Gjest Mynona83 Skrevet 13. mars 2011 #21 Skrevet 13. mars 2011 De har ikke stort bitt og kan ikke bite noen til blods og det tror jeg ikke en liten chihuahua kan heller. Men han har aldri bitt noen, har bare problemer med å rive i stykker en pose med hundegodter og fikk det ikke til. En dvergdachs har et større og kraftigere bitt og kan raskt skade en annen hund hvis de kommer i en kampsituasjon. Men det er jo ikke greit at en hund biter selv om man ikke blir bitt til blods! Det er den holdningen jeg merker hos mange med miniatyr hunder. Hvis en chihuahua biter en 1 åring, vil jo potensielt den ungen bli livredd for alle hunder resten av livet. Og ungen kan da få ekstremt vondt.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #22 Skrevet 13. mars 2011 Men det er jo ikke greit at en hund biter selv om man ikke blir bitt til blods! Det er den holdningen jeg merker hos mange med miniatyr hunder. Hvis en chihuahua biter en 1 åring, vil jo potensielt den ungen bli livredd for alle hunder resten av livet. Og ungen kan da få ekstremt vondt. Det var ikke det jeg mente, er enig med deg i at biting ikke er greit. Jeg skrev bare om det siden en i tråden nevnte en chihuahua som bet en annen hund til blods. En liten hund trenger også oppdragelse og det er like mye jobb som med en stor.
Gjest Footloose Skrevet 13. mars 2011 #23 Skrevet 13. mars 2011 Åh jeg får SÅ mye tyn for mitt hundevalg her jeg bor. Liten bygd full av "ordentlige" hunder som er med på jakt og ellers tilbringer dagene bjeffende i hundegård. Så kommer jeg ruslende med min bittelille i rosa fleecedress, og folk kan være inderlig frekke. De skulle bare visst de at min "pyntehund" er dritrå på spor, lydig som farsken, elsker fjellturer og er veloppdratt til tusen. Dritfolk assa:D
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #24 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har også en liten hund. Virker som folk rundt oss ikke tror at han trenger 1,5 - 2 timers turer. MEN det gjør han. En annenting er at jeg opplever at småbarnsforeldre tror at hunden er ufarlig for ungene deres fordi han er liten. Min hund er absolutt ikke barnevennlig. Den er ikke vant med unger i det hele tatt og blir kjempe redd om de kommer for brått på. (Jeg vet om dette og holder hunden unna, slik at det ikke oppstår uheldige episoder) Små hunder trenger absolutt dressur. Det er en stor hund i liten kropp.
fionel Skrevet 14. mars 2011 #25 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har også en liten hund. Virker som folk rundt oss ikke tror at han trenger 1,5 - 2 timers turer. MEN det gjør han. En annenting er at jeg opplever at småbarnsforeldre tror at hunden er ufarlig for ungene deres fordi han er liten. Min hund er absolutt ikke barnevennlig. Den er ikke vant med unger i det hele tatt og blir kjempe redd om de kommer for brått på. (Jeg vet om dette og holder hunden unna, slik at det ikke oppstår uheldige episoder) Små hunder trenger absolutt dressur. Det er en stor hund i liten kropp. Å er også DØDS lei av foreldre som tror at det er heelt greit at de små barna dems kan få komme ut av vogna og hilse på vovven som sitter ved siden av meg om vi venter på grønt lys etc... åå det er sååå irriterende, ritkignok er min glad i mennesker, men det finnes da grenser, og det VET jo faktisk ikke foreldrene NOENTING om! Apropo det med kommentarer, første uken jeg hadde mini var hun med i løypa i skogen, da møtte vi en mann med en stor STOR hund, og tror du ikke han sier: Hva faen gjør den lille rotta i SKOGEN!?! hahaha nå skal bikkja mi få lunsj!! Jeg ble så sinna!!!
Gjest Aria. Skrevet 14. mars 2011 #26 Skrevet 14. mars 2011 Hehe, jeg har også hørt den rotte kommentaren mange ganger. Passer ofte en Chihuahua, og hun elsker å gå tur, så vi går mange turer i marka. Folk kommenterer det ofte. En som sa (da vi hadde gått ganske langt rundt et vann): jøss, klarer den å gå tilbake den der a?? Er helt enig i at hund er hund. Små som store trenger tur og dressur. Har selv en liten hund på snart et år, kunne aldri falle meg inn å ha henne i en veske, hun er egentlig veldig selvstendig og liker ikke å bli løftet, og dette respekterer vi selvfølgelig. Syntes ofte folk duller unødvendig mye med små hunder og liksom gjør de "dumme og søte". Synd! De jeg kjenner med små hunder er stort sett veloppdragne og får masse turer hver dag (som de også liker), de brukes til spor og har de på dressurkurs osv. Når det er sagt, så opplever jeg at det finnes gneldrete små hunder med dårlig oppdragelse (som er eiers feil, ikke hunden), MEN jeg opplever da også mange uoppdragne store hunder, som ikke er lydige. Opplever ofte store hunder som tigger når jeg er på besøk hos folk, og eier som ikke sier en dritt. (som svar til den sofa-kommentaren)
millie88 Skrevet 14. mars 2011 #27 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har en dverg puddel jente på 1 år og jeg opplever også utrolig mye fordommer. Ikke bare er dette en liten hund på ca 5 kg, men i tillegg er det en puddel! Veldig mange forbinder puddel med gneldrebikkjer, men som jeg alltid har ment så har ikke dette nødvendigvis noe med rasen å gjøre, men heller hvordan eieren er og dresserer hunden. Jeg har hatt stor rase før og syntes hun jeg har nå er helt lik som den i oppførsel. Jeg har fra første stund vært veldig opptatt av å ha en lydig hund og vi har gått tre dressurkurs hittil og begynner snart på vårt fjerde. Hun kan nå det meste innenfor hverdagslydighet, men har hatt noe problemer i det siste da hun er rett rundt sin første løpetid og alt hun har lært er tydeligvis "glemt" men dette er jo bare en fase hun er inne i nå og vi må derfor være ekstra påpasselige både ute på tur og inne. Heldigvis virker det som flere med små hunder har skjønt at dressur er viktig, for på alle kursene vi har gått på har det vært 90% små raser og alle ble kjempe flinke i løpet av kurset! Skulle selvfølgelig ønske at folk ikke hadde så mye fordommer mot de små rasene, men det bunner jo selvfølgelig i at eierne ikke har hatt god nok kontroll osv på hundene. Og det er jo gjerne sånn at de negative situasjonene man opplever sitter lengst igjen i vår hukommelse og det er dette vi sprer vidre til andre!
Tears.of.the.Sun Skrevet 14. mars 2011 #28 Skrevet 14. mars 2011 Det er idiotisk å folk å tro at de kan kjøpe en hund av mindre størrelse, fordi de tror at mindre størrelse innebærer mine hjerneaktivitet, mindre mosjonsbehov, mindre stimuleringsbehov og koseligere personlighet. Enhver hund !! uavhengig av størrelse, farge og rase kan bli en "gneldrehund" eller en "lat hund" eller en "aggressiv hund". Jeg vil faktisk strekke meg så langt som til 90% og si at den 90% er prosentandelen effekten OPPDRAGELSEN og eierens egasjement. De resterende 10% kan være hundens arvelinjer og rasestandaren. (Dette er bare et tall jeg slenger rundt meg, ikke noe jeg har kilder/henvisninger til) Poenget mitt blir som følger: Skaff deg en hund hvis du vil ha en HUND, skaff deg en kanin hvis du vil ha et dyr, men mindre ansvar. En hund er et ekstra familiemedlem, uansett om det er en 80 kg Grand Danois eller en 3 kg Toy Puddel så er det et familimedlem. Som kommer til å være som et barn under valpetiden og det første året, og deretter en voksen som ikke helt kan ta vare på seg selv. Men som trenger tid, oppmerksomhet, forståelse og engasjement fra eier!! "En stor hund" i en liten hund er et begrep jeg liker godt og som jeg bruker å svare dem som spør "er det virkelig no hund i den lille tassen?" Det gir dem mer trygghet på en eller annen måte. 2
skogens jente Skrevet 16. mars 2011 #29 Skrevet 16. mars 2011 Har jobbet på stor kennel med 60 hunder om sommeren, og der var det store akitaer, rotweilere, kongepudler, scæfere, og mellomstore og små. Dem jeg måtte passe meg litt for var dem små, dem kunne være litt mer vrange, ble bitt av en papillon der. Skjønner godt at folk kan ha litt fordommer mot små hunder, men det er som sagt ikke hundene det er no galt med. Det gale sitter i hodet på folket med ustyrlige småhunder. Bestemors hund var av den greie sorten, ingen bjeffing og den var lydig, hvorfor? Bestemor oppdrog den som en hund, og den fikk være en hund. Og det var en papillon som går for å være gneldrette. Jeg elsker store hunder, spesielt polarhundene, har drevet litt med kjøring og jeg har som regel hadt mellomstore blandingshunder, det er blandings som jeg liker best. Nå bor jeg i en leilighet i byen og har en liten hund, en rasehund som ikke røyter og syns det er herlig med liten hund. Var akkurat på besøk hos noen og får ta med hunden min dit, men hun ble ikke så glad da noen kom med en stooor hund. Og det er lettere å få noen til å passe min lille hund en dem litt større jeg har hatt tidligere. Men denne lille hunden min krever mer enn dem større hundene jeg har hatt, så for meg har det vært mer arbeid med denne hunden enn de andre. Hilsen hundevenn:)
Sayonora Skrevet 17. mars 2011 #30 Skrevet 17. mars 2011 Jeg har 3 chihuahuaer, og er utrolig lei av folks fordommer mot hundene mine. Ikke nok med at de har fordommer, men de skal liksom alltid passe på å uttrykke fordommene sine akkurat høyt nok til at jeg hører det. Til å begynne med var det faktisk ganske sårende når folk slang ekle kommentarer til hundene mine, de er faktisk det eneste levende i livet mitt som JEG SELV har valgt å leve med, og er utrolig glad i. Jeg hadde aldri slengt stygge kommentarer om et barn, selv om jeg ikke synes alle er like søte, og NEI jeg sier ikke at hundene mine er barn, men at jeg er utrolig glad i de, og det er DE jeg lever med hver dag. Jeg er oppvokst med schäfer, vorster, drever og golden, men dette er ikke hunder jeg ville ha når jeg ble boende i storby. Da måtte jeg ta hensyn til størrelsen på leiligheten min, altså jeg måtte ha en liten hund, og jeg var ute etter selskapshund, da passet det best med en miniatyr. Mange grunner til at valget falt på den rasen jeg valgte, har aldri angret et sekund, og synes ikke det skal være nødvendig å forsvare et slikt valg. Når det gjelder oppdragelse av hunder, kan jeg bare påpeke at de hundene jeg har møtt som har angrepet uten synlig provokasjon så er det mest større hunder. Utrolig mange som har fått et annet syn på småhunder etter at de faktisk har tatt seg tid til å hilse på hundene mine, og det er veldig koslig. Det er desverre mange dårlige hundeiere der ute, man ser kanskje flest av de med småhunder fordi de tør å bevege seg ute med hunden sin selv om de ikke har kustus på den? Hvis du leser gjennom permen med hunder til omplassering hos FOD er det stort sett utelukkende STORE hunder som omplasseres, veldig ofte med adferdsproblemer, som skyldes hvem? 1
xenasixx Skrevet 17. april 2011 #31 Skrevet 17. april 2011 Jeg har selv litt fordommer, men da mot hundeeierne! Selv er jeg en 18 år gammel jente som fikk min første chihuahua i høst. Jeg vet at jeg bryr meg veldig om, og trener hverdagslydighet. Akkurat som jeg gjorde med han. Jeg hadde bare hunden en kort periode, men bare på den tiden ble han sosialisert med mennesker og dyr, var med meg på buss, tog, bil, dusjet og klippet klør flere ganger, kunne kommandoene: sitt, bli, ligg, værsegod, ned. Hadde gått med han flere ganger i bånd, og noen få KORTE turer alene uttafor butikken samt at han kunne være alene hjemme i flere timer løs i stua! Kort sagt er jeg fornøyd med den jobben jeg gjorde, og ble litt lei meg/skeptisk når oppdretter fortalte at han var blitt solgt til en ung jente i Oslo. Dette er selvfølgelig veldig fordømmende, men det første jeg tenker er disse blonde jentene med miniatyrhunder i veske/på arm. Jeg vet selvfølgelig at alle unge jenter i oslo ikke er en mini Paris Hilton.
Alvina Skrevet 17. april 2011 #32 Skrevet 17. april 2011 Min tante har en pomeranian som jeg ofte passer, og han bjeffer mot bygningsarbeiderne (blokka skal renoveres), men jeg opplever at alle bare smiler og er litt sjarmert av han, selv bygningsarbeiderne som han helst vil ha vekk. Men så er han veldig fin da og er den eldste hunden i området, så han har rangen. Han er gode venner med hunder han møter og som eieren kjenner, men kan virke overlegen og vil ikke kosepose og bli klappet. Da han var yngre var han mer mottagelig. Han er ingen veskehund, har vært på fjellturer hver påske og sommer og får cirka en til to timer turer daglig. Han elsker sølevann og legger seg ned i vannpytter sammen med rompetroll og mose. Han har også godt gjeterinstinkt, men er ingen jeger, han kan treffe på et fuglerede på bakken og bare titte på eieren og se på fugleungene. Ja han er fin, tror han er født sånn. Jeg forbinder ikke små hunder med vesker... de er sstore hunder i en liten kropp. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #33 Skrevet 18. april 2011 Jeg må innrømme at jeg har mine fordommer mot småhunder ja, men ikke uten grunn. I min slekt har vel så og si alle hund, og vi er kun to stykker som har store hunder (jakthunder). Resten består av små terriere, chihuahuaer og diverse småraser. Felles for disse småhundene er at samtlige bjeffer på absolutt ALT, de glefser og biter dersom man er uheldige å komme borti de, ligger som den største selvfølge i møblene, og sitter ved matbordet på fanget til eierne. Dette er vel ikke hundenes feil, men det er dessverre de man irriterer seg over. Min store hund bjeffer aldri, ligge mest i ro, barnevennlig og snill, og tigger aldri ved bordet. Men blir aldri "invitert" på besøk, siden han er så stor, og hårete og "lukter".
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #34 Skrevet 18. april 2011 Jeg har fordommer fordi jeg nesten bare ser jenter som plukker opp chihuahuaen når den ikke går der de vil og sier "neimenn er du såå sliten da lille gullet mitt? kom opp i mammas armer du <3<3".. Men er jo ikke rasen sin feil, men de hersens hjernedøde bimboene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå