LadyStarlight Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 Noen som har prøvd denne oppskriften før? Den er hentet fra iform.nu , og skal visst være "sunn" Tenkte jeg skulle bake den til uka til en jeg skal feire bursdagen til, derfor lurer jeg på om noen isåfall syntes den var god. Oppskriften er som følger: En springform, 24 cm, gjerne med slipp-belegg, eller en firkantet form, 21 x 21 cm (2 liter), ev. av silikon Bakepapir 1 stor økologisk appelsin eller 2 mindre, med en samlet vekt ca. 300 g 100 g mandler (de skal ikke skoldes) 3 store egg 70 g lyst rørsukker 1 ts bakepulver Tilberedning Legg de skrelte appelsinene i en gryte, dekk med kaldt vann og gi det et oppkok. Senk varmen, legg på lokk og kok appelsinene på svak varme i ca. 1,5 timer, til du lett kan dytte et sugerør gjennom frukten. Avkjøl og tøm ut kokevannet. Del appelsinene i biter, og mos dem med blender eller foodprocessor. Mal mandlene, og bland dem med rørsukker og bakepulver. Pisk appelsinblandingen sammen med eggene, og ha i mandlene. Legg bakepapir i bunnen av formen, fyll den med deig og stek kaken i ovnen på 170°, ca. 40–45 minutter. Tips til smaksvariasjon Bruk cashewnøtter i stedet for mandler. Hasselnøtter kan også brukes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå