Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er nytt for meg, og vil gjerne høre om deres hverdag med lavt stoffskifte, hvordan det har arta seg for dere, symtomer, behandling osv osv...

Lista er så lang over symptomer, har antageligvis hatt det i 3,5 da jeg gikk ned 20 kg og begynte med kremer for tørr hud.. Har ikke visst noe om dette før jeg begynte å søke på symtomene mine på nettet.. Tok blodprøve og T4 verdien var 7 og TSH 25...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en stoffskifteproblematikk i over 6 år. Jeg har i utgangspunktet for høyt. Tok en operasjon for noen år siden så nå er utgangspunktet mitt for lavt.

Jeg svinger mellom høyt og lavt alt etter medisindose. Klarer ikke å stabilisere det. Jeg blir ikke deprimert, men kan få en tristhet. Vekta går litt opp og ned, men ikke større variasjoner en 10 kg. Tidvis så fryser jeg veldig. Ikke merket noe på hår eller mens.

Det jeg synes er aller verst er manko på energi. Spiller ikke noe rolle om jeg er over eller undermedisinert. Jeg drømmer om å våkne en morgen og si hei og hå og jippe. Overskudd og energi. Sist var en dag i september i fjor.

Alle opplever vi det forskjellig, men det kan være godt å få andres fellesskap og erfaringer. Anbefaler deg å melde deg inne her: http://www.stoffskifte.org/

Sjekk opp kurs på lærings- og mestringssenter på tilhørende sykehus. Jeg har vært på et på Aker. Står nå på venteliste på et i Buskerud. Der får man kursing, info, veiledning og du treffer andre i samme situasjon.

Skrevet

Har hatt en stoffskifteproblematikk i over 6 år. Jeg har i utgangspunktet for høyt. Tok en operasjon for noen år siden så nå er utgangspunktet mitt for lavt.

Jeg svinger mellom høyt og lavt alt etter medisindose. Klarer ikke å stabilisere det. Jeg blir ikke deprimert, men kan få en tristhet. Vekta går litt opp og ned, men ikke større variasjoner en 10 kg. Tidvis så fryser jeg veldig. Ikke merket noe på hår eller mens.

Det jeg synes er aller verst er manko på energi. Spiller ikke noe rolle om jeg er over eller undermedisinert. Jeg drømmer om å våkne en morgen og si hei og hå og jippe. Overskudd og energi. Sist var en dag i september i fjor.

Alle opplever vi det forskjellig, men det kan være godt å få andres fellesskap og erfaringer. Anbefaler deg å melde deg inne her: http://www.stoffskifte.org/

Sjekk opp kurs på lærings- og mestringssenter på tilhørende sykehus. Jeg har vært på et på Aker. Står nå på venteliste på et i Buskerud. Der får man kursing, info, veiledning og du treffer andre i samme situasjon.

Tusen takk for svar! Nå har jeg meldt meg inn.. ser at jeg har skreve feil, jeg gikk jo selvfølgelig opp 20 kg.

Noen som har gått ned betraktelig med riktig behandling??

Gjest Lat stoffskifte
Skrevet

Har hatt lavt stoffskifte noen år nå. Det gikk lang tid før jeg fikk diagnosen, etter å ha vært til uttallige undersøkelser pga det ene og det andre, som legen etterhvert fant ut at kunne være stoffskifterelatert.

Verdiene mine var aldri så markant på bærtur som dine, jeg hadde en TSH på 5,8 og FT4 på 11 da jeg begynte med Levaxin. Det var på bakgrunn av symptomene at legen fant ut at jeg skulle prøve levaxin.

Før jeg begynte med behandling sleit jeg med diverse stikksmerter (var sånn det begynte), spesielt i brystregionen. En veldig merkelig svimmelhet (kjentes ut som noen klemte på hjernen min), kunne "miste" helt standard ord midt i en samtale osv. I tillegg var jeg deprimert og følte meg aldri utsovet. Sovnet ofte over pulten på skolen, sleit med å holde meg våken hele dagen.

Uttallige forsøk på å gå ned i vekt var også fullstendig mislykkede. Prøvde intensiv trening, var hos ernæringsekspert og fikk satt opp diettplan... uten at det resulterte i mer enn en eller to kilo ned (av rundt 40 kg for mye etterhvert)

Jeg har fremdeles ikke fått verdiene mine helt der jeg vil ha dem, og det er hardt å gå ned i vekt. Har med streng lavkarbo kommet meg ned 20 av totalt 40 kilo, men ting har stoppet opp nå. Og det har tatt tid å få av de 20 kiloene også.

Behandling for lavt stoffskifte betyr ikke automatisk at du går ned i vekt, men når verdiene dine normaliserer seg vil du ha en bedre sjanse til å lykkes. Det sies at å slanke seg når man har lavt stoffskifte er som å kjøre bil med brekket på, og det kan jeg absolutt skrive under på.

Hvis du er insulinresistent, som mange med lavt stoffskifte faktisk er, bør du absolutt vurdere et karbohydratredusert kosthold (merk at jeg ikke sier karbohydratFRITT). I tillegg har oss med lavt stoffskifte godt av styrketrening, for mer muskler setter mer fart på kroppen, som jo går litt på sparebluss hos oss.

MEN selv om vektnedgangen ikke går så raskt som jeg ønsker (gjør den noen sinne det? er man ikke alltid utålmodig?), og selv om jeg ennå ikke har nådd målene mine på TSH og FT4, er jeg bedre enn jeg var før jeg startet med levaxin. Jeg har nesten ikke vondt mer og svimmelheten er borte. Sliter fremdeles med energi og depresjoner til tider, men satser på at det blir bedre når jeg finner optimal dose.

Til slutt en anbefaling. I Sonjas Stoffskifteforum finner du veldig mange kunnskapsrike mennesker. Anbefaler deg å ta en tur innom der.

Skrevet

Så fint å høre andres historie! Håper i allefall at jeg går ned litt, har gått gravid to ganger i løpet av de 3,5 årene jeg antageligvis har hatt lavt stoffskifte også... Og merkelig nok så har jeg kommet meg 3 kg under der jeg startet første gang jeg var gravid... Håper det blir letter å komme seg ned de 13 man mangler med rikitg medisinering!

Noen som vet hvordan det er å være blodgiver feks? har meldt meg og venter bare på å ta blodprøver...

Jeg har forresten begynt på 25 mikrogram med levaxin... leste litt på nettet, og der stod det at eldre over 60 skulle begynne forskiktig men unge friske kunne begynne med normaldose. Vil ha effekt nå, men uansett sikkert greit å ta det pent!

Hva har deres andre verdier verdt på og hvilke doser har dere fått?

Skrevet

Dette er forresten meg som startet innlegget :)

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å søke i søkefeltet på lavt stoffskifte, har vært diskutert fra tid til annen her. Mange forskjellige erfaringer :)

Forøvrig har ikke dosering noe å gjøre med hvor frisk eller dårlig man er, men hvor godt kjertelen(eller det som er igjen) selv klarer å produsere.

Hele poenget er hvordan kroppen tar opp tyroksinen - ikke mengden du tar.

Var en spesialist som forklarte det ganske godt med at en normal produksjon vil tilpasse seg hormonnivåene - som svinger gjennom hele dagen.

Når man har forstyrrelser, og må ta syntetisk tyroksin - så vil tyroksinnivået ikke følge disse svingingene, men bare holde seg på en rett linje.

Ergo, i løpet av dagen svinger hormonene - men tyroksinen tar ikke toppene og bunnene, derav varierende dagsform.

Trikset er å finne en balanse - og dessverre vil det jo for endel være vanskelig å finne den optimale, fordi det enten blir litt for høyt - eller litt for lavt.

Forøvrig er det veldig ubehagelig - og tungt for hjertet å begynne rett på "riktig" dose. Kjertelen produserer kanksje litt selvi varierende dose) - og dette må tilpasses.

Det er umulig å si hva slags dose du skal ha, det må du prøve deg frem på.

Tok meg faktisk iallefall 6 år å finne en nogenlunde OK dose, fordi legen min ikke var så oppegående på problematikken. Har nå hatt lavt stoffskifte i tja...8 år, og enda må jeg justere opp og ned etter hva formen tilsier.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Nå har jeg meldt meg inn.. ser at jeg har skreve feil, jeg gikk jo selvfølgelig opp 20 kg.

Noen som har gått ned betraktelig med riktig behandling??

begynte å lure her.....NED?.... ;)

nei, jeg måtte ha for høyt for å gå ned - og det er absolutt ikke å anbefale.

det var ikke med vilje for å si det slik(lege som fulte dårlig med) og etter en 3 år på evig slankekur raste jeg ned 20 kg på få måneder.

Det skjedde bokstavelig talt på badet.....og fikk et solid angstproblem - men visste jo ikke hvorfor selv.

Men, kjenner flere med lavt stoffskifte som har klart å gå ned, de må bare bruke mer tid enn andre. Og selvsagt ha mest mulig optimal dosering.

Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte noen år. Jeg er i følge legen "riktig" dosert på levaxin, men jeg er utrolig sliten, mister hår, fryser mye, hender og føtter er iskalde, jeg eier ikke konsentrasjon, glemmer veldig mye, orker ikke følge med på en hel film eller lese langt i ei bok, jeg har ikke energi til å gjøre noen ting og er egentlig helt satt ut av spill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...