Gå til innhold

Flytte hjemmefra - Økonomi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå fylt gode 18 år, og funderer på å flytte ut sammen med kjæresten som er et år eldre. Vi vil vente til sommeren, men er begge veldig klare for å forlate redet.

Men det er det økonomiske som hindrer oss. Det er det vel for de fleste. Hvordan i all verden skal vi klare å få det til å gå rundt? Vi er begge midt i jobbsøking nå, og regner med å finne en jobb før sommeren.

I tillegg vil vi vel få noe i stipend? Jeg har fått rundt 1.300 kr mens jeg bodde hjemme, men kjæresten har ikke fått noe. Vil beløpet endre seg om man bor hjemmefra? Er også usikker på om vi vil få bortebostipend. Ikke bor foreldre 40 km unna skolen, det er ikke 3 timers reisevei, og ingen særskilte grunner til å ikke bo hjemme.

Om vi regner med at begge får 1.500 kr i stipend er jo dette såvidt nok til leie. Hvor mye vil vi måtte jobbe for å klare dette? Er det i det hele tatt mulig? Kommer ikke til å ta opp studielån, ettersom vi bare går på vgs.

Håper det er noen som kan komme med innspill, positive som negative, erfaringer, tips, hva som helst. Er ikke så hast å flytte, men merker det blir trangere og trangere hjemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må nok skaffe dere jobb, hvis ikke blir det vanskelig. Jeg fikk stipend, men jobbet i tillegg, og da gikk det fint. Kommer jo an på hvor mye dere må betale i husleie, strøm, mat osv. Jeg ville nok ikke prøvd å bodd alene med en inntekt på mindre enn 5-6000 i mnd, det er minimum syns jeg da...

Jobb hele sommerferien, i vinterferier og juleferier, og spar pengene, så rekker det lengre :)

AnonymBruker
Skrevet

Må nok skaffe dere jobb, hvis ikke blir det vanskelig. Jeg fikk stipend, men jobbet i tillegg, og da gikk det fint. Kommer jo an på hvor mye dere må betale i husleie, strøm, mat osv. Jeg ville nok ikke prøvd å bodd alene med en inntekt på mindre enn 5-6000 i mnd, det er minimum syns jeg da...

Jobb hele sommerferien, i vinterferier og juleferier, og spar pengene, så rekker det lengre :)

Er et kriterie at vi begge får jobb, ja! Og jobber vi omtrent hver helg, og noen ettermiddager i uken begge to blir jo det godt over 6 000. Uff, skummelt å flytte for første gang, aner jo ikke hvordan det kommer til å bli økonomisk. Men er vel tryggere når man er to.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok fortsatt at dere får stipend. Det er avhengig av foreldrenes inntekt.

I tillegg så kan dere ha krav på bidrag fra foreldrene deres dersom dere går på videregående. Det siste anbefaler jeg ikke dersom dere ikke vil lage grums i familien. Det er jo faktisk dere som velger å flytte ut. Ikke nødvendig i det hele tatt for dere kunne ha bodd hejmme til dere var ferdig med videregående.

Skriver dere uten at jeg vet om det gjelder begge to.

Skrevet

Er et kriterie at vi begge får jobb, ja! Og jobber vi omtrent hver helg, og noen ettermiddager i uken begge to blir jo det godt over 6 000. Uff, skummelt å flytte for første gang, aner jo ikke hvordan det kommer til å bli økonomisk. Men er vel tryggere når man er to.

-TS

Generelt er det tryggere å være to, men husk at det kan hende dere finner nye sider ved hverandre dere ikke klarer å takle. Vasker han opp, kan han vaske klær og lage mat? Jeg hadde ikke klart å bo med min samboer om ikke han hadde tatt like stor del av husarbeidet.

Uansett, husk på at møbler koster, og prøv å finne et sted med mest mulig inkludert, gjerne hvitevarer, strøm, internett, tv om det er mulig :) Mye bedre å samle alt i en fast regning i mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok fortsatt at dere får stipend. Det er avhengig av foreldrenes inntekt.

I tillegg så kan dere ha krav på bidrag fra foreldrene deres dersom dere går på videregående. Det siste anbefaler jeg ikke dersom dere ikke vil lage grums i familien. Det er jo faktisk dere som velger å flytte ut. Ikke nødvendig i det hele tatt for dere kunne ha bodd hejmme til dere var ferdig med videregående.

Skriver dere uten at jeg vet om det gjelder begge to.

Har ikke tenkt å kreve en krone av foreldrene mine, det har ikke han heller. Skal vi flytte ut, er det for å være selvstendige. Det jeg lurte på ang. stipend var om vi eventuelt får noe mer enn før, da vi flytter for oss selv.

-TS

Skrevet

Dere får vell bortebo stipend om dere flytter hjemmefra og går skole, som ligger på 3500 ca? men det er vell en del kriterier for å ha krav på det. gå på lånekassen sin hjemmeside og se der :)

AnonymBruker
Skrevet

Generelt er det tryggere å være to, men husk at det kan hende dere finner nye sider ved hverandre dere ikke klarer å takle. Vasker han opp, kan han vaske klær og lage mat? Jeg hadde ikke klart å bo med min samboer om ikke han hadde tatt like stor del av husarbeidet.

Uansett, husk på at møbler koster, og prøv å finne et sted med mest mulig inkludert, gjerne hvitevarer, strøm, internett, tv om det er mulig :) Mye bedre å samle alt i en fast regning i mnd.

Har tenkt mye på akkurat det, ja, men er veldig sikker på at det skal gå bra. Vi er begge ganske neat freaks, så rydding skal ikke være noe problem. Har vært sammen i noen år og, så vi er trygge på hverandre.

Har en del penger oppspart til møbler, eventuelle hvitevarer, depositum osv, så vi skal nok klare den første kneika. Det jeg lurer på er hvordan vi skal klare oss når hverdagen kommer, og vi må leve på det vi tjener.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Dere får vell bortebo stipend om dere flytter hjemmefra og går skole, som ligger på 3500 ca? men det er vell en del kriterier for å ha krav på det. gå på lånekassen sin hjemmeside og se der :)

Ja, de kriteriene er at man enten har tre timers reisevei fra foreldrenes hjem, foreldrenes hjem er 40 km unna skolen, eller at det er noen spesielle grunner til at man ikke kan bo hjemme. Vi fyller ikke noen av de kriteriene, så det ser mørkt ut på bortebo. Hadde likevel håpet at noen kom med en positiv overaskelse, hihi.

-TS

Skrevet

bostøtte da? men da kan man ikke motta stipend eller om det var bortebo man ikke kunne motta husker jeg ikke, husbanken.no ;)

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke bostøtte når man går på skole eller studerer, hvis man ikke har en trygd eller aap.

En begrunnelse dere kan bruke for å få borteboerstipend er at dere er blitt kastet ut hjemmefra fordi foreldrene deres er i mot at dere er sammen. Men det er å gå litt langt.

Dere kan jo jobbe litt og ta opp litt i studielån, f.eks. 20.000 hver.

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke bostøtte når man går på skole eller studerer, hvis man ikke har en trygd eller aap.

En begrunnelse dere kan bruke for å få borteboerstipend er at dere er blitt kastet ut hjemmefra fordi foreldrene deres er i mot at dere er sammen. Men det er å gå litt langt.

Dere kan jo jobbe litt og ta opp litt i studielån, f.eks. 20.000 hver.

Flytter hjemmefra på eget initiativ, så blir nok ikke bostøtte eller bortebo på oss. Har heller ikke så veldig lyst til å ta opp lån. Vil iallefall se det litt an først. Får bare jobbe så mye vi kan, iallefall i sommer, ferier, helger osv. Håpe på at det ordner seg!

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...