Gå til innhold

Hva kan jeg erstatte med frukt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg reagerer på nesten all frukt og bær, med vondt i magen og store blemmer på tungen som gjør det vanskelig å spise i flere dager.

Den eneste frukten jeg ikke har reagert på er banan, jeg er ikke spesielt glad i banan, men spiser det jo for jeg føler ikke at jeg får i meg nok frukt.

Så er det noen som vet hva jeg kan erstatte frukten med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorr yfor den dårlige skriften D:

Skrevet

fruktjuice kanskje?

tørket frukt, eller hermetisk?

Skrevet

Spiser du grønnsaker istedenfor burde det ikke være noe problem å droppe frukten.

• Liker 2
Skrevet

Tåler du grønnsaker? Finnes jo mange gode grønnsaker man kan spise som mellommåltid eller snacks: sukkererter, gulrøtter/snacksgulrøtter, agurk, stangselleri, cherrytomater, babymais, paprika i alle regnbuens farger... og så videre :)

Andre ting du kan spise er f.eks. yoghurt, nøtter (sunt, men kaloririkt, så ikke overdriv), noen som ikke tåler frukt kan spise det tørket eller varmebehandlet - jeg vet ikke om det gjelder deg?

Skrevet

Fruktjuice, tørket frukt og hermetisk frukt går faktisk ikke det heller O_o

Men får jeg i meg det meste selv om jeg spiser mye grønnsaker?

Jeg spiser gulrøtter og brokkoli hver dag, burde det holde? Spiser jo kål, løk og andre grønnskaker også ganske ofte, men gulrøtter og brokkoli går det mye av.

Skrevet

Fruktjuice, tørket frukt og hermetisk frukt går faktisk ikke det heller O_o

Men får jeg i meg det meste selv om jeg spiser mye grønnsaker?

Jeg spiser gulrøtter og brokkoli hver dag, burde det holde? Spiser jo kål, løk og andre grønnskaker også ganske ofte, men gulrøtter og brokkoli går det mye av.

Jeg vil tro det holder i massevis. Ta gjerne en ss biovit og tran for å være sikker på at du får i deg alle vitaminer. Ellers kan du også spise avocado, tomater, stangselleri, mango, agurk, bønner og andre mer eksotiske grønnsaker og frukter som du kanskje tåler og som smaker deilig.

Skrevet

Spiser du poteter er det c-vitamin i det, kålrabi også. Fiber, vitaminer og mineraler er det i alle grønnsaker. Antioksidanter er det mest av i grønnsaker med klare farger. Og det er vel det vi spiser frukt for, utenom smaken da. Det viktigste er å spise nok (er det 5 for dagen vi holder oss til fremdeles eller..?) og variert. Om du spiser gulrot og brokkoli hver dag er det bare bra, men kanskje ikke 5 posjoner gulrøtter, om du forstår. ;)

Uansett tror jeg du ligger godt innenfor normalen av det den gjennomsnittelige nordmann får i seg av frukt og grønt, så bare slapp helt av. Spis det du får til og har lyst på, det skal ganske mye til for at man får mangelsykdommer og slikt så lenge man prøver å spise litt sunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...