AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 God søndag alle sammen. For en tid tilbake gikk min kjære bestemor bort og jeg føler fortsatt ett stort savn. Jeg merker at jeg har fått utrolig mye mer respekt for de eldre og for dem som sitter igjen alene. Den fritiden som jeg brukte med min bestemor, er nå fylt med masse dødtid. Jeg har lenge vurdert å spille fotball igjen, men jeg har veldig lyst til å bruke tiden min på de aldre. Kanskje løpe noen æren for dem eller muligens holde dem med selskap. For eks møte de på en Kafe eller lignende. Jeg har vurdert å få en deltids jobb på ett sykehjem eller lignende. Men jeg har allerede en jobb og jeg ønsker ikke å forplikte meg til en jobb til. Jeg ønsker heller å styre dette litt selv hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg lurer derfor på om det finnes noen slike fritids opplegg for de eldre, hvor jeg kanskje kan være med og hjelpe til. Jeg kan jo nevne at jeg er veldig flink til å lytte til folk og jeg oppfører meg voksent for min alder. Jeg leter ikke etter en ny bestemor, men jeg ønsker å gjøre nytte for meg. Jeg kan jo legge til at jeg er 20 år gammel mann og bor litt uten for Bergens området. Takker for alle svar.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Hør med Frivillighetssentralen og Røde kors. De har aktiviteter for eldre samt at man kan være besøksvenn eller telefonvenn.
Charmy Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Frivillighetssentralen? Besøksvenn for Røde Kors?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 God søndag alle sammen. For en tid tilbake gikk min kjære bestemor bort og jeg føler fortsatt ett stort savn. Jeg merker at jeg har fått utrolig mye mer respekt for de eldre og for dem som sitter igjen alene. Den fritiden som jeg brukte med min bestemor, er nå fylt med masse dødtid. Jeg har lenge vurdert å spille fotball igjen, men jeg har veldig lyst til å bruke tiden min på de aldre. Kanskje løpe noen æren for dem eller muligens holde dem med selskap. For eks møte de på en Kafe eller lignende. Jeg har vurdert å få en deltids jobb på ett sykehjem eller lignende. Men jeg har allerede en jobb og jeg ønsker ikke å forplikte meg til en jobb til. Jeg ønsker heller å styre dette litt selv hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg lurer derfor på om det finnes noen slike fritids opplegg for de eldre, hvor jeg kanskje kan være med og hjelpe til. Jeg kan jo nevne at jeg er veldig flink til å lytte til folk og jeg oppfører meg voksent for min alder. Jeg leter ikke etter en ny bestemor, men jeg ønsker å gjøre nytte for meg. Jeg kan jo legge til at jeg er 20 år gammel mann og bor litt uten for Bergens området. Takker for alle svar. Som de andre skrev,besøksvenn. Mange har bare dette besøket.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #7 Skrevet 13. mars 2011 Jeg jobber med eldre i boligbasert institusjon. Vi har noen eldre som ville hatt veldig godt av å ha en besøksvenn eller støttekontakt for å få fast besøk av noen, eller rett og slett å kommet seg utenfor byggets vegger - noe vi ikke har hverken tid eller anledning til når vi er på jobb. Mange av de som bor i sine egne boliger er ikke så heldige at de har hverken pårørende eller annet nettverk som besøker de, å for de kan dagene bli veldig lange. En besøksvenn ville vært til stor glede for mange av de. Det skal ikke så mye til, kanskje bare en liten kjøretur kan være noe å se tilbake til å glede seg over i lang tid. Ts, du skriver at du ikke vil binde deg til en jobb til, noe jeg kan skjønne, men å være besøksvenn vil jeg tro forplikter deg jo også at du til en viss grad binder deg. Frivillighetssentralen er frivillig (ubetalt) arbeid å et veldig fint tiltak. De gjør masse bra for samfunnet, å flere av oss skulle meldt oss som frivillige. Dette gir noe til både den frivillige og brukeren. Desverre blir ikke dette prioritert. 1
Gjest Footloose Skrevet 13. mars 2011 #8 Skrevet 13. mars 2011 Vi har visst ikke noen besøksvennordning her, ringte faren min for å høre, det er ikke behov for det... noe som jo er bra om det faktisk stemmer, men det må da finnes èn liten ensom bestemor som ikke får besøk... nei dette må jeg finne ut av.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #9 Skrevet 13. mars 2011 Vi har visst ikke noen besøksvennordning her, ringte faren min for å høre, det er ikke behov for det... noe som jo er bra om det faktisk stemmer, men det må da finnes èn liten ensom bestemor som ikke får besøk... nei dette må jeg finne ut av. Er ganske sikker på at behovet er tilstede, men dere har kanskje ikke noe frivillighetssentra? Hør med Røde Kors. Helsepersonell har jo taushetsplikt å har ikke lov til å anbefale noen som kunne hatt nytte av besøksvenn, men forhør deg i kommunen du bor i. Eldre mennesker er hærlige, å det skal som sagt ikke så mye til for å glede de.
Wonders Skrevet 16. mars 2011 #10 Skrevet 16. mars 2011 Jeg fant annonse i aften aften tirsd 15 mars utgaven Stiftelsen Fransiskushjelpen er en diakonal organisasjon knyttet til Fransiskanerordenen i Den katolske kirke. Tjenestene er åpne for alle uansett livssyn. http://www.fransiskushjelpen.no/frivillig.html 1
Fomle - Fanten Skrevet 16. mars 2011 #11 Skrevet 16. mars 2011 Takker for alle svar så langt. Skal ta noen par telefoner og se om jeg kan være til nytte. Holder dere oppdatert
Gjest Footloose Skrevet 16. mars 2011 #12 Skrevet 16. mars 2011 Er ganske sikker på at behovet er tilstede, men dere har kanskje ikke noe frivillighetssentra? Hør med Røde Kors. Helsepersonell har jo taushetsplikt å har ikke lov til å anbefale noen som kunne hatt nytte av besøksvenn, men forhør deg i kommunen du bor i. Eldre mennesker er hærlige, å det skal som sagt ikke så mye til for å glede de. Vi har ikke røde kors heller vi... herregud bygda ass:D Vi har en frivillighetssentral, men da jeg ringte sa de at de hadde nok frivillige. Her i norge hører vi om ensomme eldre i avisen nesten hver dag, og jeg finner ikke en eneste en...
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 Vi har ikke røde kors heller vi... herregud bygda ass:D Vi har en frivillighetssentral, men da jeg ringte sa de at de hadde nok frivillige. Her i norge hører vi om ensomme eldre i avisen nesten hver dag, og jeg finner ikke en eneste en... Jeg trodde at det aldri kunne bi nok av frivillige. Det er jo så mange i samfunnet vårt som trenger hjelp eller noen som bryr seg om dem. Noen trossamfunn jobber også med frivillighet. Kanskje det kunne være til hjelp. Dere har sikkert ikke Frelsesarmeen heller da... Ellers kan det være lurt og ta kontakt med helsetjenesten i kommunen din. Kan være at de har noen forslag. Du må sikkert undertegne en taushetserklæring, men det må man sikkert hos både Røde Kors og frivillighetssentralen også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå