Gå til innhold

Lisenspenger - NRK


Ugla

Anbefalte innlegg

Synes dere det er rettferdig at de som bare får inn NRK1, skal betale like mye i lisenspenger til NRK, som de som får inn både NRK1 og NRK2?

Jeg mener NEI, det er ikke rettferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sunshine-t

hørte i går at det var snakk om at nrk skal komme med ny satelitt eller noe sånne greier,husker ikke helt.. men jaffal. poenget med den nye greia var at da får man inn ca 20 andre kanaler også, ved å bare betale lisensen. dette pga så mye klager fra folk som ikke får inn nrk2.

sorry at jeg ikke husker alt, men det gikk egentlig inn det ene øret og ut det andre i går.. :oops: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt så mye på dette, ettersom jeg er så "heldig" å få inn begge deler.

Men jeg synes at det er litt urettferdig at vi må betale NRK for å eie en TV.

Nå har heldigvis NRK1 noen gode programmer "Ut i vår hage" og "Nytt på nytt" for eksempel. Utenom disse få programmene ser vi ALDRI på NRK.

NRK2 ser vi bare på når det er repriser. Skjønner ikke helt vitsen med den kanalen jeg. Ville heller hatt mer kvalitet på EN kanal.

Vi har TV for å se på andre kanaler, men pengene går jo til NRK.. De andre kanalene finansieres jo av reklame (stort sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er fullstendig urettferdig.

For øvring synes jeg de burde kuttet ut hele lisensen og startet med reklame istedet - lisens er jo bare tull. Jeg ser kanskje på nrk 2 timer i måneden så jeg synes det er dyr timesleie gitt :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labello
hørte i går at det var snakk om at nrk skal komme med ny satelitt eller noe sånne greier,husker ikke helt.. men jaffal. poenget med den nye greia var at da får man inn ca 20 andre kanaler også, ved å bare betale lisensen. dette pga så mye klager fra folk som ikke får inn nrk2.

sorry at jeg ikke husker alt, men det gikk egentlig inn det ene øret og ut det andre i går..  :oops:   :lol:

Var det dette du hadde hørt?

http://www.nrk.no/informasjon/1385462.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK2 ser vi bare på når det er repriser. Skjønner ikke helt vitsen med den kanalen jeg.  Ville heller hatt mer kvalitet på EN kanal.

Enig! Men de som ikke fårinn NRK2 har heller ikke valget, men må likevell betale for "en vare de ikke får".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like tussete er det at "unger" over 18 som bor hjemme og har sin egen TV på rommet egentlig skal betale egen lisens. Det er vel ingen som i praksis gjør det, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke 18-åringer som bor hjemme må betale egen lisens om de har TV på rommet.

Er det ikke en regel om at det bare skal betales pr. husholdning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke 18-åringer som bor hjemme må betale egen lisens om de har TV på rommet.

Tror ikke det jeg heller (i vertfall er det enkelt å unngå). Den som er reg. som lisensbetaler har jo lov til å ha en TV i stua, en i kjellerstua, en på kjøkkenet (for å overdrive). Det er også lov å ha en (ev flere?) på hytta. Jeg har også en på jobben. TV forhandleren sa vi kunne registrere den i ett av navnene (en reg. lisensbetaler), for å unngå lisens.

Men dersom 18-åringen flytter på hybel, for å jobbe, da skal det nok betales ekstra lisens. Men dersom det er for å gå på skole, da tror jeg at mor eller far (lisensbetaleren) kan "sende med" en TV (håper jeg ikke har gitt feil-opplysninger her).

Men dersom det blir kjøpt en TV i et ikke reg. navn, da stiller det seg nok annerledes ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lisensavdelingen som sa til meg at egentlig skulle alle som var over 18 og hadde egen tv betale lisens, selv om de bor hjemme. Helt tullete, spør du meg. Makan til grådighet! Men det er jo såklart lett å unngå i praksis ved å la tv'n stå på foreldrenes lisens. Jeg var student og bodde hjemme da jeg fikk kravet. Jeg måtte si at tv'n ikke var til meg, men foreldrene mine for å komme unna. Tror ikke de trodde meg, men det er jo umulig å bevise slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Det er ikke NRK lisens, men en avgift vi betaler for å ha tv. Har foreldre tv, og sønn/datter kjøper seg en ny tv i sitt eget navn får de en egen tv lisens. Det går ikke på adresse, men navn.

Det vil si at foreldre bør stå som eiere på barnas tv slik at de slipper unna tv lisenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er toskete at de som ikke får inn NRK 2 må betale full lisens, ja. MEN, jeg er likevel for lisensfinansiert tv. Synes det er utrolig kjekt å slippe all reklamen. Pluss at jeg setter pris på en del av kvalitetsprogrammene NRK produserer. Fredagskvelden her i huset feks er en ren NRK-parade: Beat for beat, Nytt på nytt, Først og sist, Six feet under. I tillegg liker jeg programmer som Brennpunkt, Standpunkt. Ikke for at jeg ser på dem hver uke, men når temaene interesserer meg er jeg der. Ja, også er jeg en svoren NRK Radio-tilhenger. Spar meg for reklame på radio!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke NRK lisens' date=' men en avgift vi betaler for å ha tv. [/quote']

Hvorfor må vi betale avgift for å ha tv? Rent politisk argumentativt? Den forurenser (miljøavgift)? Den støyer? Den gjør folk syke og det gir staten utgifter? manipulasjonsavgift (tobakk, alkohol etc)?

Ettersom jeg sjelden ser NRK, jeg liker ikke programmene deres og får ikke være med å bestemme hva de skal sende, så gidder jeg ikke betale.

NO TAXATION WITHOUT REPRESENTATION :ler:

Noen som har tips til hvordan få til dette når jeg skal kjøpe ny? Få foreldre til å "eie" den selv om jeg er voksen, og så dele lisensen med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En person kan kjøpe opptil 7 TV'er i sitt navn, og betale en avgift til sammen.

Mamma har kjøpt TV'en min, og jeg har vel ikke akkurat sagt i fra til NRK om at jeg tok den med meg når jeg flytta hjemmefra :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person kan kjøpe opptil 7 TV'er i sitt navn' date=' og betale en avgift til sammen. [/quote']

Kan det kontrolleres da?

Når jeg har kjøpt 7, og nr 1 ryker. Kan jeg ikke kjøpe ny -nr 8- da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...