Gå til innhold

Et par = 2?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg sier "et par", så mener jeg det bokstavelig, altså to. Sier jeg at jeg skal bli ferdig med noe i løpet av et par dager, så mener jeg maks to døgn. Men jeg har lagt merke til at mange bruker dette uttrykket veldig omtrentlig. De sier et par dager, men blir overrasket eller til og med oppgitt hvis jeg etter 3-4 dager etterlyser det de skulle vært ferdig med. Hvis jeg ikke er sikker på å bli ferdig innen 2 dager, sier jeg heller 2-3 dager, eller i hvert fall noe annet enn et par. Hvordan bruker dere uttrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig bevisst på at et par = 2 ja. Er jeg usikker på om det blir 2 eller 3, sier jeg gjerne "par - tre .." da skjønner folk at de er innen 3døgn.

Har ei venninne som jeg nettopp har lært dette til, før kunne hun si "et par" og mene hva som helst innenfor nærmste fremtid. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er det motsatt; "et par" betyr cirka to.

I følge ordboka betyr det "noen få", så det er tydeligvis riktig. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er det motsatt; "et par" betyr cirka to.

I følge ordboka betyr det "noen få", så det er tydeligvis riktig. :)

Jeg er på denne jeg også.. Hvis jeg mener to dager, så sier jeg akkurat to. Om jeg sier "er ferdig om et par minutter" så er det mer omtrentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ordboken står det "noen få; to-tre", så man kan vel ikke bruke det hvis det er snakk om mer enn tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Et par" er et uttrykk jeg bruker når jeg ikke vet konkret hvor lang tid ting kommer til å ta. Hadde jeg visst det, ville jeg jo oppgitt nøyaktig tid. Om jeg vet at noe kommer til å ta to dager, så sier jeg to dager. Om jeg er usikker sier jeg "et par dager" - eller om jeg er enda mer usikker - "Et par - tre dager". Et par dager kan være alt fra i morgen til om en uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

For meg kan det bety "2 stk" eller "noen få". Kommer an på setningen jeg bruker den i og situasjonen. Har aldri blitt misforstått på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at "et par" betyr cirka to. Et par dager betyr 1-3 dager. Definitivt ikke 5-6. Spør jeg om å få et par kjeks mener jeg 2-3. Om jeg gir kjæresten min lov til å ta et par biter sjokolade, blir jeg fornærmet hvis han tar halve plata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ordboken står det "noen få; to-tre", så man kan vel ikke bruke det hvis det er snakk om mer enn tre.

Det oppfatter jeg som eksempler på at det betyr omtrent to, ikke at det er en absolutt grense på tre.

Sånn apropos temaet så har jeg alltid lurt på hvorfor man ofte sier "to sekunder!" når det like gjerne er snakk om fem minutter :fnise:

Akkurat som det berømte øyeblikket..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppfatter jeg som eksempler på at det betyr omtrent to, ikke at det er en absolutt grense på tre.

Jeg tror ikke egentlig ordboken skal tolkes. Er det en bok som skal tas bokstavelig, så er det den. Med det sagt, så pleier jeg ikke å være så stram på akkurat uttrykket "et par". Når noen sier "et par minutter" eller "et par dager" tenker jeg som regel at de mener "noen få", rett og slett fordi jeg vet av erfaring at det gjør de ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke egentlig ordboken skal tolkes. Er det en bok som skal tas bokstavelig, så er det den.

Da er det jo praktisk at det kommer an på hvilken av den man slår opp i. Ordbok.no sier "noen få" - ingenting om to-tre.

Anyway, jeg oppfatter det som eksempler. Og ja som vi alle vet så er den praktiske bruken så-som-så. Når jeg bestiller varer på nett kan jeg med 50% sikkerhet tolke et par dager som 14 :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mannen min er det nøyaktig to. For meg er det et ubestemt antall, men noen få: ca. 2-3 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Eit par ..." er for meg noko ein seier viss ein ikkje er heilt sikker på antall. "Nokre få" er vel eit synonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det avhenger av konteksten.

Et par sokker er alltid 2 sokker. Samme gjelder det med andre ting som naturlig forekommer i to som: sko, ermer, buksebein, hansker.

Andre ting kan være uspesifisert lavt antall: "Han mistet et par fingre i en sageulykke."

Hvis "et par" alltid hadde vært to, så ville jo det vært fryktelig mye kortere og enklere å bare si "to". :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hvis "et par" alltid hadde vært to, så ville jo det vært fryktelig mye kortere og enklere å bare si "to". :sjenert:

Jepp!

Jeg vil dessuten skille sterkt mellom et par og ett par. Sistnevnte betyr verken mer eller mindre enn to, mens førstnevnte kan bety hva som helst som omhandler et lite, men ikke definert antall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det avhenger av konteksten.

Et par sokker er alltid 2 sokker. Samme gjelder det med andre ting som naturlig forekommer i to som: sko, ermer, buksebein, hansker.

Det er et eget begrep, med en egen betydning; "to som hører sammen". Som f.eks. kjærester. Eller en høyre og en venstre sko.

Denne tråden handler om et par som mengdebegrep, altså noe helt annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...