Gå til innhold

Fordommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble for ikke lenge siden fôrvert for en pomeranian. Hunden er litt over 3 år gammel, og veldig flott. Jeg har hatt hund hele livet, og vet så absolutt hva hundehold innebærer. Nå blir jeg litt - eller tildels VELDIG provosert over fordommene som er mot "miniatyrhunder". Jeg har aldri tenkt over dette før jeg selv fikk meg en LITEN hjerteknuser. Mine "hundevante" venner (som har hatt hunder noen få år - men som for all del også vet hva de gjør!) spør meg med sjokkerte blikk "du er klar over at en liten hund også må få turer?" SÅKLART vet jeg det! Små hunder er faktisk oftere mer krevende enn store. De sier også: "Åja, du har fått deg en sånn veskehund!" - eller "Du har skaffet en liten kosebamse, ser jeg". NEI. Jeg har skaffet meg en HUND. Hun behandles som en hund, og er faktisk mere aktiv enn din irske ulvehund eller St.Bernhard. Nå måtte jeg bare få ut min frustrasjon, og håper noen kanskje ser annerledes på en blond jente som kommer med en liten hund. :) (såklart er det de som bare vil ha en liten "tea-cup-puppy", men alle med små hunder er faktisk ikke overfladiske bimboer) ;)

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig, veldig enig med deg! Jeg må ærlig innrømme at jeg vokste opp med jakthunder til alt slags jaktbruk i STORE størrelser og hadde som liten drittunge litt fordommer mot små hunder.

Så flyttet jeg for meg selv og jeg fikk meg en miniatyr selv. Og det er den BESTE, mest fantastiske humørsprederen jeg har noen gang møtt. Det er ikke pga. det er er min hund, men jeg vet ikke om noen andre hunder med mer personlighet (positiv personlighet) og som er mer lydig enn henne. Jeg har en Bichon Havanais :) Det er veldig viktig å få fram at mange minityrhunder er veldig intelligente!!

Det fins ikke dårlige hunder, eller veskehunder og det fins ikke bimbo-hunder - det fins bare dårlige HUNDEEIERE, bimbo hundeeiere og mennesker som velger å putte den stakkars lille hunden opp i veska. Chihuahua selv ville aldri valgt å vært en veskehund! Den ville garantert valgt å løpe fritt på gresset å leke med andre hunder.

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler litt med dere ordentlige hundeeiere med små hunder pga dette, og selv om jeg selv egentlig ville valgt en powder puff selv hvis jeg noen gang skulle fått meg hund så ville kanskje disse fordommene stoppet meg.

Problemet er vel det at de som er mest synlige alltid er idiotene. Se bare på den beryktete "barnevognmafiaen" :fnise:

I dette tilfellet er det de som f.eks drar med seg "kosedyret" sitt i vesken eller handlevognen på butikker og lignende..

Men all ære til dere som forstår at en hund er en hund uansett størrelse :takke:

Skrevet

Er VELDIG enig med deg. Har selv en liten chihuahua på snart 8 år. Hun kom til meg for 3 år siden, da hun ikke hadde det så bra hos sine forrige eiere. Hun ble der behandlet som en VESKEhund! Noe som har resultert i at hun ikke har like sterkt fettlag i pelsen sin som andre hunder og at hun dermed MÅ ha på seg dekken/genser ute så fort det blir litt kaldt. Hun må også ha solkrem om sommeren.

Men hun er fortsatt en hund, vi går turer i skogen, vi bader, vi løper 30 min tur HVER morgen. ( JA hun elsker å løpe)

jeg kan vel inrømme en gang for alle at jeg har en slik "hunde veske" MEN den ble kjøpt inn da hun skulle inn og operere, slik at hun kunne ha med seg den opp sammen med teppe sitt, og at det var lettere og frakte henne hjem igjen, og slippe og måtte flytte så mye på henne. Er også veldig grei å bruke om jeg mot for modning skulle ha henne mde meg på tbane,buss etc.

Hun har rosa gensere, hun har lilla gensere, ja hun har tilog med både rosa OG den orginale mariusgenseren. MEN dette var et valg jeg tok da jeg fikk beskjed av veterinæren at jeg MÅTTE passe på for kule og måtte kle på henne. JA jeg kunne valgt å kjøpe et kjedelig brunt dekken, men når hun først må ha på seg noe utenpå, kan jeg jo like gjerne få lov å kjøpe noe jeg syns er pent å se på. MEN så klart er dette KUN bruksvennelige klær, IKKE noe kjoler,skjørt,bukser etc.

Jeg får ofte kommentarer, men har egentlig bare vendt meg til det, er flere her jeg bor som har blitt vant til henne, og som smiler og heier når vi løper om kamp rundt på området her :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke glad i små hunder, og det kommer nok av alle de som kjøper seg nusselige veskehuder for å følge med i tiden - samt de som "vil ha en liten hund siden det er så praktisk"

Har møtt så utrolig mange småhunder fullstendig uten dressur. Eierne smiler og synes de er søte, samma hva de gjør. Vel - det synes ikke jeg!

Jeg er enig med deg at hundene krever å bli behandlet som hund selv om de er små, men det er så mange uten kunnskap som anskaffer disse. Derfor blir misnøyen mot disse også høyere.

Lær ihverfall bikkja hverdagslydighet, ikke la den gneldre hele tiden og for all del: LA DEN GÅ SELV!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble for ikke lenge siden fôrvert for en pomeranian. Hunden er litt over 3 år gammel, og veldig flott. Jeg har hatt hund hele livet, og vet så absolutt hva hundehold innebærer. Nå blir jeg litt - eller tildels VELDIG provosert over fordommene som er mot "miniatyrhunder". Jeg har aldri tenkt over dette før jeg selv fikk meg en LITEN hjerteknuser. Mine "hundevante" venner (som har hatt hunder noen få år - men som for all del også vet hva de gjør!) spør meg med sjokkerte blikk "du er klar over at en liten hund også må få turer?" SÅKLART vet jeg det! Små hunder er faktisk oftere mer krevende enn store. De sier også: "Åja, du har fått deg en sånn veskehund!" - eller "Du har skaffet en liten kosebamse, ser jeg". NEI. Jeg har skaffet meg en HUND. Hun behandles som en hund, og er faktisk mere aktiv enn din irske ulvehund eller St.Bernhard. Nå måtte jeg bare få ut min frustrasjon, og håper noen kanskje ser annerledes på en blond jente som kommer med en liten hund. :) (såklart er det de som bare vil ha en liten "tea-cup-puppy", men alle med små hunder er faktisk ikke overfladiske bimboer) ;)

Mye festlige småhunder. Jeg ser så mye av dårlige hundeeiere til slike hunder,at ja..

Det jeg ser er: de løfter de opp, da de møter store hunder,de oppdrar de ikke,de går ikke tur,de står å bjeffer på alt og alle på en terasse eks.

En liten hund krever mosjon,trenger å sosialiserers med andre hunder,de er ikke lamme,og trenger å sitte i en veske.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg er ikke glad i små hunder, og det kommer nok av alle de som kjøper seg nusselige veskehuder for å følge med i tiden - samt de som "vil ha en liten hund siden det er så praktisk"

Har møtt så utrolig mange småhunder fullstendig uten dressur. Eierne smiler og synes de er søte, samma hva de gjør. Vel - det synes ikke jeg!

Jeg er enig med deg at hundene krever å bli behandlet som hund selv om de er små, men det er så mange uten kunnskap som anskaffer disse. Derfor blir misnøyen mot disse også høyere.

Lær ihverfall bikkja hverdagslydighet, ikke la den gneldre hele tiden og for all del: LA DEN GÅ SELV!!

Men blir det ikke feil å vise misnøye ovenfor hunden da, når det faktisk er eieren sin feil.

• Liker 1
Gjest Mynona83
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har disse fordommene selv. Ser jeg en jente med en mini-hund tenker jeg automatisk på Paris Hilton el. Og det er faktisk mange som skaffer seg slike hunder for å ha på armen. Og det er mange som skaffer seg slike hunder uten å vite noe som helst om hundehold. De mest uoppdragne bikkjene jeg vet om er små. (Og da sier jeg ikke at alle små hunder er uoppdragne)

Jeg synes det er helt høl i hue at det er greit (for mange) at en liten hund hopper, biter, er i sofaen når den er på besøk, bjeffer osv bare fordi den er liten.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har disse fordommene selv. Ser jeg en jente med en mini-hund tenker jeg automatisk på Paris Hilton el. Og det er faktisk mange som skaffer seg slike hunder for å ha på armen. Og det er mange som skaffer seg slike hunder uten å vite noe som helst om hundehold. De mest uoppdragne bikkjene jeg vet om er små. (Og da sier jeg ikke at alle små hunder er uoppdragne)

Jeg synes det er helt høl i hue at det er greit (for mange) at en liten hund hopper, biter, er i sofaen når den er på besøk, bjeffer osv bare fordi den er liten.

Jeg syns ikke det er greit at de hopper, bjeffer eller biter, men ser ikke problemet med at de får være i sofaen. man pleier jo å la katter få lov til det.

Gjest Mynona83
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit at de hopper, bjeffer eller biter, men ser ikke problemet med at de får være i sofaen. man pleier jo å la katter få lov til det.

Jeg synes ikke det er greit å ha en hund eller katt i sofaen hjemme hos meg, så da synes jeg ikke at du kan ta med deg hunden din til meg og la den være i sofaen min.

Min hund har aldri fått lov til å være i sofaen (eller senga), og det har ingenting med størrelsen og gjøre, men fodri jeg liker å ha det rent i sofaen, og kunne sitte i sofaen i bare trusa uten at jeg har sand som sitter fast i rompa når jeg reiser meg opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg må si jeg er gla for at jeg leser så mye på nett at jeg vet det finnes hundeeiere av små hunder som liker hundeoppdragelse!

men jeg har aldri møtt noen i virkligheten...desverre

alle jeg kjenner med småhunder synes det er greit at hundene dems hopper og halvparten synes det er greit at de biter. naboen bare smilte og lo når jeg var ute med min 70-kilos-hannhund og chihuahua tispa hennes løp ut av hagen og beit et godt hull i beinet til hunden min. det blødde som et helvete og det hang ei flenge og slang, men dette var jo da tydligvis "søtt". gutten min fikk vondt, men bare sto der og sytet/grein litt så da gjorde det "sikkert ikke så vondt!?!?!?!?! etterpå løftet ho den illsinte tispa si opp i tryne på min for de mått jo liksom hilse på hverandre. :kjefte: da tok jeg bare å gikk min vei, hadde jeg blitt noen sekunder til hadde jeg sansynligvis slått ned hele dama! takk og lov at ho flytta

men ja, det er deilig å høre at det finnes noen gode fornuftige småhundeiere der ute!!! :klemmer: til dere!

Gjest Fikira
Skrevet

Må ærlig innrømme jeg har fordommer jeg også.

Det bunner nok i mine år som ansatt i dyrebutikker. Ingen av de eierne jeg har møtt, som har små hunder, har hatt noe som helst kustus på hundene sine.

Ei heller de jeg kjenner privat som har små hunder.

De som eier større hunder "må" jo ha kontroll på de.

Jeg humrer også litt når jeg ser store "macho menn" som går tur med en bitteliten hund.

MEN! Jeg går ikke rundt og tror små hunder er en pest og en plage. De er jo kjempe skjønne.

Men er ikke til å legge under en stol at en del velger små hunder fordi de kan bare ignorere hopping, biting, bjeffing og de er jo så lette å ha med i veska.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å ha en hund eller katt i sofaen hjemme hos meg, så da synes jeg ikke at du kan ta med deg hunden din til meg og la den være i sofaen min.

Min hund har aldri fått lov til å være i sofaen (eller senga), og det har ingenting med størrelsen og gjøre, men fodri jeg liker å ha det rent i sofaen, og kunne sitte i sofaen i bare trusa uten at jeg har sand som sitter fast i rompa når jeg reiser meg opp.

Men en katt liker kos. Vil heller klappe den i soffan enn å sette meg på gulvet sammen med den.

Jeg hadde seff ikke latt et dyr sitte i sofaen hejje hos andre, men hos seg selv må man da få bestemme selv da, med mindre man har besøk av noen som ikke liker dyret eller ikke vil ha det i nærheten da. Da hadde jeg sørget for å holde dyret unna

• Liker 1
Gjest Mynona83
Skrevet

Men en katt liker kos. Vil heller klappe den i soffan enn å sette meg på gulvet sammen med den.

Jeg hadde seff ikke latt et dyr sitte i sofaen hejje hos andre, men hos seg selv må man da få bestemme selv da, med mindre man har besøk av noen som ikke liker dyret eller ikke vil ha det i nærheten da. Da hadde jeg sørget for å holde dyret unna

Det er klart du skal få lov til å gjøre hva du vil med dine dyr hjemme hos deg selv. Problemet er at de som lar hunden være sofaen hjemme hos seg selv, synes det er helt greit at den er i sofaen når de er på besøk hos meg og. Og det synes ikke jeg er greit.

Hunder er kosete de og, ikke bare katter, men jeg har da ligget mange timer på gulvet å kost med min hund. Har ikke lidt noen nød av det. Det er hva man foretrekker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at folk har disse fordommene mot små hunder og spesielt deres eiere, men jeg irriterer meg like mye av den grunn :) Fordi jeg faktisk har en dressert liten hund. Nei, det er ikke greit å forvente at din hund skal elskes av andre, uansett størrelse, og heller ikke at den skal få sitte i godstolen eller sofaen til andre. Hva man tillater hjemme er en annen sak ;) Men disse negative holdningene mot små hunder er jo akkurat det samme som å si at "bare fine Frognerfruer har puddel" eller "bare store, litt skumle menn har rottweiler." Stereotyper finnes det nok av, men kan man ikke tenke det beste om folk først? :)

• Liker 1
Skrevet

En annen ting jeg har lagt merke til er at folk tror ofte at alle små hunder er så snille og søte og greier og kommer til å gå overens med ALLE andre hunder... Har en hannhund på 8 kg, og som mange andre hannhunder er ikke han spesielt begeistret for hannhunder. Noen går selvsagt bra, det er alltid unntak. Det er så utrolig mange ganger jeg har måttet begynne å kjefte litt for at folk skulle forstå at "nei, min hund skal ikke hilse på din hannhund!" og det har faktisk hendt at en har fulgt etter meg sånn ti meter med sin hannhund fordi de måtte jo få hilse. :kjefte:

AnonymBruker
Skrevet

Nå er saken at mange miniatyrhunder er kun til kos. Eieren ser kun et lite dyr og ikke en hund med alt sitt. Det lille, koselige dyret er jo ikke farlig og må bare få lov til ....

Opp i sofaen (tar ikke mye plass), bæres og kles på. Tåler ingenting. Et bjeff her og nå er ikke så ille.

Fordi hunden er liten så tror man at det er en baby og at den skal behandles deretter. De ser ikke at det faktisk er en hund. I liten kropp.

Jeg har en liten hund. Mange synes hun er søt. Hun er det også. Jeg må ofte forsvare kosehunden med at hun faktisk er en hund som glatt takler 1 uke på fjellet og stortrives i skogen. Det er ikke bare en hund til pynt.

Skrevet

Hadde papillon før, ganske stor hanhund, så "miniatyr" var han ikke, men opplevde fordommer likevel. Husker jeg tok ham med på fjelltur med skolen, så hørte jeg "Å HERREGUD, hvem er det som har tatt med seg en PAPPilon på fjelltur?!" Akkurat som om bikkja ikke kunne gå liksom.. :P

Nei, små hunder/miniatyrhunder er da hunder like gode som noen. Det finnes ufordragelige små gneldrebikkjer ja, men hvem er det sin feil, eieren eller hunden?

AnonymBruker
Skrevet
"Å HERREGUD, hvem er det som har tatt med seg en PAPPilon på fjelltur?!" Akkurat som om bikkja ikke kunne gå liksom.. :P

He, he! Har fått akkurat samme reaksjon når vi var på kløvtur med hester :skratte: Nei: holde seg på asfalten - det er best for dyra!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting i mot små hunder. Men ser man på en liten hund på t-banen, har eierne lett for å tro at man tenker negativt. Merker det på måten de liksom snur seg bort på. Grunnen er vel alle de negative holdningene.

Har en liten pomme og han er med på fjellturer par ganger i året. Kan grunnleggende dressur pluss litt til og får tre turer daglig, alt fra en time til to eller mer.

De har ikke stort bitt og kan ikke bite noen til blods og det tror jeg ikke en liten chihuahua kan heller. Men han har aldri bitt noen, har bare problemer med å rive i stykker en pose med hundegodter og fikk det ikke til. En dvergdachs har et større og kraftigere bitt og kan raskt skade en annen hund hvis de kommer i en kampsituasjon.

Grunnen til at endel seriøse hundeeiere foretrekker en liten hund er mange, lett å ta med på flyet, mindre hundehår i stua, tar ikke store plassen i en liten leilighet. Noen har også tenkt over størrelen fordi de har smerter i arm/skuldre og ikke kan holde igjen en stor hund mens den lærer seg å gå pent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...