlig over natten. Bl.a. citrus-allergi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...