Gå til innhold

Alle vil bli kjendiser


Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Ungkaren, BigBrother, Robinson og 71 grader nord. Ikke minst Idol.

Alle realityshow og programmer i Norge får tusenvis på tusenvis av søknader fra folk som vil bli kjendiser. Tviler på at det er pengepremiene i disse showene som lokkker - 250.000 er "lite" penger i en slik målestokk.

Så hvorfor er det så mange som melder seg på? I følge deltageransvarlige i tvkanalene er det veldig mange som oppgir "for å bli kjendis" som grunn.

Hvorfor er det så viktig for oss å være kjendiser? Hva er det vi søker etter? En psykolog forklarte dette en gang med at den generasjonen som nå vokser opp og er i rette reality-alder (mellom 18 og 35) har vokst opp i en tid hvor det var greit at foreldrene tenkte mer på seg selv enn barna, og at dette handler om et oppmerksomhetsbehov som man ikke har fått oppfylt hjemmefra.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om alle disse vil bli kjendiser bare for å bli kjendiser.

Egentlig tror jeg at de prøver å bli kjent for å bedre sine muligheter etter opptredenen.

Mange av disse deltagerene har kanskje sin egen drøm om noe.

Se f.eks på Robinson-Mette. Hun startet opp en bar rett etter at hun var med i Robinson. Og hun tjente sikkert masse på det.

Enkelte har kanskje en drøm om å bli oppdaget som modell, skuespiller, programleder eller artist. Da er jo dette en unik mulighet til å få oppmerksomhet fra de riktige folkene.

Også er det selvsagt folk som er PR-kåte av natur. Aner ikke hvorfor folk blir PR-kåte, men jeg kjenner mange som gjør alt for å få oppmerksomhet.

71 grader nord (for eksempel) tror jeg ikke at handler SÅ mye om oppmerksomhet igjen. Der er det snakk om å presse sine egne grenser. (Selv om det er PR-kåte folk som er med der også selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det ved samfunnet vårt som gjør at så mange har et sånt enormt behov for oppmerksomhet? Eller er det bare tilgjengeligheten på oppmerksomhet som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de ikke gidder å gjøre noe selv for å ha et morsomt og innholdsrikt liv, og vil ta snarveien gjennom å bli kjendis. En slik snarvei er f. eks. reality-tv. Da blir man C-kjendis, får ansiktet i blader, blir invitert på fester, man føler seg populær og det skjer mye. Alt skal skje fort i vår tid, det skal være enkelt, lett tilgjengelig, ellers er det ikke kult, og det er helt greit at det er overfladisk sålenge man får oppmerksomhet. Triste greier. Latskapen lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shivani

Persolig kan jeg ikke forstå at noen kan ønske å bli kjendis. For å si det slik, jeg hadde mine 15 minutter som "kjendis" av lokal sort, og det var 15 for mye. Det var helt forferdelig.

Det som er rart er at tidligere var det å bli kjendis noe man drømte om som tenåring. Nå for tiden går ikke trangen bort, men blir tvertimot forsterket. Er enig i de begrunnelsene som står tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutter aldri å forundre meg over i hvilken grad folk driter seg ut offentlig for å oppnå kjendisstatus og forhåpentligvis skaffe seg jobb som programleder for et el annet teit TV-program!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...