Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver så godt jeg kan i hverdagen og unngå ferdig mat, men pastasaus synes jeg er vanskelig. Der ender jeg ofte opp med glass fra Dolmio.

Men jeg ønsker og lære og lage pastasausen selv.

Har du en god oppskrift?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det samme for mange år siden og følte at det var pinlig å ikke kunne lage pastasaus.

Men det er heldigvis enkelt.

1 boks hermetiserte tomater (eller ha fersk tomat i kokende vann og fjern skallet)

1-2 ss tomatpure

ca 1 dl vann

1 terning grønnsaksbuljong (eller kjøttbuljong)

1 stor løk

Basilikum (has i først det siste minuttet av koketida,for å unngå lakrismak)

1-5 fedd hvitløk

Litt soyasaus eller soppsaus (1-2 ss)

Pepper og litt salt

Olivenolje/smør

eventuelt 1 ss hvetemel hvis du vil ha tykkere saus

Ha olje smør i en tykkbunnet kjele, ha i løken og hvitløk og ikke for sterk varme, rør helt til løken er blank/myk, men ikke brun /brent farge. Tilsett tomatene, tomatpure, vann, buljong, pepper og evt soya- eller soppsaus.

La det gjerne koke en time eller to, men har du dårlig tid holder det med 10-20 min. Ha hvetemel i et syltetøyglass med lokk, ha i 1-2 dl vann og rist glasset for å unngå klumper. La det koke ti min etter at du har i meljevningen for å unngå melsmak. Og basilikum ett minutt før du tar gryta av plata.

Det er mange måter å krydre på, du kan også ha i oregano. Vil du ha sopp i sausen, bruner du soppen og kjøttdeigen og lar kjøttet koke i sausen.

Gjest Naenia
Skrevet

Vi pleier å gjøre det kjempeenkelt. En boks hermetiske tomater, et par spiseskjeer puré og litt ketchup. Så koker dette sammen før vi har oppi litt krydder (oregano, basilikum, det du har lyst på) og et par spiseskjeer sukker (for å bli kvitt den litt beske ettersmaken tomater fort får). Nam! :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Det er sukker i ketchup, men en ts sukker kan brukes i stedet for ketchup. Kan også ha i noen sitrondråper eller en dæsj med sitronpepper. Jeg har også i paprikapulver eller rød paprika. Jeg er ab som foreslo en oppskrift. Den kan varieres.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å følge denne oppskriften:

http://www.diggmat.com/2009/03/verdens-beste-spaghettisaus-pastasaus-tomatsaus-veldig-veldig-god/

Fantastisk god saus! Pleier som regel å lage dobbelt eller mer, er bare å slenge det man ikke spiser opp i frysen :)

Den skal jeg prøve. Gulrøtter bruker jeg også istedet for sukker. Glemmer alt når jeg sitter foran pcen, husker det når jeg lager mat. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er det beste synes jeg, og min oppskrift er å dekke bunnen av gryta (liten gryte) med olivenolje, ha oppi oppskåret løk, og når løken er blank tas 1 boks hermetiske tomater oppi, krydre med oregano og basilikum. La det småkoke i 12-15 min og server.

Gjest Naenia
Skrevet

Det kan også være innmari digg å ha oppi sylteagurk kuttet i små biter! :rodmer:

(Takk, KG. Nå fikk jeg kjempelyst på pasta *sukk*)

Skrevet (endret)

Jeg pleier bare å ha vann og ketchup, (tomatpure kan sikkert også brukes sammen med ketchupen) i stekepanna sammen med kjøttdeigen etter å ha stekt den ferdig. Jeg synes det er bedre enn disse ferdig glassene :)Gulrøtter er også godt og ha sammen i sausen.

Endret av Christine87
Skrevet
Denne kan du bruke til både pasta og pizza, og det går fort og greit å lage den!
Skrevet

Her er to italienske klassikere!

Meget sunde også.

Lette å lage, rimelige og kjøkkenet dufter som en italiensk restaurant :-)

Klassisk Italiensk tomatsaus Vegan

Mange bruksområder f.eks:

-saus til pasta (pasta pomodoro)

-pizzasaus (tilsett gjerne ekstra oregano her9

-tilsett grønnsaksbuljong (og event ta i blenderen) = tomatsuppe

-som saus i gryteretter/bolognese

Tips: lag en stor gryte og frys inn i posjonsposer med str avh. av bruksområder.

Ingredienser:

Sånn omtrent;

-2 ss. olivenolje.

-2 middelsstore løk.

-vitløk etter smak (jeg bruker ca 4-6 fedd)

-ca fem tomater (helst en klase fine knallrøde tomater fra grønnsakshandleren)

-ca ett glass rødvin (tips: rødvin til matlagning kan fryses inn i fryseposer)

-salt og sort pepper (helst nykvernet)

-urter !!!* (tørkede eller gjerne ferske :-) og gjerne 1-4 laurbærblad

-noen korn sukker (10-20?) eller 1/4 ts honnong (ikke helt nødvendig)

* Forslag på urter:

Timjan

Basilikum

Oregano

Provensalblanding

Benytt en høy panne eller vidbunnet gryte.

Middels varme på konfyren.

Varm opp en skvett olivenolje i pannen/gryten.

Tilsett finhakket løk og hvitløk, vend i oljen til det mykner (men ikke så det bruner!)

Hold tomatene over pannen gryten og klipp de med en kjøkkensaks i små biter (for å få med all saft).

Tilsett en skvett rødvin og skru opp varmen ett par minutter slik at alkoholen fordamper.

Tilsett salt, sortpepper, urte, rør om og til slutt laurbærbladene.

Senk varmen og la småputtre i allt fra 15 minutter til to timer (avhengig av hvor "tung" du vil ha sausen.

Bolognese Vegan

Samme oppskriften som over MEN etter at løken og vitløken er mørnet tilsettes 2-4 middels store gulerøtter og 3-6 stilker stangselleri, begge finhakket. Eventuellt ett halvt glass sojamelk etter rødvinen og eventuellt varm litt sojadeig/miter (for eksempel fra Hälsans Kök) i bolognesen når den er nesten ferdigkokt (men det er på ingen måte nødvendig å tilette soja :-) Den dominerende urten i bolognese bør være timjan. Denne blanding bør i motsetnin til den over puttre i 1 - 2 timer. Står seg fint i kjøleskap under lokk i opp til 4 dager. Egner seg også godt å fryse inn.

Forslag på bruksområder:

-pasta bolognese

-ris/quinoa/borgur bolognese

-bolognesen i lasagne

-også god i gryteretter

BUON APETITO!

Skrevet

Meget sunde også.

Tips: lag en stor gryte og frys inn i posjonsposer med str avh. av bruksområder.

Ingredienser:

Sånn omtrent;

-2 ss. olivenolje.

-2 middelsstore løk.

* Forslag på urter:

Timjan

Basilikum

Oregano

Provensalblanding

Tilsett finhakket løk og hvitløk, vend i oljen til det mykner (men ikke så det bruner!)

Hold tomatene over pannen gryten og klipp de med en kjøkkensaks i små biter (for å få med all saft).

Tilsett en skvett rødvin og skru opp varmen ett par minutter slik at alkoholen fordamper.

Senk varmen og la småputtre i allt fra 15 minutter til to timer (avhengig av hvor "tung" du vil ha sausen.

Bolognese Vegan

Samme oppskriften som over MEN etter at løken og vitløken er mørnet tilsettes 2-4 middels store gulerøtter og 3-6 stilker stangselleri, begge finhakket. Eventuellt ett halvt glass sojamelk etter rødvinen og eventuellt varm litt sojadeig/miter (for eksempel fra Hälsans Kök) i bolognesen når den er nesten ferdigkokt (men det er på ingen måte nødvendig å tilette soja :-) Den dominerende urten i bolognese bør være timjan. Denne blanding bør i motsetnin til den over puttre i 1 - 2 timer. Står seg fint i kjøleskap under lokk i opp til 4 dager. Egner seg også godt å fryse inn.

Forslag på bruksområder:

-pasta bolognese

-bolognesen i lasagne

-også god i gryteretter

BUON APETITO!

Skrevet

Meget sunde også.

Ingredienser:

Sånn omtrent;

-2 ss. olivenolje.

-2 middelsstore løk.

* Forslag på urter:

Timjan

Basilikum

Oregano

Provensalblanding

Bolognese Vegan

Forslag på bruksområder:

-pasta bolognese

-bolognesen i lasagne

-også god i gryteretter

BUON APETITO!

Ps: med en alminnelig tykkbunnet gryte i rustfritt stål skal ikke sausen røres når den står og puttrer, den brenner seg ikke fast på svak varme, ikke bruk lokk. Sma posjoner i panne kan fort koke tørre.

Skrevet

Har ikke noe direkte oppskrift, men bruker enten ferske tomater eller en boks med hakkede tomater..

Først steke løk og litt hvitløk, noen paprikabiter, helle over tomater (enten ferske eller hermetiske), tilsette litt salt og pepper, dæsj med olivenolje, om den er for tynn legger jeg til litt tomatpyre. Litt sukker for å jevne ut den sure tomatsmaken.

Husk at tomatsausene må få litt tid å koke. Til slutt litt fersk basilikum, kanskje litt tørket salvie.

Man kan rett og slett ikke gjøre det særlig feil, det smaker uansett bedre enn de boks-sausene.

Skrevet
:helen:
Gjest navnelapp
Skrevet

Det er ingenting feil med dolmio-glas, dei inneheld det same som det du finn i dei oppskriftene over her. Alminneleg dolmio-saus inneheld ingen tilsetningsstoff anna enn litt sukker og sitronsaft pluss grønsakene. Grunnen til at den held seg så lenge er at den er oppbevart hermetisk, altså bakteriefritt på grunn av oppvarming og tett emballasje, akkurat som hermetiske tomatar.

Skrevet

Det er ingenting feil med dolmio-glas, dei inneheld det same som det du finn i dei oppskriftene over her. Alminneleg dolmio-saus inneheld ingen tilsetningsstoff anna enn litt sukker og sitronsaft pluss grønsakene. Grunnen til at den held seg så lenge er at den er oppbevart hermetisk, altså bakteriefritt på grunn av oppvarming og tett emballasje, akkurat som hermetiske tomatar.

Vet, dolmino tomatsaus er apsolutt ikke den verste ferdigmaten, tror til og med at de har en økologisk variant. Men, og dette høres sikkert veldig blærete ut, så synes jeg at min egen er bedre. Kanskje fordi jeg liker å lage den så godt (med ferske urter, rødvin og masse hvitløk i sausen, se over) og at det blir god duft på kjøkkenet ;-) Er jo så utrolig lettvint. Og rimeligere. Men enig, dolminosausen fra Italia fortjener ett smil :Nikke:

Skrevet

Jeg synes det er godt å bruke Tine kremost som basis for pastasaus. Varierer mellom den hvitløkssmak, urter og kryddersmak.Starter først med litt melk/fløte, rører så inn kremosten. Kan tilsette litt ekstra krydder om det trengs. Kan også bruke kjøtt eller grønnsaksbuljong med vann i sausen, istedet for melk/fløte.

Skrevet

Jeg synes det er godt å bruke Tine kremost som basis for pastasaus. Varierer mellom den hvitløkssmak, urter og kryddersmak.Starter først med litt melk/fløte, rører så inn kremosten. Kan tilsette litt ekstra krydder om det trengs. Kan også bruke kjøtt eller grønnsaksbuljong med vann i sausen, istedet for melk/fløte.

Å, det må jeg og prøve!

Skrevet

Pastasaus er omtrent det enkleste jeg vet når det kommer til sauser. Jeg freser et par fedd hvitløk på stekepanna sammen med vanlig løk og litt purre. Skrur plata ned på det minste og klemmer noen store, søte tomater oppi sånn at de blir ordentlig knust. Har i et par t-skjeer med tomatpurè, salt, pepper og urter (jeg bruker av den ferdige blandingen "pizzakrydder" som man får i butikken). Man kan bruke de urtene man ønsker. Så har jeg i ei lita tskje sukker for sødmen, og voilà. Så kan man jo ha oppi noe kjøtt hvis man ønsker det. Kyllingkjøttdeig, karbonadedeig, skinke osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...