Gå til innhold

19 stemmer

1. 1. Resirkulerer du?

• Ja
      15
    • Nei
      4
    • Separerer plastikk i egen pose fordi det er billigere
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er veldig opptatt av dette med resirkulere. Min familie gjør det, men de jeg bor med nå gidder ikke. Jeg prøver så godt jeg kan, men av og til føles det som jeg er den eneste i hele verden som gidder. Bor i England og der har de ikke pant så alle plastikk flasker går rett i bosset.

Vi bor i en blokk hvor vi har plastikk og metall bosspann rett uti gangen. Og vi egne resirkulering bosspann over alt på universitet mitt, men ingen bruker dem. Jeg blir så sint. Her gjør de det så enkelt som mulig for at folk skal resirkulere og likevel gidder ingen. :kjefte:

Endret av Chiyo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytt*

Skrevet

Delvis. Glass og papir havner pent i sekker og containere. Plast går derimot i avfallet, for her er ikke noe godt system for plastresirk. Hadde det vært skikkelig tilrettelagt så hadde jeg nok vært flinkere til å sortere ut plast og metall også.

Skrevet

Liker å sortere det som kan sorteres.. Metall og glass, plastikk og papp.. Matavfall også. Syntes det er skremmende at folk ikke "gidder" Det er jo så bra med retur stasjoner i de fleste kommunene her i Norge ihvertfalll.

Søppel blir ikke borte, selv om det er noen som henter det hver uke...

Skrevet (endret)

Sorterer glass/metall, papir, plast. Mat og ymse går i restavfallet. Plastembalasje, isopor etc legger vi i (gratis) plastsekker som hentes sammen med papirdunken. Flasker/bokser pantes selvsagt.

Der jeg bodde før var det en søppeldunk til papir, en til mat og en til restavfall. Der jeg bodde før det igjen, var det ingen sortering - bare en dunk restavfall. Papir måtte i så fall bæres til returpunkt (og det var ikke i behagelig nærhet, det skjedde stort sett ikke). Plast kunne leveres gratis på gjennvinningstasjonen, men dit kom jeg meg ikke uten bil så det ble aldri noe av.

Kunne vært flinkere. Bruker ikke mye så mye krefter på å skylle/vaske plast, så noe havner i restavfallet.

Endret av agenda
Skrevet

Ja ,så mye jeg klarer. Prøver å lære de på jobben dette også, men det er ikke enkelt.

Skrevet

Foreldrene mine putter plast i en egen sekk som de har hvedsiden av det grønne bosspannet når det skal tømmes. Fordi da slipper de å tømme hver uke. Da sparer man penger og plasten blir sortert.

De samler glass og metall og kaster det i kontieineren uten for butikken. Og papir går i papir bosspannet.

Skrevet

Resirkulerer glass, metall og papir. Bor i Oslo og der vi bor har vi ikke fåttordningen med plast og matavfall enda, men når det skjer blir selvfølgelig det også resirkulert.

Og litt i sammenheng: jeg prøver å ikke kaste noe så lenge det kan brukes til et eller annet. Klær og sko som ser pene ut gir jeg til Fretex eller loppemarkeder. Er de ødelagt klipper jeg dem opp og bruker som filler, og glidelåser/knapper er kjekke å ha i bakhånd. Møbler selger jeg eller gir bort.

Skrevet

Jeg resirkulerer. Plast, metall og glass tas med på vei til butikken og kastes i egne containere der. Matavfall i en dunk, papir i en annen og restavfall i en tredje. Jeg har en til to poser restavfall i uka, noe som betyr at restavfallsdunken min tømmes ca en gang i måneden. Tomflasker panter jeg, noe annet er jo å kaste penger.

Skrevet

Sorterer svært lite må jeg innrømme. Panter flasker, leverer noe glass til returpunkt, og sorterer det meste av papp og papir.

Skrevet

Har en egen miljøstasjon, som jeg kaller det!:jepp:

Dimpa fra Ikea. Kostet under 100kr, tror jeg. Og der sorterer jeg panteflasker, papp/papir og glass/metall.

Pappen har vi boks for i søpleskapet, samnen med matavfallet, flaskene pantes når sekken er full, og metall/glass leveres i dunken 100m fra huset. Plast er vi ikke flinke til, da det må kjøres avgårde...:sjenert: Har vi kjøpt noe med store mengder plast, hender det at mannen kaster det på jobben.

Men kommunen snakker om at vi også skal få de fine dunkene til både plast og glass/metall til hver husholdning! :heiajente:

Batterier, lyspærer og annet ee-avfall leveres der det skal, klær, møbler og annet som kan brukes gis bort til veldedighet, finn.no eller selges.

Også bruker jeg miljønett, liten innsats, stor gevinst!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...