Gå til innhold

Betennelse i tannrot


Gjest jente23

Anbefalte innlegg

Gjest jente23

Hei!

Jeg har hatt betennelse i en tannrot i to år nå, og fikk beskjed hos tannlegen at med engang betennelsen blusser opp, må jeg trekke tanna. Jeg har de siste ukene hatt ubehag rundt tanna og merker nå at betennelsen har begynt å blusse opp igjen. Kjenne at smertene er på vei og klarer heller ikke å tygge noe på den siden hvor tanna og betennelsen er.

Jeg har ikke lyst til å trekke tanna siden den er godt synlig, og jeg får heller ikke sette inn en ny tann siden det er betennelse under (den må trekkes når det blusser opp igjen en gang i fremtida.)Jeg oppsøkte tannlegen når jeg begynte å kjenne svake smerter og fikk høre det samme, at jeg må trekke tanna når det begynner å verke, eller så kunne jeg ta et kirurgisk inngrep for å skrape bort betennelsen.

Dette får jeg ikke dekt og jeg glemte å spørre om hvor mye dette inngrepet koster og hvor de utfører slike inngrep. Er det noen her som vet sånn ca. hvor mye det koster og hvor man får dette gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trekk tanna og få lagd ei bro. Kostar mykje, men det er ein eingongssum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente23

Kan ikke sette inn en ny tann før betennelsen under er fjernet, for når den bestemmer seg for å blusse opp igjen må jeg trekke tanna jeg har setta inn. Så derfor må jeg enten skrape vekk betennelse med et inngrep og da får jeg beholde tanna jeg har nå, eller trekke den. Men jeg får altså ikke sette inn en ny før betennelsen er fjernet, da den kan blusse opp når som helst. Derfor jeg lurte på hvor mye et sånt inngrep koster og hvor man får det gjort, for jeg har ikke et annet valg, vil ikke gå med betennelse resten av livet :(

Det er en rotfylt tann og den har dermed ikke nerver, så det er bare betennelsen under som er opphav til smertene! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se til å få den trekt så fort du kan. For 2 år siden fikk jeg også betennelse under en tann. Dette spredde seg til hele kjevebenet og brakk menisken i kjeveleddet. Tanna ble trekt etterhvert,men kjeveleddet er ødelagt for resten av livet. Mye verk og betennelse i vevet rundt som jeg for alltid må ha medisiner for å holde under kontroll.

Så det kan desverre fort gå veldig galt.

Når tannlegen trakk tanna så dryppet det betennelse med fra rota.

Et betent kjeveben er ikke særlig godt så ta ut den tanna straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kan ikke sette inn en ny tann før betennelsen under er fjernet, for når den bestemmer seg for å blusse opp igjen må jeg trekke tanna jeg har setta inn. Så derfor må jeg enten skrape vekk betennelse med et inngrep og da får jeg beholde tanna jeg har nå, eller trekke den. Men jeg får altså ikke sette inn en ny før betennelsen er fjernet, da den kan blusse opp når som helst. Derfor jeg lurte på hvor mye et sånt inngrep koster og hvor man får det gjort, for jeg har ikke et annet valg, vil ikke gå med betennelse resten av livet :(

Det er en rotfylt tann og den har dermed ikke nerver, så det er bare betennelsen under som er opphav til smertene! :(

Har du en diagnose? Som periodontitt eller lignendne? I så fall får du dekket opp til 70% av behandlingen.

Å trekke tanna koster "en femmer", å få laget en bro ligger omkring 3-5000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jente23

Gjest; Jeg har ikke fått påvist tannkjøttsykdom, tannlegen mente at da tanna ble rotfylt for flere år siden lyktes ikke fjerninga av alle bakterier, og dette er visst grunnen til at jeg fikk denne kroniske betennelsen. Den kan KUN fjernes ved inngrep. Jeg vil helst fjerne den så fort som mulig, men nå vet jeg ikke hvor mye dette inngrepet koster og hvor jeg kan få det gjort...

Caroprins; Nå ble jeg blitt skremt. Tannlegen nevnte ikke noe om at betennelsen kan spres og gjøre større skade. Jeg må enten trekke tanna eller ta det inngrepet. Men innser nå at hvis inngrepet blir for dyrt, må jeg bare trekke den. Men betennelsen går jo ikke vekk selvom jeg trekker den :( Så jeg må uansett ta det inngrepet hvis jeg skal sette inn en ny tann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få gjort noe snarest. Siden du sier at dette er en synlig tann så tror jeg vel at jeg hadde prøvd å skrape bort betennelsen. Ring tannlegen og få et prisoverslag. Da har du et grunnlag for å kunne ta en vurdering om hva du skal gjøre. Jeg synes det er drastisk å trekke permanente tenner dersom det kan unngås. Hvorfor er ikke antibiotika et tema her? Kombinert med skraping så skulle du vel ha en reell sjanse for at det går bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente23

Snakket med tannlegen jeg var hos sist gang og han mente at jeg skulle få dekket mestparten av regningen. Må bare betale egenandel, men han var litt usikker på hvor mye jeg må betale. Noen som vet hvor mye man vanligvis betaler?

Fikk time hos en tannlege-kirurg og skal til operasjon om en måned. Gruer meg litt til ventetiden, for jeg kjenner at jeg er et skritt nærmere skikkelig tannpine...

Anonymbruker; Nei, jeg hadde ikke lyst til å trekke tanna, for betennelsen blir jo igjen og den kan jo blomstre opp når som helst selvom tanna er borte. Angående antibiotika, så fikk jeg ikke det da betennelsen ikke hadde blusset opp helt og at jeg ikke hadde uutholdelige smerter, da fikk jeg kun beskjed om at jeg enten må ta operasjon eller trekke tanna.

Betennelsen har jo vært i rota i to-tre år nå, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk tilbud om operasjon da den ble oppdaget for to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha lykke til. Nå vet jeg ikke hvor mye en evt. Egenandel kommer på,men om det skulle bli i meste laget for deg så kan du nok be om å dele opp regningen i flere terminer og betale litt av gangen. Om du egentlig ikke har råd til dette,men må så kan tannlegen fylle ut et skjema som du kan søke om deknig til dette på sosialetaten

Du sier at betennelsen vil bli igjen selv om du trekker tanna,men det kan jeg ikke forstå da betennelsen er i tannroten og den blir jo dratt ut sammen med resten av tanna. Så som jeg kan se det så vil vel betennelsen gi seg når rota er fjernet så sant det ikke videreutvikler seg.

En måned var lenge og vente og om dette blir veldig vondt så må de ta deg inn før den tid da. Da må du ringe tannlegen og mase. Man kan ikke gå slik å verke.

Håper det ordner seg for deg. Jeg vet bare så altfor godt hvor vondt dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest jente23

Betennelsen var i tannrota\spissen og utenfor tannspissen, så måtte fjerne rotspissen og skrape bort betennelsen som var under. Betalte egenandel på to tusen, jeg syns ikke det var så ille. Syns ihvertfall det var godt å få fjernet betennelsen som var roten til alt ondt. Tannlegen var veldig dyktig og forsiktig. Kjenner svake smerter i sårområdet og er hovnet opp i ansiktet, men har fått smertestillende - så håper det går greit. Skal være rolig de neste dagene og spise mat som er flytende :)

Det er så utrolig vondt å ha tannpine, så er deilig å slippe å tenke på det lenger... selvom smertene jeg har nå kjennes ut som begynnende tannpine...

Men er glad for at det gikk så bra som det gjorde - får bare håpe at det ikke oppstår noen infeksjoner i såret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente23

Det går bra, men har fremdeles litt vondt og ansiktet har hovnet opp. Men jeg har heldigvis fått smertestillende - hadde ikke klart meg uten de første dagene! Nå krysser jeg bare fingrene for at såret gror så fort som mulig. Har skylt munnen med vanlig munnskyllemiddel, men oppdaget i dag at i heftet jeg fikk hos tannlegen sto det at jeg skulle bruke et skyllemiddel som var anbefalt å bruke etter et slikt inngrep, som skal forhindre infeksjon. Da dro jeg innom apoteket for å kjøpe det, håper bare at det ikke har startet en bakterievekst i såret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingunn

Hei. Jeg har selv nettopp gjennomført slikt inngrep og fjernet rotspissen. I dag, bedøvelsen er ikke enda gått ut. Alt gikk helt fint, men det er selvsagt ikke noe behagelig.

Du sier at du betalte en egenandel på 2000,-?

Dette koster meg i overkant av 5000,-.

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn

23? Tenkte kanskje det hadde noe med saken å gjøre.

Jeg kan jo bare høre med tannlegen neste gang hva jeg har betalt for. Vilt dyrt.

Har du tatt ut stingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest jente23

Jeg er 23, ja.

Fem tusen var ganske mye syns jeg. Fikk ikke du med deg kvittering med behandlingsoversikt? Det gjorde jeg. Der sto det hvor mye operasjonen, røntgenbildene og konsultasjonen kostet hver for seg. Men nå vet jeg ikke hvor mye du fikk dekket på trygden. Jeg fikk ca. 40% dekt.

Nei, trenger ikke å fjerne stingene, de går bort av seg selv etter en stund. Men hvis man syns det er ubehagelig med stingene, kan man få tannlegen til å fjerne de.

Fikk du vondt etter at bedøvelsen gikk over? Jeg hadde svake smerter de første dagene, nå kjenner jeg bare litt ubehag i såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemeg

Kronisk betennelse i tannkjøttet er jo periodontitt (tannkjøttsykdom) og tannkjøttsykdom dekkes av trygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...