Gå til innhold

Forstuet ankel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Noen som har forstuet ankelen sin kraftig noensinne og vil dele rehabiliteringsprosessen med meg?

For i overkant av fire uker siden var uhellet ute og jeg klarte å forstue ankelen ganske kraftig. Først var det en uke på krykker forfulgt av 2-3 uker med halting. Nå har jeg sånn ca kommet til det punktet hvor jeg klarer å gå uten å halte og nesten uten smerte (med mindre jeg går i ujevnt terreng og tråkker litt skeivt). Har likevel noe hevelse, men ikke så stor nå lengre.

Har fått beskjed om å bruke ankelen så mye som mulig, samt at jeg har gjort masse øvelser hver dag siden jeg kunne stå på foten.

Testa en joggetur her om dagen, men det resulterte i at ankelen ble dobbelt så stor igjen i etterkant. Selve joggeturen var ikke så smertefull at det gjorde noe, men resten av dagen var et lite helvete. Jeg konkluderte med at jogging var kanskje ikke så lurt likevel.

Vet at dette sikkert er ganske individuelt, men noen som vet sånn ca når det er lurt å jogge igjen? Jeg ser egentlig ikke helt logikken i å avstå fra jogging (utenom smerte) i og med at det egentlig styrker leddbåndene, men jeg er forsiktig og jogger ikke der det er fare for å tråkke over igjen.

Begynner å bli ganske rastløs!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hatt en skikkelig overtråkk (noe det høres ut som) så har du skadet muskler, sener og bindevev ganske kraftig og du bør virkelig ikke jogge på en stund enda. Det er ekstrem belastning for beina, og du gjør det bare vondt værre med å plage foten din på denne måten.

Anbefaler deg faktisk å ta kontakt med fysioterapeut for å få lagt opp et behandlings- og opptreningsopplegg. Ja, det er å bra å bevege foten så mye som mulig, men det er ikke bra å belaste den for mye for tidlig. Det ender opp med motsatt virkning.

Er noen år siden jeg har tråkket over skikkelig selv nå, men det ble noen stygge overtråkk når jeg spilte fotball. De aller værste gangene så tror jeg at jeg var ute av spill i rundt 8 uker, og jeg løp ikke på foten i godt over 6 uker.

Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg spilte fotball aktivt for noen år siden, greide jeg også å tråkke skikkelig over under en kamp. Fy søren, verre smerte har jeg ikke opplevd noen gang tror jeg. Jeg endte, som deg, med å gå på krykker, i ca 2 uker. Siden jeg da spilte fotball, fikk jeg dekket konstnadene for fysioterapi av klubben. Han sa at jeg måtte begynne å belaste foten så snart som mulig, men foten var så hoven og smertefull at jeg som sagt ikke greide dette før etter 2 uker. Etter dette fortsatte jeg med behandling hos fysio med bla ultralydbehandling. Jeg trente også mye på balansepute/brett, og fikk beskjed om at jeg måtte kjøpe dette og balansere litt hver dag. Fysioen sa også at det var veldig viktig å rulle hele foten nedi bakken når jeg gikk, og ikke fkes gå på en side av foten som mange har tendenser til å gjøre etter et kraftig ovetråkk. Ca 6 uker etter ovetråkket mente fysioterapeuten jeg så smått kunne begynne å jogge igjen. Den første tiden måtte jeg jogge i 8-tall, for å styrke senene på sidene av anklene, som hadde blitt halvveis revet av når jeg tråkket over. Fysioterapeuten sa også at det var viktig å ikke vende hurtig slik at jeg kunne tråkke over igjen. I tillegg måtte jeg teipe foten når jeg var i aktivitet. Men jeg var for sløv med disse øvelsene, altså balansebrett hver dag og å løpe i 8-tall, og begynte for tidlig å trene hardt igjen, så ankelen min ble aldri helt bra igjen, og jeg tråkket over igjen og igjen, og måtte tilsutt slutte med fotballen. Dett angrer jeg veldig på nå!

Så for å oppsummere:

- jeg vil råde deg til å gå til en fysioterapeut og få en plan for "rebabilitering"

- Kjøp et balansebrett/balansepute

- Begynn med rolig jogg, i 8-tall

- ikke begynn med intensiv løping for tidlig!

- Gjerne teip foten når du skal løpe

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...