Gå til innhold

Reiseforsikring - til student på utveksling

Lille Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Jeg skal denne våren på utveksling til Sør-Afrika i 4 mnd. I den forbindelse titter jeg litt på studentforsikringen til Europeiske, og ble litt usikker. Vi skal ikke bare være på studiested under hele oppholdet, men planlegger også å reise litt rundt og se litt mer av Afrika. Så lurte jeg da på om jeg egentlig ble dekket når vi "reiser rundt" der nede når de spesifiserer følgende.

Jeg vil jo ikke endre noen adresse til Afrika - så "bostedsadressen på studiestedet" vil det jo aldri bli noe av (?). Noen som kan oppklare? :)

1.1 Forsikringens varighet

Dersom ikke annet er presisert i vilkårene, gjelder

forsikringen fra det tidspunkt premien er betalt

og:

• under oppholdet på studiestedet i det geografiske område og for det tidsrom som vil gå fram

av forsikringsbeviset

• på ferie- og fritidsreiser i hele verden i inntil 45

dager pr. reise, regnet fra bostedsadressen på

studiestedet eller i Norge/Norden, til du er tilbake på samme sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at det er feriereiser fra Norge de mener.

Jeg tegnet forsikring hos ANSA da jeg var på utveksling. De har veldig god erfaring med nettopp dette. http://www.ansa.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tegnet forsikring hos ANSA da jeg var på utveksling. De har veldig god erfaring med nettopp dette. http://www.ansa.no/

Jeg kikket på ANSAs forsikring. Men beløpet kom på over 1600 kr + at jeg må betale 2-300 kr for å melde meg inn i ANSA - og da kunne jeg i grunnen få det billigere hos Gouda som "enkeltreise"-forsikring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker det i utdraget for betingelsene der, er du bare forsikret når du er på reiser borte fra studiestedet (ekskursjoner, feriereiser osv.), ikke mens du er i studiebyen din. Jeg ville tatt en telefon til forsikringsselskapet og fått dem til å presisere det, for det er ganske viktig å være forsikret!

Det står jo forøvrig også 45 dager, og du skal være borte over 45 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Slik jeg tolker det i utdraget for betingelsene der, er du bare forsikret når du er på reiser borte fra studiestedet (ekskursjoner, feriereiser osv.), ikke mens du er i studiebyen din. Jeg ville tatt en telefon til forsikringsselskapet og fått dem til å presisere det, for det er ganske viktig å være forsikret!

Det står jo forøvrig også 45 dager, og du skal være borte over 45 dager.

Ja, men TS vurderer å kjøpe en studentforsikring, som også gjelder når man ikke er på reise (innboforsikring og slike ting). Studentforsikringen gjelder for hele perioden man betaler for, og ikke 45 dager. :)

Men jeg ville ringt og hørt, TS. Jeg har lignende forsikring fra Ansa (tror de er nesten helt like), og det var greit å få svar på alt før jeg betalte for den, er ikke alltid så lett å forstå betingelsene. :) Jeg har heller ikke meldt flytting til studiested i utlandet, men reiseforsikringen min gjelder likevel når jeg reiser fra bosted her i utlandet. Logisk nok, siden jeg ikke er på reise når jeg er hjemme, og da dekkes av bl.a. innboforsikring som er en del av studentforsikringen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du har så mye annet valg enn den forsikringen gjennom ANSA. Ditt største problem er at du er på reise i mer enn 45 dager, og de fleste vanlige reiseforsikringer gjelder ikke for reiser lenger enn 45 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coarvi

Det er ikke sikkert du har så mye annet valg enn den forsikringen gjennom ANSA. Ditt største problem er at du er på reise i mer enn 45 dager, og de fleste vanlige reiseforsikringer gjelder ikke for reiser lenger enn 45 dager.

Men hun vurderer studentforsikringen til Europeiske, ikke reiseforsikringen! Reiseforsikring er bare en av flere forsikringer inkludert i studentforsikringen. ANSA sin reiseforsikring gjelder også bare 45 dager (kan utvides til 70 mot høyere pris). Men man trenger ikke reiseforsikring mens man oppholder seg på sitt bosted på studiested i utlandet, da vil de andre forsikringene i studentforsikringen gjelde. Reiseforsikringa trenger man når man reiser bort fra sitt bosted på studiestedet (i utlandet).

Og det er ikke 45 dager totalt reiseforsikringa dekker, men 45 dager pr. reise. Det vil si at hvis TS tar en uke med ferie fra sitt studiested i Sør-Afrika, og så tar en ny ferie 2 uker etterpå, vil den første dagen i neste ferie telle som dag 1. Hun kan altså i teorien dra på to ferier x 45 dager hvis hun vil. Det var hvertfall den beskjeden jeg fikk på mine ringerunder. ;)

Som sagt, ANSAs og Europeiskes studentforsikringer er ganske like, og begge er veldig gode.

Edit: Ser forresten nå at det virker som om TS vurderer enkeltreiseforsikring i stedetfor studentforsikring (begge kan fås via Europeiske), så da forstår jeg hvorfor du sa det du sa, SmallTalk. Men TS kan altså få den "samme" forsikringen både hos Ansa og Europeiske.

TS: Gå for studentforsikring, ikke bare enkeltreiseforsikring!

Endret av Coarvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen :-)

Takk for mange gode svar her! Etter mye frem og tilbake og lesing i avtalevilkår endte det hele med en forlengelse av min vanlige helårs-reiseforsikring hos Europeiske. Var ikke så altfor dyrt. Synes det ble så mye om og men med studentforsikringen og hva den dekket og ikke og leste innlegget til Coarvi litt for sent. Men tror det ble en grei løsning :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...